تالاب‌های معروف ایران!

تالاب‌های معروف ایران!

تالاب‌های معروف ایران!

در گوشه و کنار ایران مرداب ها و تالاب هایی قرار دارند که از مقاصد گردشگری جذاب است و در میان علاقمندان طبیعتگردی پرطرفدار است. این تالاب ها هرکدام دارای پوشش های گیاهی خاص هستند و محلی برای زندگی فصلی پرندگان مهاجر است و پوشش جانوری متنوعی دارند. در این مقاله چندتا از تالاب های معروف ایران مانند تالاب میانکاله، تالاب آق گل را به شما معرفی می کنیم.

تالاب میانکاله؛ میزبان فلامینگوهای مهاجر

مازندران پر است از زیبایی و جاهای دیدنی اما یکی از جذاب ترین دیدنی های مازندران در شبه جزیره میانکاله در بهشهر قرار دارد. تالاب میانکاله که آن را با اسم تالاب میان قلعه هم می شناسند، ۱۰۰ هزار هکتاری مساحت دارد و هر ساله میزبان پرندگان مهاجر است، در خاک این تالاب درختان انار ترش و بوته های تمشک رشد می کنند و چشم انداز زیبایی به منطقه می بخشد.

تالاب میانکاله در ۱۲ کیلومتری شمال بهشهر واقع شده و در دوران قاجار محل اقامت راهزن ها و دزدهای دریایی ترکمن بود، در نوشته های تاریخی این تالاب را با نام های شبه‌جزیره انجیله و نیم‌مردان ثبت شده است اما دلیل آن نامشخص است.

در سال ۱۳۵۴ بود که این تالاب به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت شد و یک سال بعد یونسکو تالاب میانکاله را برای حفاظت و مراقبت بیشتر به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره انتخاب کرد.

هر سال با فرارسیدن زمستان و سر شدن هوا فلامینگو، قو، عقاب دریایی، پلیکان و دیگر پرندگان مهاجر از سیبری و روسیه به تالاب میانکاله سفر کرده و تا فرارسیدن بهار در این تالاب زندگی می کنند.

پرندگان تنها شگفتی میانکاله نیست و در این منطقه حیوانات دیگر مانند شغال، گربه، روباه و خرگوش زندگی می کنند و به دلیل تنوع پوشش جانوری به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری برای طرفداران طبیعتگردی تبدیل شده است.

اگر شما هم از طرفداران پرنده نگری هستید باید برای سفر به تالاب میانکاله مجوز بگیرید، برای دیدن پرندگان مهاجر از اواخر شهریور می توانید به این منطقه سفر کنید اما دوربین دوچشمی، کتاب راهنما، دفترچه یادداشت، چکمه یا کفش ضدآب را فراموش نکنید.

تالاب آق گل؛ تالابی که در تابستان ناپدید می شود

وقتی اسم تالاب های ایران به میان می آید، فکرها به سمت شمال کشور معطوف می شود اما یکی از زیباترین تالاب های ایران در استان همدان واقع شده است. این تالاب فصلی از برف های آب شده ارتفاعات قهاوند، باران های فصلی و شاخه ای از رود قره چای تشکیل می شود و تنها در فصل های پر بارش سرزنده است.

تالاب‌های معروف ایران!

این تالاب که با نام های  تالاب کرد خورد، تالاب همدان و تالاب ملایر شناخته می شود در پای کوه های کت کوه و در پست ترین قسمت دشت قهاوند قرار دارد. مساحت تالاب آق گل ۹۰۰ هکتار است و عمق آن بیشتر از یک متر نمی شود.

برای دیدن این تالاب که قسمتی از آن تا استان مرکزی کشیده شده است باید به همدان سفر کنید، در ۳۵ کیلومتری ملایر و در نزدیکی شهرستان اسلامشهر آق گل در جاده توتل تالاب آق گل قرار دارد. بر اساس مطالعات زمین شناسی مشخص شده که قدمت تالاب آق گل به ۴۰ هزار سال می رسد و این تالاب همزمان با آخرین عصر یخبندان شکل گرفته است.

تالاب آق گل با آغاز بارش باران از اوایل آبان تا اردیبهشت ماه آبگیری می شود اما از اواخر خرداد حجم آب تالاب کم شده و در تابستان ردی از آن باقی نمی ماند.

بازدید از تالاب آق گل رایگان است اما یادتان باشد برای دیدن آن باید از پاییز تا اواسط بهار به همدان سفر کنید. برای گشت و گذار در این تالاب صبح تا ظهر کافی است.

این تالاب دارای پوشش گیاهی و جانوری خاص است، در داخل تالاب گیاهان چمن‌شور، سازوی دریایی و جگن رشد می کنند. قورباغه، وزغ، بزمجه، آگامای پولک درشت، کفتار، قوچ و میش و ... پوشش جانوری تالاب را تشکیل می دهد.

در تالاب آق گلا حدود ۴۵ گونه پرنده وجود دارد که در فصل کوچ به این تالاب دنج سفر می کنند که از آن ها می توان به حواصیل خاکستری، فلامینگو (مرغ آتش)، آووست، عقاب خالدار بزرگ، پرستو دریایی و ... اشاره کرد. اگر شما هم به پرنده نگری علاقه دارید، تجهیزات خود را همراه ببرید.

تالاب‌های معروف ایران!

تالاب زربیجار؛ میزبان پرندگان کوچک

شمال ایران پر است از جاذبه های طبیعی و دیدنی، در روستای املش گیلان یکی از تالاب های ایران قرار دارد که مردم روستا آن را قلب تپنده و مایه حیات منطقه می دانند. در گویش محلی تالاب زربیجار را سل زربیجار می نامند. این تالاب یکی از جاذبه های دیدنی املش بویژه در بهار و تابستان است.

تالاب زربیجار از رودخانه های پل رود و هر دو آب تغذیه شده و مردم از آب آن برای شالی کاری استفاده می کنند. شاید ندانید که تالاب ها باعث ایجاد تنوع زیستی می شوند، بخاطر وجود تالاب زربیجار است که پوشش گیاهی و جانوری خاصی در منطقه وجود دارد. این تالاب میزبان پرندگان کوچکی مانند حواصیل و آبچیلک است.

اگر تصمیم به سفر به املش گرفتید، بازدید و اقامت در ییلاق خصیل دشت را از دست ندهید، این ییلاق بهترین انتخاب برای اقامت در تابستان است. در ییلاق خصیل دشت دریایی از ابر و مه، دشت های سرسبز پوشیده از گل های وحشی در انتظارتان است.

از دیدنی های اطراف ییلاق خصیل دشت می توان به روستای هلودشت، شهر املش، غار سیاه استخر، آبشار سیاه تاش و غار تلابن گورج اشاره کرد.

سخن آخر

در این مقاله تنها تعدادی از تالاب های ایران را معرفی کردیم اما کشور پر است از تالاب های زیبا برای مثال تالاب فریدونکنار که هر ساله مقصد کوچ زمستانی امید درنای سیبری است و هر ساله مردم منتظر رسیدن امید به این تالاب هستند. شما می توانید در سایت علی بابا درباره دیگر تالاب های ایران مطالعه کرده و در سفرهای خود بازدید از این تالاب ها را برنامه ریزی کنید. همچنین می توانید در علی بابا پلاس نظرات کاربران را درباره جاذبه های دیدنی ایران با جزییات کامل بخوانید و از آن استفاده کنید.

تالاب‌های معروف ایران!

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]