فستیوال ماسک‌های جذاب

فستیوال ماسک‌های جذاب

بزرگترین کارناوال دنیا در شهر ونیز ایتالیا برگزار می‌شود و افرادی که ماسک روی صورت دارند در این شهر به خیابان‌ها می‌آیند. ونیز منطقه رویایی کشور ایتالیا، مقصد شماره یک گردشگری قاره سبز به شمار می‌رود و سالانه میزبان صدها هزار گردشگر از سراسر جهان است. آبراهه‌های رویایی و منحصر به فرد این شهر تاریخی، تجربه قایق سواری و پیاده روی بی نظیری برای افراد به ارمغان می‌آورد.
فوریه هر سال، برای علاقمندان به گردشگری هیجانی فرصت ایده آل برای دیدن یکی از نقاط دیدنی اروپا به شمار می‌رود. توریست‌ها در جشنواره ای از رنگ، طرح و نقش که به مدت ۲ هفته در ونیز برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.میدان سن مارکوی ونیز همچون شانزلیزه پاریس،
میزبان علاقه مندان و گردشگران است. آن‌ها در فضایی رمانتیک با معماری چند صد ساله، خاطرات خود را توسط دوربین‌ها ثبت می‌کنند. هر ساله در میدان سن مارکوی ونیز و دیگر مناطق آن، کارناوال (شاد پیمایی) بزرگی از ماسک‌ها برگزار می‌شود.گزارش امروز گردشگری پارس ناز، شما را با گوشه هایی از این جشنواره جالب آشنا می‌کند.
کارناوال ونیز فستیوالی جهانی است که با ماسک‌های زیبا و بی نظیرش به شهرت جهانی دست یافته است. این جشنواره که در ابتدا مراسمی برای پیش از شروع دوره روزه داری بود، به معنای “خداحافظی با گوشت” است.
گفته شده که نخستین کارناوال ونیز در سال ۱۱۶۲ میلادی یعنی بیش از ۹۰۰ سال پیش به مناسبت پاسداشت یکی از نبردهای پیروز مندانه برگزار گشته. حدود صد سال طول کشید تا رهبران شهر این کارناوال را رویدادی رسمی اعلام کنند.
سپس این مراسم رشد کرد و در قرن هجدهم زمانی که ونیز به عنوان پایتخت سرگرمی اروپا شهرت پیدا کرده بود، به نقطه اوج خود رسید. اما با حمله ناپلئون در سال ۱۷۹۷ روزهای شکوه این کارناوال به پایان رسید.ناپلئون باعث شد این جشنواره به مدت تقریبا دویست سال برگزار نشود. از سال ۱۹۷۹ میلادی بود که شهر ونیز برای تقویت توریسم، این کارناوال را با سبک دنیای کهن مجددا برگزار کرد.
ماسک به شهروندان اجازه می‌داد بدون ترس از پیامدهای اجتماعی، رفتاری هیجان زده و خودسرانه داشته باشند و شخصیت‌های مختلفی را به خود بگیرند. این تغییر ظاهر فیزیکی، قضاوت در مورد کاراکتر صرفا بر اساس ماسک و لباس و نه بر اساس نقش‌های اجتماعی را ممکن می‌ساخت.
در بالماسکه ایتالیا چند ماسک رایج وجود دارد:“بایوتا” رایج‌ترین ماسک است و قسمت بالای صورت، بینی و گونه‌ها را می‌پوشاند و اجازه می‌دهد فردی که این ماسک را زده، راحت غذا و نوشیدنی بخورد و صحبت کند. بایوتا هم در کارناوال و هم در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌گرفت.
ماسک بایوتا.
ماسک‌های “موره تا” خاستگاه فرانسوی دارند. موره تا به معنای “تیره” است و نشان دهنده زمینه ای رایج و رمزآلود طی ده روز کارناوال است. این ماسک زنانه بوده و با انحنا هایی نرم و ظریف صورت را می‌پوشاند.ماسک‌های “والتو” (معادل ایتالیایی “صورت”) یا “لاروا” (معادل لاتین “روح”) ساده‌ترین ماسک‌های روح هستند که تمام صورت را با رنگ سفید تزئین شده می‌پوشانند و یک ردا یا شنل به همراه خود دارند.
ترسناکترین ماسک این کارناوال “دکتر طاعون” است. طی دوره شیوع طاعون در قرن هفدهم، تصور می‌شد که بینی بلند منقار مانند، پالتو و دستکش سفید از انسان‌ها در برابر طاعون محافظت می‌کند.
این ماسک «Medico della peste» یا «The Plague Doctor» یا به فارسی دکتر طاعون نام دارد . از نظر طراحی، این ماسک شامل یک منقار طولانی بوده و یکی از عجیب‌ترین و خاص‌ترین ماسک‌های این کارناوال به شمار می‌رود.جالب اینجاست که این ماسک در ابتدا کاربردی کاملا بی ربط به کارناوال ونیز نداشته. این نقاب را در قرن ۱۷ یک پزشک فرانسوی با نام «Charles de Lorme» طراحی کرد .
این طراحی زمانی انجام گرفت که او تجهیزات پزشکی خود را برای رفتن و درمان بیماران مبتلا به طاعون کامل می‌کرد. طراحی جالب این ماسک باعث شد تا کم کم جای خود را در میان ماسک‌های های کارناوال ونیز پیدا کند.
ماسک هایی که در این فستیوال جذاب استفاده می‌شوند، بخش اصلی جشنواره ونیز را تشکیل می‌دهند . البته استفاده از این ماسک‌ها تنها محدود به کارناوال ونیز نمی‌شد. بلکه اولین شواهد از استفاده‌ی مردم ونیز از ماسک به قرن سیزدهم بر می‌گردد.
فستیوال ماسک‌های جذاب
فستیوال ماسک‌های جذاب
فستیوال ماسک‌های جذاب
فستیوال ماسک‌های جذاب

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]