تحصیل رایگان در آلمان؟ از اسکالرشیپ تا هزینه‌های زندگی

تحصیل رایگان در آلمان؟ از اسکالرشیپ تا هزینه‌های زندگی

با در نظر گرفتن نیاز شدید آلمان به نیروی کار و شرایط بی‌نظیری که این کشور برای نیروی کار خود مهیا می‌کند، مهاجرت به آلمان به یکی از بالاترین اهداف دانشجویان بین‌المللی، خصوصاً ایرانیان، تبدیل شده‌ است؛ این امر می‌تواند فرصتی بی‌نظیر برای پیشرفت علمی و حرفه‌ای افراد فراهم می‌سازد. یکی از مهم‌ترین مراحل برای تحقق این هدف، دریافت ویزای تحصیلی آلمان است که امکان ورود و اقامت قانونی در این کشور را فراهم می‌کند. آگاهی از هزینه زندگی در آلمان نیز برای برنامه‌ریزی دقیق مالی بسیار حائز اهمیت است. اما نخست باید به سؤال "اسکالرشیپ چیست؟" پاسخ دهیم تا بتوانیم به باقی موارد بپردازیم.

اسکالرشیپ چیست؟ فرصتی بی‌نظیر برای تحصیل

تحصیل رایگان در آلمان؟ از اسکالرشیپ تا هزینه‌های زندگی

اسکالرشیپ یا بورسیه تحصیلی همان‌طور که از نامش پیداست، کمک‌هزینه تحصیلی است که دانشگاه‌ها یا ارگان‌ها و مؤسسه‌های مختلف به دانشجویان واجد شرایط اعطا می‌کنند تا در دانشگاه موردنظر آن مؤسسه به ادامه تحصیل بپردازند.

اسکالرشیپ شامل چه چیزهایی می‌شود؟

اسکالرشیپ انواع مختلفی دارد که هر کدام شرایط خاص خود را دارند. به‌طور کلی، این کمک‌هزینه تحصیلی شامل موارد مختلفی است و مؤسسه یا دانشگاه اعطاکننده تعیین می‌کند که آن بورسیه دقیقاً شامل چه چیزهایی باشد. ممکن است بورسیه یک مؤسسه تنها شامل کمک‌هزینه‌ای برای شهریه دانشگاه باشد و بورسیه مؤسسه‌ای دیگر شامل شهریه دانشگاه، محل اقامت و کمک‌هزینه‌ای برای خوردوخوراک دانشجو باشد که معمولاً ماهیانه و یا در برخی موارد سالیانه به حساب دانشجو واریز می‌شود.

شرایط دریافت اسکالرشیپ در مؤسسات مختلف

شرایط دریافت اسکالرشیپ با توجه‌ به نوع آن و خواسته‌های مؤسسه اعطاکننده متفاوت است. در برخی از مؤسسات، بورسیه تحصیلی با شرط رزومه‌ای عالی اعطا می‌شود که شامل معدل بالا، سابقه کار در حیطه موردنظر و یا داشتن مقاله‌های معتبر است و در برخی مؤسسات، این بورسیه بدون توجه به رزومه، به افرادی اعطا می‌شود که اهل کشور یا منطقه‌ای خاص باشند.

هزینه زندگی در آلمان به چه صورت است؟

تحصیل رایگان در آلمان؟ از اسکالرشیپ تا هزینه‌های زندگی

به‌طور کلی، هزینه‌ زندگی در آلمان شامل چندین بخش نظیر هزینه محل اقامت، تأمین موادغذایی و هزینه حمل‌و‌نقل است که هر کدام از این‌ها با توجه‌ به شهر محل سکونت و موقعیت اجتماعی شما متفاوت است.

محل سکونت

هزینه اجاره‌خانه در آلمان به‌شدت به شهری که در آن ساکن هستید وابسته است؛ به‌عنوان مثال، در شهرهای گران‌تر مانند برلین اجاره خانه‌ای با یک اتاق‌خواب به‌طور میانگین ۱۲۳۲ یورو است. البته، این مقدار در صورتی است که در مرکز شهر اسکان داشته باشید و خارج از مرکز شهر این هزینه به ۸۹۶ یورو در ماه کاهش می‌یابد. در مقابل در شهرهای کوچک و ارزان‌تر مانند برسدن، اجاره خانه با یک اتاق‌خواب در مرکز شهر به‌طور متوسط ۵۵۰ یورو است. اگر اجاره‌خانه شامل وای‌فای نشود، به‌طور متوسط چیزی حدود 48 یورو در ماه صرف هزینه‌های تلفن و اینترنت شما خواهد شد. شما همچنین می‌توانید از خانه‌های اشتراکی استفاده کنید که اجاره آن‌ها در شهرهای گران‌تر مانند برلین و مونیخ به‌طور میانگین ۳۰۰ یورو در ماه است.

