لیست خدمات cip فرودگاه هاشمی نژاد مشهد در پروازهای داخلی و خارجی

لیست خدمات cip فرودگاه هاشمی نژاد مشهد در پروازهای داخلی و خارجی

فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد با شناسه‌ی بین‌المللی MHD و مساحت ۵۴۰ هکتار، دومین فرودگاه پر ترافیک کشور، بعد از فرودگاه مهرآباد تهران، از نظر تعدد پروازهای ورودی و خروجی می‌باشد که علاوه بر پذیرش پروازهای داخلی، امکان پذیرش پروازهای بین‌المللی را نیز دارد. به دلیل تردد بالای مسافران در این فرودگاه، امکانات و خدمات متعددی در این فرودگاه ارائه می شود که از جمله آن ها می توان به خدمات cip اشاره کرد.

 بیش از ۱۴ شرکت داخلی و ۱۶ شرکت خارجی به فرودگاه بین‌المللی مشهد پرواز دارند و این فرودگاه سالانه میزبان بیش از 8 میلیون مسافر داخلی و خارجی می‌باشد. پیش از شیوع بیماری کرونا پروازهای ورودی فرودگاه مشهد، به‌طور میانگین، روزانه ۱۸۰ پرواز و در زمان اوج سفرها و قبل از پاندمی، روزانه حدود ۲۵۰ پرواز بود و در حال حاضر، هم‌زمان با شروع فصل تابستان و با توجه به پایان پاندمی و از سرگیری سفرها، تعداد پرواز‌ها در مسیر‌های پرسفر، روزانه به بین یک تا سه پرواز افزایش یافته است.

لیست خدمات cip فرودگاه هاشمی نژاد مشهد در پروازهای داخلی و خارجی

با توجه به تعداد بالای مسافران و شلوغی گیت‌ها، یکی از ویژگی‌های کارآمد فرودگاهی، داشتن سالن تشریفات اختصاصی cip می‌باشد. ترمینال تشریفات فرودگاه هاشمی نژاد مشهد دومین جایگاه را در بین CIP فرودگاه‌های کشور دارد. این سالن در ضلع شرقی ترمینال یک (پروازهای داخلی) قرار دارد و میزبان مسافران پروازهای داخلی و خارجی می‌باشد.

آشنایی با خدمات CIP فرودگاهی

روزانه میلیون‌ها مسافر از طریق فرودگاه‌های سرتاسر جهان سفر می‌کنند. هر کدام از این مسافران نیازها و انتظارات متفاوتی از نحوه‌ی سفر کردن خود دارند که فرودگاه‌ها باید بتوانند این نیازها را فراهم نمایند. یکی از بخش‌های فرودگاهی مهم جهت تامین رضایت مسافران، جایگاه خدمات cip  که مخفف عبارت (commercial important person) می‌باشد، است.

معنی این عبارت یعنی افراد مهم تجاری یا اقتصادی، اما این به این معنی نیست که فقط افراد خاصی می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. به جز افرادی که دارای بلیط بیزینس یا فرست کلاس می‌باشند، سایر افراد نیز با پرداخت مبلغی قادر به استفاده از این خدمات فرودگاهی می‌باشند. تعرفه‌ی این خدمات در فرودگاه‌های مختلف، بسته به خدماتی که ارائه می‌دهند، متفاوت می‌باشد.

لیست خدمات cip فرودگاه هاشمی نژاد مشهد در پروازهای داخلی و خارجی

خدمات و امکانات جایگاه CIP فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

حدودا پنج سال پیش جایگاه تشریفات اختصاصی CIP فرودگاه هاشمی نژاد مشهد مورد بهره برداری قرار گرفت. سالن CIP فرودگاه مشهد در ساختمانی مجزا از ترمینال‌های فرودگاه بنا گردیده است. این سالن دارای دو سالن روباز و سربسته می‌باشد.

در سالن روباز، مسافرین می‌توانند علاوه بر میز و صندلی‌های موجود، از آلاچیق‌هایی که در این سالن وجود دارند نیز استفاده نمایند. سالن سر بسته دو طبقه و مشرف به باند فرودگاه است و در این سالن بوفه‌ی باز جهت پذیرایی از مسافران وجود دارد.

فهرست خدماتی که در سالن CIP فرودگاه هاشمی نژاد مشهد ارائه می‌گردد شامل موارد زیر است:

- تحویل و انتقال مسافران از سالن استراحت فرودگاه CIP به محل اقامت خود و بالعکس.

