موزه ژئوپارک قشم

موزه ژئوپارک قشم

موزه ژئوپارک قشم در سال 1384 به طور رسمى گشایش یافت. این موزه با کمک گرفتن از دارایى موزه حیات وحش قشم و در محل آن موزه شکل گرفت. موزه حیات وحش قشم از سال 1377 در محل زیر زمین بازار بزرگ ستاره قشم تاسیس شده و به تدریج نمونه هاى جانورى بسیارى از جزیره قشم جمع آورى و به صورت تاکسیدرمى آماده نمایش کرده بود و با وجود اینکه از ویترین هاى مناسب و تجهیزات موزه‌اى کافى بى بهره بود، بازدید کننده قابل توجهى به ویژه در میان دانش آموزان، دانشجویان و مسافران و گردشگران داشت.
لیکن، فعالیت این موزه براى مدتى متوقف ماند و نمونه هاى جانورى آن به دلیل رطوبت موجود در هوا و عدم تهویه، در حال پوسیدن بودند که خوشبختانه مقامات سازمان منطقه آزاد قشم با دعوت از کارشناسان و عقد قرارداد با پیمانکار، موزه حیات وحش قشم را به صورتى جدید و مدرن طراحى و با هزینه کافى بازسازى کردند. میزهاى پلاستیکى و غیر همشکل که در سراسر موزه از آنها براى چیدن نمونه‌ها استفاده مى شد جمع آورى شد و به جاى آنها ویترین هاى بسیار زیبا گذاشته شد. اطلاعات علمى بسیار مفیدى گردآورى و به صورت قابل استفاده در قاب‌هاى همشکل و شکیل در کنار نمونه‌هاى موجود در موزه نصب شد. با این اقدام نقش آموزشى موزه نیز افزایش یافت.
نمونه هاى جدید جانورى همراه با نقشه هاى متنوع، همچنین عکس‌هاى ماهواره اى جزیره قشم، تنوع زیستى و پدیده هاى زمین شناسى توانست به شکل بهتر و کامل ترى جزیره را به مردم و بازدید کنندگان معرفى کند.
اکنون، مجموعه کم نظیر عکس هاى عبدالخالق طاهرى که از چهره مردم، شیوه زندگى، صنایع دستى، منظره هاى گوناگون و پدیده هاى اعجاب انگیز زمین شناسى قشم تهیه و در اندازه نمایشگاهى با قاب هاى شکیل فراهم شده‌اند، نقش بسیار مؤثرى در تقویت جلوه هاى بصرى و معرفى ویژگى هاى گوناگون قشم ایفا مى کنند و مورد توجه بسیار گردشگران و بازدید کنندگان هستند.
به این ترتیب، با اقدامات به عمل آمده، عده بازدید کنندگان افزایش یافته و از 100 تا 120 نفر به بیش از هزار نفر در روز بالغ شده است. در تعطیلات نوروز تعداد بازدید کنندگان گاهى از 1800 نفر هم گذشت و با نظر سنجى هاى به عمل آمده معلوم شده است که نمایش گونه هاى جانورى، پرندگان، پستانداران، خزندگان و صدف هاى گوناگون همراه با ارائه اطلاعات علمى به صورت خلاصه و مفید جذابیت فراوانى براى بازدید کنندگان در بر دارد.
مدارس شهر قشم و روستاهاى جزیره به تدریج و طبق برنامه از موزه بازدید مى کنند و با ثروت طبیعى بیکران جزیره آشنا مى شوند.
موزه ژئوپارک قشم
موزه ژئوپارک قشم
موزه ژئوپارک قشم
موزه ژئوپارک قشم
موزه ژئوپارک قشم

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]