تهیه مواد غذایی

بعد از محل سکونت، هزینه‌ای که برای تهیه مواد غذایی صرف می‌شود، جزو مهم‌ترین بخش‌های هزینه زندگی در آلمان است. با توجه‌ به این‌که آلمان خود تولیدکننده بسیاری از مواد غذایی است، هزینه‌ای که شما باید برای تهیه مواد غذایی در آلمان بپردازید در مقایسه با کشورهای همسایه آلمان کمتر است.

یک وعده‌ غذایی در رستوران‌های ارزان‌قیمت به‌طور میانگین ۱۱ یورو است و در رستوران‌های متوسط، هزینه غذا برای دو نفر حدود ۵۷ یورو خواهد شد. در رستوران‌های آلمان، مرسوم است که برای گارسون‌ها انعام بگذارید، اما اگر از خدمات آن رستوران راضی نبودید می‌توانید این کار را انجام ندهید. معمولاً ۵ تا ۱۰ درصد از هزینه غذا برای انعام گارسون‌ها مناسب است.

هزینه حمل‌ونقل

تحصیل رایگان در آلمان؟ از اسکالرشیپ تا هزینه‌های زندگی

با توجه‌ به هزینه زندگی در آلمان، توصیه می‌شود برای حمل‌ونقل از اتوبوس، تراموا و مترو استفاده کنید که هزینه آن‌ها به‌طور ماهیانه در حدود 2.8 تا 3.5 یورو خواهد شد. در آلمان استفاده از دوچرخه مانند هلند مرسوم نیست، اما گهگاهی مردم از آن استفاده می‌کنند.

آلمان خود دارای بهترین شرکت‌های تولید خودرو مانند بنز و پورشه است، اما داشتن یک ماشین در آلمان چالش بزرگی است؛ زیرا به‌طور متوسط برای پارکینگ، تأمین سوخت و بیمه ماشین، ۵۲۰ یورو در ماه هزینه می‌شود.

با وجود موارد ذکرشده، اگر شما به‌عنوان یک دانشجو در آلمان زندگی می‌کنید، مواردی مانند کاهش مالیات، حمل‌ونقل رایگان در مناطق خاص و تخفیف برای رفتن به موزه و باشگاه شامل حالتان خواهد شد.

به‌طور کلی، اگر به‌عنوان یک دانشجو قصد مهاجرت به آلمان را دارید، حدوداً ۸۵۰ یورو در ماه می‌تواند نیازهای اولیه شما را تأمین کند و در غیر این صورت، هزینه‌های زندگی ماهیانه بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو بسته به شرایطتان متغیر خواهد بود.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان

برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان، شما به پذیرش از یک دانشگاه آلمانی، مدارک تحصیلی معتبر، مدرک زبان (آلمانی یا انگلیسی)، اثبات تمکن مالی برای تأمین هزینه‌های زندگی در آلمان، بیمه سلامت و پاسپورت معتبر نیاز دارید. ناگفته نماند که برای تحصیل کاملاً رایگان در آلمان، بهتر است زبان آلمانی را بیاموزید؛ زیرا در دانشگاه‌های آلمانی‌زبان، تحصیل کاملاً رایگان است.

مؤسسه سیم آخر چه خدماتی در راستای مهاجرت تحصیلی ارائه می‌دهد؟

مؤسسه «سیم آخر» خدمات جامعی برای تحصیل در خارج از کشور خصوصاً در آلمان ارائه می‌دهد. مشاوره رایگان، تکمیل مدارک، مکاتبه با دانشگاه‌ها و اساتید، تهیه ویزای تحصیلی و یافتن محل سکونت، تنها بخشی از خدمات برجسته این مؤسسه است. سیم آخر با تجربه طولانی در زمینه مهاجرت تحصیلی، به دانشجویان کمک می‌کند تا فرایند پذیرش و دریافت ویزا را به‌راحتی طی کنند. این مؤسسه همچنین، اطلاعات دقیقی در مورد هزینه زندگی در آلمان و سایر کشورها به متقاضیان ارائه می‌دهد تا تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند.

تحصیل رایگان در آلمان؟ از اسکالرشیپ تا هزینه‌های زندگی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]