رودخانه ای در کف اقیانوس

رودخانه ای در کف اقیانوس

رودخانه‌ی سنوتا آنجلیتا در مکزیک که به معنای «فرشته‌ی کوچک» است، در شبه جزیره‌ی یوکاتان واقع شده است. در این منطقه، جهانی از گودال‌ها و غارها وجود دارد که عمق بعضی از آنها حتی تا ۱۰۰ متر هم می‌رسد.
پسنوته آنجلیتا رودخانه ای بسیار عجیب است که زمین را با آب شیرین و دریا را با آب شور پر می‌کند. کلمه سنوته say-no-tay تلفظ می‌شود که از لقط مایایی Dzonot به معنی گودال گرفته شده است. ترکیبی از رویدادهای جغرافیایی متنوع و تغییرات آب و هوایی، باعث ایجاد اکوسیستم منحصر بفرد و غیر قابل انتظاری در شبه جزیره یوکاتان مکزیک شده است.
این غارها و رودخانه‌های کف اقیانوس حدود ۶۵۰۰ سال پیش بطور طبیعی ایجاد شدند و در این ۲۰ سال، غواصان توانسته اند حدود ۳۰۰ مایل از آنها را که به هم مرتبط هستند و یکی از منحصر بفرد‌ترین نمونه‌های اکوسیستم در دنیا محیوب می‌شوند را کشف کنند.
طبق نظر دانشمندان، علاوه بر تغییرات آب و هوایی، میلیون‌ها سال پیش، افتادن شهاب سنگ بزرگی باعث منقرض شدن نسل دایناسورها از روی زمین شد که این شهاب سنگ درست در همین ناحیه‌ی یوکاتان، روی زمین خورده است و این گودال‌های بزرگ را بوجود آورده است.
غواصی در این گودال‌ها تا رسیدن به رودخانه، نیاز به مدرک غواصی آب آزاد دارد اما مطمئنا فرصتی شگفت انگیز است، جایی که اقیانوس تا عمق ۳۰ متری، آب تازه دارد و از آن به بعد یکباره آب آن شور می‌شود! چیزی که رویای هر غواصی در دنیا است. به این پدیده که آب شور و شیرین در جایی با هم تلاقی پیدا می‌کنند، halocline می‌گویند و این یکی از نادرترین پدیده‌های طبیعی است که فقط در اقیانوس‌ها اتفاق می‌افتد.
در واقع از بعد از عمق ۳۰ متری، به گدال یا غاری می‌رسید که تا عمق ۶۰ متری ادامه دارد و آب آن قسمت از اقیانوس کاملا شور است و در زیر رودخانه، درختان بزرگ با شاخ و برگهای بسیار دیده می‌شود. البته گفته شده که لایه هایی از سولفید هیدروژن است اما در هر حال ارزش بازدید دارد.
غواصی کردن در این گودال‌ها می‌تواند پنجره ای رو به دنیایی متفاوت از «جهان زیر آب» باشد.
این مکان، مناسب غواصان بسیار حرفه ای است که به دنبال یک دنیای آبی متفاوت از آنچه تا حالا تجربه کرده اند، است.
در زبان انگلیسی، سنوته آنجلیتا به معنای «فرشته کوچک» است و شاید هیچ نام دیگری به این خوبی نتواند این مکان غواصی جادویی را توصیف کند. غواصی در سنوته آنجلیتا نه تنها یک رویای عجیب، سرگرم کننده و امن است، بلکه می‌تواند یک سفر اکتشافی هم باشد. شاید شما بتوانید گوشه هایی از ناشناخته‌های این رودخانه‌ی حیرت انگیز را کشف کنید.
رودخانه ای در کف اقیانوس
رودخانه ای در کف اقیانوس
رودخانه ای در کف اقیانوس
رودخانه ای در کف اقیانوس

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]