بلغورخانه آرامگاه شیخ عبدالرحمن

بلغورخانه آرامگاه شیخ عبدالرحمن

در تور مشهد اگر مایلید از دیدنی‌های مشهد در اطراف مشهد دیدن کنید بلغورخانه آرامگاه شیخ عبدالرحمن دیدن کنید . این مکان از آثار تاریخی مشهد است که نوجه گردشگران را بخود جلب میکند . در سفر مشهد به شهر چناران بروید و از نزدیک این بنای زیبا را ببینید .
بلغورخانه آرامگاه شیخ عبدالرحمن مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان چناران، بخش گلبهار، روستای نوزاد واقع شده است.
بلغورخانه آرامگاه شیخ عبدالرحمن شامل ساختمانی آجری به طول 11.20 متر و عرض 10.20 متر می‌باشد و زیرسازی ساختمان به شکل سنگ چین بوده و بخش‌های فوقانی به صورت آجرچین با ملات گچ و گل ساخته شده است.
بنای مشهور به مقبره “خواجه عبدالرحمن گهواره‌گرگ بر فراز تپه‌ای نه چندان مرتفع در حاشیه شرقی در روستای “نوزاد” به فاصله 3 کیلومتری از گلمکان قرار گرفته است. این بنا را نیز قبرهای قدیمی پوشش داده است. در کتاب جوهر الاسرار و طرائق الحقایق کنیه وی ابوالقاسم و پیشه وی گهواره سازی ذکر شده است . بر اساس شواهد معماری ،روند تکامل آرامگاه عبدالرحمان از یک سکوی ساده آغاز گردیده و در قرون بعدی بدون تخریب و دخل و تصرف گنبد و بارگاهی بر آن افزوده شده است.به استناد تذکره‌ها خواجه عبدالرحمن گهواره‌گر از عرفا و سوفیان مورد اعتماد منطقه‌ای گلمکان بوده و خود نیز مرید عارفان نامدار آن دوران از جمله مولانا رضی الدین مایانی و شیخ حافظ بهاالدین عمر ابردهی بوده است.

بلغورخانه آرامگاه شیخ عبدالرحمن
بلغورخانه آرامگاه شیخ عبدالرحمن

مهدی بیژنی

مهدی بیژنی پنجشنبه 28 آبان 94 - 07:01

عالی بود

آران شجاعلو

آران شجاعلو شنبه 30 آبان 94 - 13:04

سپاس آقای بیژنی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]