منظور از منطقه آزادبودن کیش چیست؟

منظور از منطقه آزادبودن کیش چیست؟

منظور از منطقه آزادبودن کیش چیست؟

برای بسیاری از افراد هنوز سوالاتی درباره منطقه آزاد‌بودن کیش وجود دارد. اگر بلیط هواپیما تهران به کیش را برای سفر بعدی خود تهیه کرده یا دوست دارید تهیه کنید، به همین بهانه بد نیست با مطالعه این‌مقاله اطلاعاتی را درباره منطقه آزادبودن کیش کسب کنید.

یکی از نکات مهم درباره کیش و برخی مناطق دیگر منطقه آزادبودن است. منطقه آزاد اصلاحی است که در مکالمات و اخبار با آن زیاد بر‌خورد می‌کنیم و بهتر است زمانی که برای قیمت تور کیش یا دیگر مواردی آن تحقیق می‌کنیم اطلاعاتی راجع به آن کسب کنیم.

در این‌مقاله می‌خواهیم درباره این‌‎اصطلاح صحبت کنیم. اگر شما هم دوست دارید درباره آن بیشتر بدانید یا حتی قرار است برای مدتی هم که شده کیش را برای سفر یا زندگی انتخاب کنید، این‌مقاله را تا پایان مطالعه کنید. اما منطقه آزادبودن کیش چه مزایا یا معایبی برای آن دارد؟

این‌آزادی مناطق به چه حوزه‌هایی مربوط است و آیا محدودیت‌هایی نیز برای آن وجود دارد؟ این‌ها سوالاتی هستند که باید درباره آن‌ها بحث کرد. بهتر است ابتدا با اصطلاح آزاد بودن مناطق و به‌خصوص کیش بیشتر آشنا شویم.

منطقه آزاد چیست

کیش یکی از مناطق آزاد ایران است. حتی اگر بخواهید بلیط هواپیما تهران به کیش تهیه کنید بار‌ها با این‌عبارت برخورد خواهید کرد. پس بهتر است به‌صورت دقیق درباره آن بدانیم. منطقه آزاد منطقه‌ای در کشور‌ها است که برای انجام فعالیت‌های تجاری در‌نظر گرفته می‌شود.

در این‌مناطق قوانین مخصوص و متفاوتی برای انجام امور در‌نظر گرفته می‌شود. معمولا مناطق آزاد قوانین خاص گمرکی و مالیاتی ندارند و از آن‌ها حراست حفاظت خاصی به‌عمل می‌آید. این‌مزایا و قوانین خاص برای روی گسترش و پیشرفت امور تجاری تاثیر زیادی دارد و در منطقه رونق ایجاد می‌کند.

جالب است بدانید ایران نیز به‌غیر از کیش مناطق دیگری را هم به‌عنوان منطقه آزاد مشخص کرده است. البته قوانین این‌منطق فقط برای خود‌شان است و حتی بسیاری از موارد تجاری باید برای خروج از منطقه با قوانین اصلی تطبیق داده شوند. معمولا این‌تعریف مناطق آزاد با اهداف خاصی مرتبط است که در ادامه درباره اهداف آن در کیش صحبت می‌کنیم.

منظور از منطقه آزادبودن کیش چیست؟

ماموریت و اهداف منطقه آزادبودن کیش

حال که با مفهوم مناطق آزاد آشنا هستید، بهتر است در حین جستجو درباره قیمت تور کیش یا موارد دیگر برای سفر خود، اطلاعات بیشتری درباره منطقه آزاد کیش داشته باشید. هر‌یک از مناطقی که برای آن‌ها قوانین منطقه آزاد‌بودن در‌نظر گرفته شده و اعمال می‌شود، اهداف خاصی را دنبال می‌کنند.