- اخذ ویزای ورودی فرودگاهی مورد نیاز با هماهنگی قبلی توسط مراجع ذیربط

- خدمات مهمان نوازی برای ملاقات کنندگان و استقبال کنندگان مسافران قبل و بعد از پرواز در سالن استراحت

لیست خدمات cip فرودگاه هاشمی نژاد مشهد در پروازهای داخلی و خارجی

- خدماتی مانند رزرو صندلی و گرفتن کارت ورود به هواپیما در مدت زمان کوتاه و با دقت بالا

- دسترسی رایگان بی سیم به اینترنت پرسرعت در سالن استراحت

- خوش‌آمدگویی به مسافران و لذت بردن از بوفه‌ی باز در سالن

- استفاده از خدمات ویژه‌ای مانند ویلچر برای سالمندان و افراد با نیازهای ویژه

- امکان استفاده از سوئیت‌های اقامتی در صورت داشتن تاخیر

- وجود گیت اختصاصی گذرنامه و بازرسی برای پروازهای خارجی و بین‌المللی

- استفاده از خودروی اختصاصی جهت انتقال در باند فرودگاه به جای استفاده از اتوبوس‌های انتقال دهنده

- پذیرایی از همراهان مسافران در سالن پذیرایی

- تحویل چمدان، گرفتن کارت پرواز و در صورت نیاز، انجام کارهای مربوط به اضافه بار توسط کارمندان مربوطه

- انجام کامل  امور مربوط به حمل و نقل حیوانات خانگی در صورت نیاز

لیست خدمات cip فرودگاه هاشمی نژاد مشهد در پروازهای داخلی و خارجی

خدمات CIP فرودگاه مشهد در پروازهای خروجی

بلافاصله پس از ورود مسافران پروازهای داخلی و خارجی به سالن cip، کارمندان این قسمت، بارها و بلیط مسافران را تحویل گرفته و مسافران به داخل سالن اصلی هدایت می‌شوند و همزمان با پذیرایی مسافران توسط مهمانداران، کارمندان واحد عملیات، تشریفات اولیه‌ی پرواز از جمله تحویل بار مسافران به ایرلاین مربوطه و گرفتن کارت پرواز را انجام داده و تحویل مسافر می‌دهند.

به محض اعلام زمان سوار شدن به هواپیما، مسافران با همراهی و بدرقه‌ی کارشناس تشریفات فرودگاه و با خودرو ویژه به پای پلکان هواپیما منتقل می‌شوند. برای مسافران پروازهای خروجی بین‌المللی نیز، گیت‌های اختصاصی مربوط به پلیس گذرنامه، پلیس فرودگاه و گارد محافظتی سپاه پاسداران در جایگاه تشریفات ویژه قرار دارد تا مسافران قادر به انجام تمامی امور مربوط به پرواز خود در همین سالن باشند. در پروازهای خروجی داخلی  و بین‌المللی امکان استفاده از خدمات همراهان مسافر وجود دارد.

لیست خدمات cip فرودگاه هاشمی نژاد مشهد در پروازهای داخلی و خارجی

خدمات CIP در پروازهای ورودی

در پروازهای ورودی ارائه‌ی خدمات CIP به محض خروج از هواپیما و قدم گذاشتن روی پلکان خروج شروع می‌گردد. اگر به هواپیما، جت وی یا پل هوایی متصل گردد، کارمندان واحد عملیات در اواسط پلکان جهت انتقال مسافران به سالن CIP مستقر می‌گردند.

در صورتی که هواپیما به جت وی متصل نباشد، کارمندان واحد عملیات در پایین پلکان هواپیما جهت انتقال مسافران توسط خودروهای اختصاصی به سالن CIP حضور دارند. در پروازهای بین‌المللی به منظور کنترل امور مربوط به ورود به کشور و کنترل پاسپورت، گیت‌های اختصاصی جهت عبور مسافران قرار دارد.

مسافران پس با استقبال مسئول پذیرش به محل استقرار خود در جایگاه راهنمایی شده و پس از ورود مسافران از هواپیما به سالن، گذرنامه آن‌ها توسط افسر گذرنامه جمع‌آوری می شود. همچنین مسافران باید برچسب‌های چمدان خود را به کارمند سالن تحویل بدهند تا همزمان با پذیرایی و استفاده از امکانات جایگاه، کارشناس تشریفات فرآیند دریافت بار را انجام داده و مسافران تا محل سوار شدن به خودرو توسط کارشناس تشریفات بدرقه می شوند. البته کل فرآیند جمع آوری چمدان ها زیر نظر کارمند سالن انجام می شود. در پروازهای خروجی داخلی  و بین‌المللی امکان استفاده از خدمات همراهان مسافر وجود دارد.

لیست خدمات cip فرودگاه هاشمی نژاد مشهد در پروازهای داخلی و خارجی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]