اپلای تحصیلی، هدفی دست یافتنی

اپلای تحصیلی، هدفی دست یافتنی

تحصیل خارج از کشور، رویایی‌ست ‌که در صورت اقدام آگاهانه به واقعیت تبدیل می‌شود. از دیرباز مهاجرت تحصیلی یکی از محبوب‌ترین روش‌های مهاجرتی به خصوص در میان قشر جوان جامعه، محسوب می‌شود. تصور تحصیل و زندگی در کشورهای پیشرفته جهان، به واسطه پتانسیل رشد و پیشرفت سریع‌تر، استاندارهای بالای زندگی و رفاه اجتماعی افراد بیشماری را ترغیب به مهاجرت تحصیلی می‌کند.

حال آنکه برای موفقیت در این مسیر ابتدا باید گام‌های پروسه اپلای تحصیلی را بررسی نمود. همچنین پاسخ به سوالاتی پیرامون مزایای مهاجرت تحصیلی، شرایط و مدارک لازم برای اقدام و ... موجب آگاهی و اقدام عملی می‌گردد. در این مقاله همرا ما باشید تا به طور مفصل روند اپلای تحصیلی را بررسی نماییم.

اپلای تحصیلی، هدفی دست یافتنی

چرا اپلای تحصیلی؟

یکی از اولین و مهمترین دلایل افراد برای تحصیل خارج از کشور، بهرمندی از امکانات آموزشی و پژوهشی پیشرفته و اخذ مدارک معتبر بین المللی از دانشگاه‌های سطح بالا در کشورهای پیشرفته‌ای مانند ایالات‌متحده، انگلستان، آلمان و ... است.

بیراه نیست که تاثیرات مثبتی که اخذ مدرک تحصیلی از یک دانشگاه معتبر بر آینده شغلی افراد می‌گذارد را یکی دیگر از مزیت‌های تحصیل خارج از کشور دانست. پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های معتبر، نه تنها فرصت‌های شغلی بیشتر در همان کشور بلکه فرصت‌های بیشتری در مجامع بین المللی پیش روی شما خواهد بود.

اجازه اقامت موقت و اشتغال فارغ التحصیلان پس از اتمام تحصیلات، یکی دیگر مزایای تحصیل خارج از کشور است. بیشتر کشورها فرصت اقامت و اشتغال را برای فارغ التحصیلان خود فراهم می‌کنند که افراد در این مدت می‌توانند برای کسب اقامت دائم آن کشور اقدام کنند.

تجربه زندگی در کشورهای دیگر و آشنایی با فرنگ جوامع دیگر را می‌توان یکی دیگر از مزایای مهاجرت تحصیلی دانست. مهاجرت تحصیلی از معدود روش‌های مهاجرتی برای ایرانیان است که می‌توانند بدون هیچ محدودیتی برای تحصیل در تمامی کشورهای جهان اقدام کنند.

چه مدارکی برای اپلای تحصیلی نیاز است؟

در کشورها و دانشگاه‌های مختلف، حتی برای رشته‌های تحصیلی مختلف، مدارک خواسته شده از متقاضیان می‌تواند متفاوت باشد، اما اکثر دانشگاه‌ها مدارک مشترک زیر را از متقاضیان درخواست می‌کنند:

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مدارک در پروسه اپلای تحصیلی رزومه (CV/Resume) می‌باشد. یک رزومه تحصیلی مناسب و قوی بدون شک تاثیر زیادی در روند پذیرش و کسب موقعیت‌های بهتر در پروسه اپلای تحصیلی ایفا می‌کند.

انگیزه نامه (SOP) یا کاورلتر (Cover Letter) دومین مدرک الزامی در پروسه اپلای تحصیلی می‌باشد. هدف از نگارش انگیزه نامه ارائه اطلاعاتی پیرامون انگیزه تحصیل در مقطع، رشته و دانشگاه مورد نظر برای تحت تاثیر قرار دادن هیئت پذیرش دانشگاه می‌باشد.

توصیه نامه (Recommendation Letter) یکی دیگر از مدارک لازم در پروسه اپلای، بخصوص برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌باشد. توصیه‌ نامه تحصیلی در حقیقت مدرکی هست که از این طریق اساتید و افراد دارای صلاحیت علمی، شایستگی شما برای ادامه تحصیل در مقطع مورد نظر را تایید می‌کنند.

اپلای تحصیلی، هدفی دست یافتنی

مدرک زبان را نیز می‌توان یکی دیگر از مدارک الزامی در پروسه اپلای بخصوص برای دانشگاه‌های معتبر سیستم‌های رنکینگ جهانی دانست.

در کنار مدارک اشاره شده در فرایند اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های خارج از کشور به اصل مدرک تحصیلی و ریز نمرات خود نیاز خواهید داشت. همچنین در صورتی که موفق به اخذ بورسیه تحصیلی نشوید، ارائه مدارکی دال بر داشتن تمکن مالی الزامی است.

