آشنایی با جزیره کرس

آشنایی با جزیره کرس

جزیره کُرس یکی از جزایر کشور فرانسه، چهارمین جزیرهٔ بزرگ در دریای مدیترانه (پس از سیسیل، ساردنی و قبرس) و همچنین زادگاه ناپلئون اول امپراتور فرانسه است.کُرس در باختر ایتالیا، جنوب شرقی فرانسه و در شمال جزیره ساردنی قرار گرفته است. مطابق با ناحیه بندی جدید سرزمین فرانسه، از اول ژانویه ۲۰۱۶ جزیره کُرس یکی از نواحی سیزده گانه فرانسه به شمار می‌رود.
در این جزیره امروزه چند جنبش سیاسی وجود دارد که خواستار خودمختاری بیشتر کُرس و حتی جدایی از فرانسه هستند.
جزیره کُرس از سدهٔ ۱۳ تا سدهٔ ۱۸ میلادی در تملک جمهوری جنوآ بود. این جزیره با پیمان ورسای (۱۷۶۸) تحت کنترل فرانسه درآمد و پس از انقلاب فرانسه ضمیمهٔ خاک فرانسه شد. کُرس در سال ۱۸۱۱ به عنوان یکی از ناحیه‌های فرانسه به مرکزیت شهر آژاکو رسمیت یافت.
از این زمان زبان فرانسوی در جزیره رسمیت یافت و از اهمیت زبان کُرسی در فضاهای اداری و رسمی کاسته شد.از سال ۱۹۷۵ جزیره کُرس به دو ناحیه بخش شد: کُرس شمالی به مرکزیت شهر باستیا، و کُرس جنوبی به مرکزیت آژاکو.
زبان کرسی یکی از زبان‌های رومی‌تبار است. این زبان در اصل یکی از گویش‌های توسکانی ایتالیایی است که تحت نفوذ شدید زبان فرانسوی قرار گرفته‌است. امروزه زبان کُرسی در فرانسه به عنوان یک زبان محلی جدا به رسمیت شناخته‌شده‌است. یکی از گویش‌های نزدیک به زبان کُرسی در شمال جزیره ساردنی (منطقهٔ گالورا) رواج دارد. مهاجرت زیاد فرانسوی‌زبانان (به‌ویژه از الجزایر) به جزیره کُرس، ادامه رواج زبان کُرسی را با محدودیت زیادی روبه‌رو کرده است.
آشنایی با جزیره کرس
آشنایی با جزیره کرس
آشنایی با جزیره کرس
آشنایی با جزیره کرس

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]