بِن از شهرستانهای چهار محال و بختیاری میباشدو در29 کیلومتری شمال
شهرکرد و درحاشیه جاده ای که
شهرکرد مرکز استان را به سد
زاینده رود و از آنجا به داران و از طرف دیگر به استان
مرکزی متصل میسازد
محله بازار قدیم واقع در جوار سیل بند
مرکزی شهر، محله قوزی (Quzey)یا سایه کوه، قارایال (تپه سیاه) و قبرستان
...مشاهده کامل متن قدیم از محله هاب قدیمی این شهرستان هستند
امامزاده سید احمد معروف به بابا پیر احمد از دیگر بناهای تاریخی و مذهبی اطراف شهر بن میباشد که تاریخ ساخت آن متعلق به دوره قاجاریه است.
شهر بِن از شهرهای قدیمی چهارمحال و بختیاری است قبل از آنکه شهر بِن در این محل ایجاد شود ، اجداد و ساکنین فعلی در ادامه دره ای که هم اکنون شهر در آن موجود است و در نزدیکی امامزاده بابا پیر احمد ساکن بوده اند
با توجه به اینکه شهر بِن از جمله شهرهائی است که به دلیل مقاومت مردم آن در مقابل افغانها سقوط نمیکند میتوان یقین یافت که این شهر در آن زمان از جمله نقاط آباد منطقه چهارمحال و بختیاری بوده است توجه در ریشه لغوی و وجه تسمیه شهر بِن نیز تا حدودی واقعیت را روشن میسازد افراد مسن و سالخورده محلی در مورد وجه تسمیه این شهر میگویند شهر بِن از نظر موقعیت جغرافیائی در محدوده ای بین حوزه نفوذ خوانین بختیاری و خوانین قشقائی بوده است و از این نظر به" بین" معروف بوده که به مرور کلمه" بین" به" بِن" تغییر شکل داده است
بعضی دیگر هم معتقدند کلمه بِن از لغت بُن به معنی ریشه آمده است بدین معنی که چون شهر بِن در دامنه کوه قرار گرفته در قدیم میگفتند که شهری که در بُن کوه قرار گرفته است .
مردم شهر بن مانند قسمت کمی از بخش چهار محال از استان چهار محال و بختیاری به زبان ترکی صحبت میکنند.
برخلاف مردم شهرها و روستاهای مجاور که لهجه ترکی شان بیشتر به لهجه ترکی قشقایی شباهت دارد. علاوه بر اینکه در نقل قولهای محلی افراد این شهر خود را آذربایجانی به حساب میآورند، به چند دلیل میتوان گفت که لهجه مردمان این قوم زیر شاخه ای از لهجه ترکی آذربایجانی و مشابه منطقه زنجان است .
گویش ترکی بِن با زبان ترکی آذری و تا حدودی استانبولی قرابت بسیاری دارد که این امر نشان دهنده این نکته است که اجداد مردمان بِن عشایر آذری زبانی بوده اند که در زمان حکومت صفویه برای تعدیل نیروی عشایر بومی منطقة چهارمحال و بختیاری در این مکان اسکان داده شده اند همچنین در این تحقیقات به این نکته اشاره شده است که با توجه به گویش خاص مردم بِن انتساب آنها به عشایر ترک زبان قشقایی نادرست میباشد و احتمالاً اجداد اهالی بِن قسمتی از طوایف قزلباش ( هفت طایفة ترک منطقة آذربایجان در زمان صفویه ) بودند که در زمان صفویه به این منطقه کوچ داده شده اند .)
شغل بیشتر مردمان بِن کشاورزی ، باغداری و دامپروری است و گردو ، بادام ،آلوچه و هلوی باغات بِن شهرت و خواهان زیادی دارد
منبع:
http://shahre-ben.blogfa.com
http://tarfandestan-mob.mihanblog.com/extrapage/4
http://ben-news.blogfa.com
http://shahre-ben.blogfa.com
http://shahrestaneben.ir