آشنایی با شهرستان سرخه

آشنایی با شهرستان سرخه

شهرستان سرخه به علت موقعیت جغرافیای خاص خود که از یک طرف به کوهستان و از طرف دیگر به دشت کویر محدود میشود، دارای تنوع جاذبه‌های طبیعی است. علاوه بر زیبایی طبیعی با سابقه تاریخی به دلیل واقع شدن در مسیر جاده ابریشم و درگذر حوادث ناشی از لشکرکشی‌ها و مهاجرت‌های بین شرق و غرب و مهمتر از همه داشتن تاریخی کهن با آثار باستانی متعدد، هر بیننده ای را به خود جذب میکند. مساجد، کاروانسراها، قلعه ها، خانه‌ها و نوع معماری، زبان و گویش‌های خاص و آداب و رسوم، آبیاری سنتی و قنوات و چاه‌ها جاذبه‌ی دیگر از استعدادهای بالقوه گردشگری شهرستان محسوب میشود.


جاذبه‌های گردشگری شهرستان سرخه را میتوان در سه بخش مورد بررسی قرار داد:

1. جاذبه‌های طبیعی
2. جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی
3. جاذبه‌های اقتصادی و معیشتی


1-1- تنوع آب و هوایی:

شهرستان سرخه دارای تنوع آب و هوایی کاملا مشخص است. این تنوع و تضاد در دو فصل تابستان و زمستان بیشتر محسوس است به طوری که بیشترین نقش را در میان عوامل گوناگون، ارتفاع به عهده دارد.
گاه با مسافتی کمتر از 20 کیلومتر در تابستان 20 درجه سانتی گراد اختلاف دمای دو نقطه مشاهده میگردد.

لذا در تابستان هر چه از نواحی جنوبی شهرستان به طرف نواحی شمالی آن برویم به علت زیاد شدن ارتفاع، دمای هوا نیز به طور محسوسی کاهش می‌یابد.عکس این مساله در زمستان رخ میدهد، یعنی هرچه از نواحی مرتفع شهرستان بویژه رشته کوه‌های البرز فاصله بگیریم و به سوی کویر پیش برویم، از شدت سرما کسته شده و هوای ملایم‌تری احساس میشود.
با این وصف نیمه شمالی شهرستان سرخه با توجه به مرتفع بودن آن از نظر شرایط اقلیمی دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل و مطبوع است.
"در اغلب موارد عوامل اصلی حرکت‌های توریستی را درجه حرارت و ریزش‌های جوی تشکیل میدهد. این دو عامل در صنعت توریسم بیش از میزان ساعات آفتابی و میزان رطوبت و ساعات ابری اهمیت دارد."

تنوع و تضاد در شرایط آب و هوای شهرستان سرخه، نوعی جابجایی در فصول مختلف بویژه تابستان و زمستان را به ساکنان آن جا تحمیل میکند.
بر همین اساس در طول سال این جابجایی اکثرا به طور موقت انجام میگیرد، لذا پناهنده شدن گرمازدگان حاشیه کویر به نقاط معتدل بویژه دره‌های خوش آب و هوای البرز نظیر روستای ایج، اروانه، امام زاده عبدالله، امام زاده محمد زید، جوین، افتر و ... امری طبیعی است و توجه به این نقاط و برنامه ریزی در خصوص بهره گیری بیشتر از این توان‌های بالقوه امری ضروری به نظر میرسد.


1-2- دامنه‌ها و ارتفاعات:

شهرستان سرخه در دامنه‌های جنوبی رشته کوه‌های البرز واقع شده است، شکوه و جذابیت کوهستان را هیچگاه نمیتوان به زبان آورد و یا آن را با قلم ترسیم کرد. کوهستان حتی غیرقابل اعتماد بودنش نیز درسی است برای زندگی آدمیان و هر گوشه و کنارش مدرسه ای برای بهتر شناختن خویشتن است.
برخورد و آشنایی با کوهستان، آماده شدن و تجربه اندوختن را برای پیکار با دشواری‌های زندگی که آدمی را از آنها گریزی نیست، به دنبال دارد.
نواحی کوهستانی در فصل‌های مختلف مکانی مناسب برای کسانی است که علاقه مندند مدتی را دور از هیاهوی شهر در دامنه‌های کوهستان و دره‌های خوش آب و هوای آن به سر برند.
"آب و هوای کوهستانی باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن میشود، اشتها را بالا برده و در کاهش قند خون نیز موثر است. سرمای کوهستان روی اندام انسانی تاثیر میگذارد و باعث افزایش مقاومت در مقابل خشکی، تقویت اعصاب و بالاخره سبب بهتر شدن وضع روحی شده و سلامتی و شادابی به انسان میبخشد. به خاطر آب و هوای کوهستانی در بعضی از کشورهای پیشرفته استراحتگاه هایی در ارتفاعات ساخته اند که افراد مریض پس از مرخصی از بیمارستان، دوران نقاهت را در این استراحتگاه‌ها به سر میبرند که در بهبود سریع بیماران موثر بوده و از نظر روحی توانبخش است."

بهمین دلیل است که در ایام تعطیل بویژه در تابستان معمولا نواحی کوهستان مردم را به سوی خود جلب میکنند و در این اوقات است که آبادی‌های کوهستانی با نهرهای کوچک موجود این گونه نواحی مملو از جمعیت میشود. همچنین در فصل زمستان هنگامی که برف کوهستان‌ها را میپوشاند، چهره ای دلفریب بدان بخشیده و آن را برای بسیاری دلچسب میسازد.
کوه‌های شمالی شهرستان سرخه مکان‌های مساعدی را برای عده زیادی از مردم جهت گذران اوقات فراغت میسر میسازد. با توجه به اینکه راهپیمایی یک ورزش آسان و متداول است در نتیجه ارزش و اهمیت گردشگری این مواهب طبیعی بر همگان آشکار میگردد.
متاسفانه زیربنای کافی برای توسعه‌ی راهپیمایی و کوهنوردی از دامنه‌های بسیاری از کوه‌ها آماده نیست، اما ب
آشنایی با شهرستان سرخه
آشنایی با شهرستان سرخه
آشنایی با شهرستان سرخه
آشنایی با شهرستان سرخه
آشنایی با شهرستان سرخه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]