کیش یکی از شهر‌های توریستی و محبوب ایران است که هر‌ساله مسافران زیادی از سراسر دنیا به آن سفر می‌کنند. برای گسترش فعالیت‌ها در زمینه جذب گردشگران و توریست‌ها، تمرکز خدمات فرهنگی و امکانات رفاهی، فناوری اطلاعات، صنایع پیشرفته و با فناوری‌های روز دنیا و دلایلی دیگر کیش را به‌عنوان منطقه‌ای آزاد تعریف کرده‌اند.

این‌موضوع فرصتی را برای رونق ارتباطات و خدمات در زمینه‌های گفته‌شده و همچنین ایجاد بورس تجاری نفت و کالا‌های نفتی و ایجاد مرکزیت برای نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین‌المللی در کیش فراهم کرده است.

امکانات و زیر‌ساخت‌های ضروری مناطق آزاد تجاری

 اگر برای سفر خود بلیط هواپیما تهران به کیش تهیه کرده‌اید بد نیست بدانید، مناطق آزاد تجاری مانند کیش باید امکاناتی را داشته باشند. داشتن امکانات و زیر‌ساخت‌هایی مانند موارد زیر برای مناطق آزاد ضروری است:

  • مناطق آزاد باید برای بار‌گیری گشتی‌های بزرگ اسکله‌های مناسبی داشته باشند که کیش از این‌امکانات برخوردار است.
  • داشتن راه‌آهن و جاده‌های استاندارد و همچنین فرودگاه‌ و ترمینال مناسب نیز از دیگر موارد ضروری برای مناطق آزاد است.
  • نیرو و سرمایه انسانی خوبی در کیش هستند که برای مناطق آزاد این‌موضوع ضروری است. همچنین برای افراد ساکن در منطقه و مسافران باید خدمات رفاهی مناسبی آماده شده باشد.
  • مناطق آزاد بهتر است انبار‌‎های مناسبی با سیستم‌های روز دنیا داشته باشند که کار حمل‌ونقل در آن‌ها به‌راحتی انجام شود.

 

مزایا و معایب منطقه آزاد‌بودن کیش

بهتر است قبل از نهایی کردن تصمیم خود درباره سفر به کیش و قیمت تور کیش از مزایا و معایب قوانین مناطق آزاد نیز بدانید. احتمالا تا این‌جای مطلب شما همه قوانین را برای مناطق آزاد مناسب دیده‌اید و با موارد مزیت مناطق آزاد مشکلی ندارید. تعدادی از دیگر مزایای مناطق آزاد هم عبارت‌اند از:

  • تردد و اقامت آسان مسافران و اتباع خارجی
  • راحتی در مبادلات و تجارت
  • مقررات ساده برای اشتغال ایرانی‌ها و حتی افراد خارجی در کیش
  • امکان ثبت شرکت‌های با مالکیت 100 درصد خارجی
  • تعرفه‌های مناسب برای خدمات و حمل‌ونقل در فرودگاه‌های منطقه آزاد کیش

اما بد نیست بدانید منطقه آزاد‌بودن کیش می‌تواند معایبی نیز داشته باشد. تعدادی از این‌موارد عبارت‌اند از:

  • بالا‌بودن دستمزد برخی افراد در این‌منطقه، توازن در آمد را به هم می‌زند.
  • برخی کالا‌های لوکس و غیر‌ضروری به‌آسانی می‌توانند طبق قوانین وارد کشور شوند.
  • بسیاری از افراد در مناطق آزاد از رانت و فساد‌های مالی سخن می‌گویند.
  • امکان قدرت بیشتر واردات در مناطق آزاد و ایجاد ضعف در بازار کاری این‌مناطق

البته برای موارد بالا نیز راهکار‌هایی وجود دارد که می‌تواند وضعیت رو به پیشرفت را سامان داده و از فرصت منطقه آزادبودن کیش یا دیگر مناطق برای توسعه و رونق تجاری استفاده شود.

منظور از منطقه آزادبودن کیش چیست؟

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]