شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه دوست گرامی برای آشنایی با گشت و گذارهای دیگر دوستان از شبکه اجتماعی تیشینه دیدن کنید. مشاهده شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه هادی شفیعی گزارش خطا جشن سنتی پیر شالیار جشنها ی مردم کردستان (2)مراسم پیر شالیارمراسم پیر شالیار در روستای اورامانتخت (هورامان) کردستان، هر سال دو بار در نیمه بهار و نیمه زمستان برگزار شده و عروسی «پیر شالیار» در سه روز جشن گرفته میشود. مقبره پیر شالیار که از موبدان عبدالقادرگیلانی بوده است در انتهای جاده آسفالته اورامان قرار دارد. این مراسم شامل ذبح دام قربانی، دف زنی، نوعی رقص، خوردن آش، و شبنشینی و خواندن شعر و دعا است.در افسانههای مردم منطقه اورامانات پیری اسطوره ای به نام «پیر شالیار» هست که میگویند صاحب کرامات بوده است. از جمله این کرامات عجیبی که درباره او روایت میکنند ماجرای شفا یافتن «شاه بهار خاتون» دختر شاه بخارا است که «پیر شالیار» او را شفا میدهد.شروع مراسم روز چهارشنبه است. این مراسم سه روز به طول میانجامد. از همان صبح روز اول دامدارانی که دامهای خود را برای قربانی در این مراسم نذر کرده اند دامهای خود را به جلو در خانه پیرشالیار میآورند تا به دست متولین مراسم ذبح شوند. پس از ذبح قسمتی از گوشتها را بعنوان تبرک در بین مردم پخش میکنند و بعضی از آن را هم برای غذای مراسم به داخل خانه پیر انتقال میدهند.بعد از ظهر دفها را برای لحظاتی دیگر آماده میکنند. نزدیکیهای ساعت ۲ الی ۳ مراسم شروع میشود. و نوجوانان و جوانان و پیران دست در دست هم زنجیره ای بزرگ تشکیل میدهند و با تسلسل جسم و درون اتحاد و همبستگی همیشگی خود را به نمایش میگذارند. در حین این رقص شادی (که به نوعی رقص عرفانی هم هست) عده ای دف مینوازند و عده ای قصیده هایی در مدح پیامبر و ... میخوانند و گروه بزرگ رقص هم لفظ جلاله الله را زمزمه میکنند. در این سه روزه مردم هورامان تخت تمام کارهای خود را تعطیل میکنند و فقط و فقط وقت خودشان را در این جشن باستانی صرف میکنند.غذای مراسم (آش جو یا "هولوشینه تشی") همان غذایی است که ۹۵۰ سال پیش در مراسم پیر شالیارپخت شده است. بعد ازخوردن غذا مردم به خانههای خود میروند و غذایی که اضافی است به خانهها میبرند تا سایر اعضای خانواده بعنوان تبرک از آن بخورند.درروز آخر (بر خلاف دوروز پیش از آن که تا عصر مراسم برپاست) مردم تا شب به رقص میپردازند و ساعاتی از شب را نیز در خانه پیرشالیار میگذرانند (که به این شب (شب نشست "شه وونیشتی") گفته میشود. در این شب سخنرانان به سخنرانی درمورد پیر شالیار و بحثهای مذهبی و عرفانی میپردازند .بعد از آن سرودی یا قصیده ای خوانده میشود وپایان جلسه با دعا ختم میشود.در این مراسم از باغ پیرشالیار گردوهایی چیده شده و برای اهالی فرستاده میشود ارسال مطالب بیشتر
جشنها ی مردم کردستان (2)مراسم پیر شالیارمراسم پیر شالیار در روستای اورامانتخت (هورامان) کردستان، هر سال دو بار در نیمه بهار و نیمه زمستان برگزار شده و عروسی «پیر شالیار» در سه روز جشن گرفته میشود. مقبره پیر شالیار که از موبدان عبدالقادرگیلانی بوده است در انتهای جاده آسفالته اورامان قرار دارد. این مراسم شامل ذبح دام قربانی، دف زنی، نوعی رقص، خوردن آش، و شبنشینی و خواندن شعر و دعا است.در افسانههای مردم منطقه اورامانات پیری اسطوره ای به نام «پیر شالیار» هست که میگویند صاحب کرامات بوده است. از جمله این کرامات عجیبی که درباره او روایت میکنند ماجرای شفا یافتن «شاه بهار خاتون» دختر شاه بخارا است که «پیر شالیار» او را شفا میدهد.شروع مراسم روز چهارشنبه است. این مراسم سه روز به طول میانجامد. از همان صبح روز اول دامدارانی که دامهای خود را برای قربانی در این مراسم نذر کرده اند دامهای خود را به جلو در خانه پیرشالیار میآورند تا به دست متولین مراسم ذبح شوند. پس از ذبح قسمتی از گوشتها را بعنوان تبرک در بین مردم پخش میکنند و بعضی از آن را هم برای غذای مراسم به داخل خانه پیر انتقال میدهند.بعد از ظهر دفها را برای لحظاتی دیگر آماده میکنند. نزدیکیهای ساعت ۲ الی ۳ مراسم شروع میشود. و نوجوانان و جوانان و پیران دست در دست هم زنجیره ای بزرگ تشکیل میدهند و با تسلسل جسم و درون اتحاد و همبستگی همیشگی خود را به نمایش میگذارند. در حین این رقص شادی (که به نوعی رقص عرفانی هم هست) عده ای دف مینوازند و عده ای قصیده هایی در مدح پیامبر و ... میخوانند و گروه بزرگ رقص هم لفظ جلاله الله را زمزمه میکنند. در این سه روزه مردم هورامان تخت تمام کارهای خود را تعطیل میکنند و فقط و فقط وقت خودشان را در این جشن باستانی صرف میکنند.غذای مراسم (آش جو یا "هولوشینه تشی") همان غذایی است که ۹۵۰ سال پیش در مراسم پیر شالیارپخت شده است. بعد ازخوردن غذا مردم به خانههای خود میروند و غذایی که اضافی است به خانهها میبرند تا سایر اعضای خانواده بعنوان تبرک از آن بخورند.درروز آخر (بر خلاف دوروز پیش از آن که تا عصر مراسم برپاست) مردم تا شب به رقص میپردازند و ساعاتی از شب را نیز در خانه پیرشالیار میگذرانند (که به این شب (شب نشست "شه وونیشتی") گفته میشود. در این شب سخنرانان به سخنرانی درمورد پیر شالیار و بحثهای مذهبی و عرفانی میپردازند .بعد از آن سرودی یا قصیده ای خوانده میشود وپایان جلسه با دعا ختم میشود.در این مراسم از باغ پیرشالیار گردوهایی چیده شده و برای اهالی فرستاده میشود