گام های پروسه اپلای تحصیلی

تهیه مدارک مورد نیاز برای شروع پروسه اپلای تحصیلی

دانشگاه‌ها برای اعطای پذیرش معمولا از دانشجویان بین المللی مدارک زبان همچون آیلتس در خواست می‌کنند. آماده سازی مدرک زبان نیز به چندین ماه زمان نیاز دارد. همچنین در صورتی که شما فارغ التحصیل دانشگاه‌های دولتی در دوره‌های روزانه باشید، باید نسبت به آزادسازی اصل مدرک تحصیلی و ریزنمرات خود اقدام کنید، که در صورت عدم پرداخت هزینه ممکن است تا یک سال زمان ببرد. پس بهتر است برای شروع پروسه اپلای در ابتدا نسبت به تهیه مدارک خود اقدام کنید تا در ادامه پروسه اپلای تحصیلی به مشکل برنخورید.

انتخاب کشور، دانشگاه و رشته مورد نظر با توجه به فاکتورهایی بررسی شده

پروسه دریافت پذیرش تحصیلی در کشورهای مختلف، مقاطع مختلف و حتی رشته‌های مختلف متفاوت است. به همین جهت باید با نهایی کردن مقصد مهاجرتی، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی مسیر پیش‌روی خود را مشخص کنید تا بتوانید متناسب با آن سایرگام های پروسه اپلای تحصیلی را جلو ببرید.

اپلای تحصیلی، هدفی دست یافتنی

کسب اطلاعات لازم پیرامون پیش‌نیاز ها و  تکمیل مدارک

به واسطه نهایی شدن لیستی از دانشگاه‌های هدف، می‌توانید الزامات مربوط به ارسال درخواست برای دریافت پذیرش را کسب و نسبت به تهیه آن‌ها اقدام کنید. در این مرحله به اطلاعاتی از قبیل ددلاین دانشگاه‌ها، نحوه اپلای، نیاز و یا عدم نیاز به مکاتبه با اساتید و نگارش مدارکی همچون رزومه و انگیزه نامه نیاز دارید. در صورتی که تعیین استاد راهنما جزو الزامات پرکردن فرم آنلاین دانشگاه‌ها باشد باید نسبت به تهیه لیستی از اساتید که زمینه کاریشان متناسب با علایق و پیشینه تحقیقاتی شماست اقدام کنید.

ارسال درخواست با پرکردن فرم آنلاین دانشگاه‌ها

پس از تکمیل تمامی مدارک اقدام به ارسال درخواست (پر کردن فرم آنلاین دانشگاه) می‌کنید. در برخی از دانشگاه‌ها همچون دانشگاه‌های کشورهای آمریکای شمالی بررسی پرونده شما با پرداخت هزینه‌ای تحت عنوان اپلیکیشن فی صورت می‌گیرد.

دریافت پذیرش و درخواست برای دریافت ویزای تحصیلی

فرایند دریافت پذیرش و اخذ ویزا دو رویه کاملا متفاوت هستند. توجه نمایید که اخذ پذیرش تحصیلی به معنای صدور قطعی ویزای دانشجویی نخواهد بود. ولی با ارائه نامه پذیرش دانشگاه و سایر مدارک تکمیلی شانس بالایی برای دریافت ویزای تحصیلی خواهید داشت. بسته به اینکه کدام کشور را برای تحصیل انتخاب کرده‌اید، مدارک مورد نیاز را تکمیل و به سفارتخانه کشور مورد نظر ارسال می‌کنید. صدور ویزای تحصیلی ممکن است از چند روز تا چندین ماه زمان ببرد.

اخذ بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی، کمک هزینه‌ی مالی است که تمام و یا بخشی از هزینه‌های دانشجو در کشور مقصد در حین تحصیل را پوشش می‌دهد. انواع مختلفی از بورسیه‌های تحصیلی در کشورهای مختلف تعریف می‌شود که دولت‌ها، ارگان‌های خصوصی، دولتی و دانشگاه‌ها منابع اصلی تامین این کمک هزینه‌ها می‌باشند. در پروسه دریافت هر بورسیه تحصیلی معیار و فاکتورهای مورد بررسی متفاوت است. شاید تصور کنید که اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های خارج از کشور بسیار دشوار و پیچیده است در حالی که در صورت آگاهی از روند اخذ آن و تقویت رزومه می‌توانید از بورسیه بهره‌مند شوید. بسیاری از ایرانیان که در دانشگاه‌های آمریکا، کانادا، استرالیا و... در مقطع دکتری پذیرش می‌شوند، بورسیه تحصیلی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

اپلای تحصیلی، هدفی دست یافتنی

کلام آخر

اگر چه که اپلای تحصیلی مسیر همواری برای رسیدن به مقصد ایده آل به نظر می‌رسد، اما اقدامات اشتباه می‌تواند به سادگی دستاوردها و زحمات شما را هدر دهد. انتخاب کشور مناسب، تهیه و تکمیل بی نقص مدارک و مشورت با افراد آگاه نه تنها موجب صرفه‌جوی در وقت و هزینه است، بلکه شما را به هدف نزدیکتر می‌کند.

 هدف این مقاله، آشنایی عزیزان با نکات کلی و لازم برای شروع پروسه اپلای تحصیلی است. بدون شک بررسی دقیق‌تر شرایط و یافتن پاسخ سوالاتتان گامی محکم‌تر برای شروع پروسه است. هدف گروه اپلای دایریز نیز ارائه خدماتی در راستای افزایش آگاهی و اطلاعات عزیزان برای کسب پذیرش و شروع تحصیل در کشور ایده آل‌ شما می‌باشد.

اپلای تحصیلی، هدفی دست یافتنی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]