شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

داستان جالب نانی که از جنگ جهانی دوم در قائمشهر به جا ماند ...
نان قالاج
این نان از یادگارهای جنگ جهانی دوم است و مطالب جالبی در مورد آن وجود دارد که دانستنش خالی از لطف نیست.
قالاج،یک واژه‌ی ترکی می‌باشد که معنی آن( ماندگار)است. همانطور که از نامش پیداست این نان ماندگاری بالایی دارد(تا یک ماه) و در زمان جنگ جهانی دوم سربازان روس برای همین ماندگاری از آن بهره می‌بردند چون برای استفاده در جنگ مناسب بود.
نخستین بار در سال‌های جنگ جهانی دوم، زنی از ارامنه با نام اصلانی، به همراه همسرش که از اهالی ارمنستان بود به ایران آمدند و با کمک شاطراهل استانبول و تنوری که از روسیه و آلمان آورده شده بود شروع به پخت این نان در قائمشهر کردند.
در آن زمان، روزانه از ۵۰ تا یکصد قرص نان از نوع قالاج در قالب‌های دست ساز حلبی تهیه و پخته می‌شد که هم اکنون برای قالب زدن آنها از کاسه‌های رویی استفاده می‌شود.
این نان در سراسر ایران علاقه مند دارد و به تهران و دیگراستان‌ها نیز فرستاده می‌شود. .در خارج از کشور هم مشتری دارد و به سفارش آنها فرستاده می‌شود. شاید گاهی ۲۰ روز در پست بماند اما کاملا سالم به دست مشتریانش می‌رسد.
به علت نداشتن جوش شیرین بسیارمفید است. بیات نان قالاج برای معده بسیارمفید است. اگر ۱۰۰ گرم از این نان و نان معمولی را درکاسه ای از آب بریزید می‌بینید که قالاج پس از مدتی مقدار زیادی آب به خودش جذب کرده است.
این نان در واقع باید با حرارت غیر مستقیم پخت شود نخست باید تنور را داغ کرد و سپس شعله‌ی تنور را کاسته و شروع به پخت کنیم.پخت آن نیز حوصله بالایی می‌طلبد، هر تنور آن حدود ۲ ساعت زمان می‌برد و به اصطلاح قلق خاصی دارد. هم اکنون روزانه ۶۰۰ قرص نان قالاچ در قائمشهر پخت می‌شود.
از مزایای این نان این است که به هیچ وجه دورریز ندارد و در صورت خشک شدن می‌توان آن را به صورت آرد سوخاری برای خوراک هایی مانند کتلت و یا شامی استفاده کرد.این نان بدون استفاده از محافظ به راحتی ۳ تا ۴ روز نرم می‌ماند همچنین به دلیل داشتن سبوس به هیچ وجه معده را ناراحت نمی‌کند.

منبع :http://ghaemkhabar.ir 

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

کوهنورد دوست دار طبیعت

کوهنورد دوست دار طبیعت چهارشنبه 25 شهریور 94 - 22:04

آدرس دقیق و لطفا بگید من تا حالا از این نونها ندیدم حتی نخوردم
جالبه

محمد خوش طینت

محمد خوش طینت چهارشنبه 25 شهریور 94 - 22:05

قائمشهر ابتدای خیابان ساری کوچه آلمانیها ۵۰ متر برید به سمت داخل به نخستین چهارراه که رسیدید سمت چپ. کوچه المانیه

ملیکا حسنیدخت

ملیکا حسنیدخت چهارشنبه 25 شهریور 94 - 22:07

من در ترکیه هم از این نون دیدم

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]