خانه موزه ای بی نظیر در تهران

خانه موزه ای بی نظیر در تهران

خانه ای که اکنون به نام موزه مقدم شناخته می‌شود یکی از مجلل‌ترین خانه‌های دوره قاجار بوده و دو بخشی که معمولا در خانه‌های قدیمی ایرانی یافت می‌شود، یعنی بیرونی (بخش عمومی) و اندرونی (بخش خصوصی و شخصی) را دارد. در کنار دیگر جزئیات و بخش‌های شگفت انگیز ه این خانه پرشکوه، می‌توان کاشی‌های بسیار ارزشمند و طلایی رنگی را مشاهده کرد که مقدم برای حفظ‌شان آنها را روی دیوار نصب کرده است .باید اشاره کرد که بعضی از این کاشی‌ها در دنیا بی‌نظیرند.
خانه مقدم در تهران، خیابان امام خمینی، بین خیابان شیخ هادی و خیابان ولیعصر، جنب بانک ملت ، پلاک 249 واقع است.موزه مقدم درحقیقت خانه پدری استاد محسن مقدم از جمله خانه‌های مجلل دوران قاجار متعلق به یکی از درباریان آن زمان به نام محمد تقی خان احتساب الملک بوده است.احتساب الملک دارای دو پسر به نام‌های حسن و محسن بود که برای ادامه تحصیل به اروپا رفتند.
حسن در فعالیت‌های ادبی، سیاسی و اجتماعی حضور فعالی داشت و در جوانی فوت کرد. از او نمایشنامه بسیار معروف «جعفرخان از فرنگ آمده» به جا ماند. برادر کوچکترش محسن، پس از اتمام تحصیلات خود در رشته‌های نقاشی، تاریخ هنر و باستان شناسی در سال ۱۳۱۵ به وطن بازگشت و به همراه همسر فرانسوی خود «سُلما» در خانه پدری یعنی محل فعلی موزه ساکن شدند.
این زوج در کنار فعالیت‌های علمی به گردآوری آثار و اشیاء تاریخی و فرهنگی پرداختند. استاد مقدم بسیاری از آثار ارزشمند جمع آوری شده مانند کاشی، قطعات سنگی تراشیده شده و غیره را که از خانه‌های در حال تخریب و یا کاوش‌ها به دست آورده بود با الهام از فضاهای سنتی و تاریخی به نحو چشمگیری در جای جای این عمارت قدیمی نصب و برخی دیگر مانند کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها و اسناد تاریخی و غیره را با نظم و ترتیب خاصی در خانه پدری نگهداری کرد.
وجود کاشی زرفام در این خانه که به نحو مطلوبی روی دیوار کار گذاشته شده نیز یکی از مهمترین اشیای داخل خانه است. این خانه به واسطه اینکه دارای آثار تاریخی است و آثار تاریخی نیز قابل قیمت گذاری نیستند از آن به عنوان گران‌ترین خانه تاریخی جهان یاد می‌شد.
خانه موزه ای بی نظیر در تهران
خانه موزه ای بی نظیر در تهران
خانه موزه ای بی نظیر در تهران

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]