دره شمخال

دره شمخال در نزدیکی شهر مرزی باجگیران در کناره شمال شرقی ایران و در نزدیکی کشور ترکمنستان قرار گرفته است. شروع حرکت از روستای شمخال در 3 کیلومتری باجگیران است. طول پیمایش دره شمخال از نقطه شروع در روستای شمخال تا انتهای دره در در روستای درونگر 32 کیلومتر می‌باشد. دره شمخال در مجاورت پارک ملی تندوره و در منطقه حفاظت شده در بادام (Dor badam) واقع شده است. در دو طرف دره دیواره هایی با ارتفاع زیاد قرار گرفته که در برخی قسمت‌ها ارتفاع این دیواره‌ها به بیش از یکصد متر می‌رسد. هر چه درون دره بیشتر پیش می‌رویم، دیواره‌ها بلندتر و دره تنگ‌تر می‌شود. عبور از دره شمخال نیاز به ابزار فنی خاصی ندارد اما آشنایی اولیه با اصول کوهنوردی و سنگ نوردی لازم است و در قسمت‌های زیادی مجبورید که از درون آب رد شوید.به مرور چشمه‌های درون تنگه خودنمایی می‌کنند و هر چه بیشتر پیش بروید تنگه پر آب‌تر می‌شود. ما یک تیم چهار نفره بودیم .تصمیم داشتیم این برنامه را دریک روز اجرا کنیم .ساعت 5:15 دقیقه که هوا داشت روشن می‌شد استارت زدیم . در ابتدا مسیر به دلیل دسترسی زیادتر افراد عادی زباله‌های رها شده زیادی به چشم می‌خورد که در حد امکان ماسعی کردیم زباله هارا جمع آوری کرده و سوزاندیم .پس از طی حدود 7 کیلومتر به مکانی به نام حمام اول رسیدم. اینجا تورفتگی عظیمی در دل صخره ای بزرگ به وجود آمده و رد آب در بالای آن دیده می‌شود. چشمه ای پر آب، گوارا و خوش طعم در حمام اول دره شمخال می‌جوشد .در اینجا صبحانه خوردیم.45 دقیقه توقف داشتیم وپس از آن صندلهایی که با خودمان آورده بودیم پا کردیم ، و از همینجا به آب زدیم . وجود آب، سرسبزی دره را چندین برابر می‌کند به طوری که در قسمت هایی از مسیر راه عبور به سختی پیدا می‌شود. از حمام اول باید راهی حمام دوم شویم که در 12کیلومتری حمام اولی قرار گرفته است. حمام دوم آبشاری زیبا و مسیری دشوار دارد. ما حمام دوم هم توقف کوتاهی داشتیم .این منطقه بسیار زیباست وصدای پرندگان بسیار گوش نواز ، در طول مسیر پرندگان زیباوهمستر ومار دیدیم. ما در ساعت 13:45برای صرف ناهار و استراحت توقف داشتیم. پس از استراحتی کوتاه و خوردن ناهار ، به دلیل احتمال ریزش باران به سرعت به راهمان ادامه دادیم و ساعت 3:30 بعد از ظهر به روستای درونگر رسیدیم و پس از حدود 9 ساعت راهپیمایی که نزدیک به 6 ساعت آن را در آب پیمودیم با دره زیبای شمخال بدرود گفتیم . بهترین زمان عبور از دره شمخال، اواخر بهار و اوایل تابستان می‌باشد.