در مورد قشم بیشتر بدانید

در مورد قشم بیشتر بدانید

جزیره قشم یکی از جزایر استان هرمزگان است که به عنوان بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس در تنگه هرمز قرار دارد و از دیرباز به ایران تعلق داشته است. جزیره قشم در دوران ساسانیان ابرکاوان (Abarkāvān) خوانده می‌شده است. در واقع واژه‌ی «کاوان»، که در زبان پارسی میانه به معنای «از تبار کاوه» است، به صورت یک اسم شخص در منابع یافته می‌شود. ممکن است که این نام به شکل درگاهان / درگوان، که به روستایی در کرانه‌ی شمالی جزیره‌ی قشم، سیزده مایلی غرب شهر قشم اطلاق شده است، برجای مانده باشد. به نوشته‌ی اصطخری و ابن حوقل، ابرکاوان جزیی از کوره‌ی اردشیر خره‌ی استان فارس بود.جزیره قشم


در 23 ق. / 44-643 م. فرمان دار عرب بحرین و عمان، عثمان بن ابوالعاصی ثقفی، سپاهی را برای تسخیر این جزیره گسیل داشت؛ جمعیت این جزیره بیش‌تر از قبیله‌ی عبدالقیس ترکیب یافته بود. مرزبان کرمان در آن جا استحکاماتی را به همراه نیرویی کوچک نهاده بود اما در پی درگیری با اعراب به قتل رسید. آن گاه مسلمانان تهاجمات خود را به سوی جنوب ایران پیش بردند و در تَوّاج فرود آمدند.

ابرکاوان در اوایل عصر اسلامی، سرزمینی شکوفا و پررونق و برخوردار از شهری آباد و روستاهایی بسیار با کشتزارهایی پربار، درختان خرما و دیگر درختان میوه بود. شهر یک مرکز فعال دریانوردی – تجاری (و منبع آب شیرین برای کشتی ها) بود. مسجدی که فاتحان عرب بنا کرده بودند در 333 ق. / 45-944 م. هنوز پا بر جا بوده است (حدود العالم؛ مروج الذهب).

نزدیک به اواخر عصر اموی، این جزیره به پناهگاه خارجیان مبدل شده بود. در عصر یاقوت حموی (درگذشته‌ی 1229 م.) جزیره‌ی ابرکاوان شکوه و آوازه‌ی پیشین خود را به گستردگی از دست داده بود به طوری که هیچ کس نتوانسته بود به او جایگاه و موقعیت درست و دقیق جزیره را بگوید.

آب وهوای قشم
قشم در گروه سرزمین‌های گرم و مرطوب قرار می‌گیرد و این در حالی است که رطوبت نسبی هوا در قشم بالاست. فشار هوا در قشم بین 1015 تا 1018 میلی بار جیوه است که در تابستان به دلیل گرمای زیاد، فشار هوا به کمتر از 1000 میلی بار می‌رسد. دمای متوسط سالیانه جزیره قشم حدود 26 درجه سانتی گراد، با متوسط حداکثر و حداقل دمای روزانه به ترتیب 33 و 18 درجه سانتی گراد است. اختلاف درجه حرارت فصلی این جزیره بسیار زیاد است. گرم‌ترین زمان‌ها 10 تیر تا 10 شهریور و سردترین ماه‌ها دی و بهمن است. در جزیره قشم حداکثر و حداقل دمای مطلق 46 و 16 درجه سانتی گراد به ثبت رسیده است.
https://pinwork.ir/blog/%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/

فرودگاه بین‎الملی قشم مجهز به باند 5 کیلومتری، ساختمان برج مراقبت، ترمینال‎های مسافری، ساختمان آتش‎نشانی و ایمنی، احداث حدود 20.000 مترمربع ساختمان اداری، ایجاد تأسیسات سوخت‎رسانی به هواپیماهای داخلی و خارجی و جایگاه بنزین‎گیری خودرو، از جمله فرودگاه‎های مجهز کشور به شمار می‎رود. در سال 1373 مورد بهره برداری قرار گرفته است و همه روزه پرواز‌های داخلی و خارجی در آن برقرار است.

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]