آشنایی با هنر زیبای سکه‌دوزی

آشنایی با هنر زیبای سکه‌دوزی

سکه دوزی یکی از هنرهای دستی بلوچستان است که عموما خانواده‌های بلوچ از آن جهت تزئین رویه رختخواب یا زینت گردن‌شتر در موقع عروسی استفاده می‌کنند و اغلب جهت زینت اطاق نیز به دیوار می‌آویزند.
هنر سکه دوزی در بلوچستان مانند سوزن دوزی دارای سابقه ای طولانی است و تقریبا در تمامی مناطق روستایی استان رایج است و تولید و عرضه آن جنبه محلی دارد و اگر داد و ستدی در این خصوص صورت بگیرد بیشتر در بین خود اهالی است‌.
مرغوبیت محصولات سکه دوزی شده بستگی زیادی به مواد اولیه مرغوب دارد. مهمترین‌موادی که در ساخت محصولات سکه دوزی شده به کار می‌رود عبارت است از پارچه‌هائی که دارای برق و جلا می‌باشد (مانند جرسه‌)، دکمه، آینه، پولک‌، خرمهره و امثال آن.
در گذشته به دلیل هم مرز بودن منطقه با کشورهای هند و پاکستان، اهالی بلوچستان این نوع مواد اولیه را ابتدا از هندوستان و سپس از پاکستان وارد می‌کردند و به همین جهت در مورد اصالت این هنر بومی استان شبه و شک فراوانی وجود داشت به طوری که‌ بعضی از محققین و کارشناسان این رشته آن را نشات گرفته از هنرهای دستی هند عنوان کرده‌اند در حالی که به هیچ وجه چنین نیست و سکه دوزی هنری صد در صد بلوچی است و دارای اصالت بومی بوده و مختص منطقه بلوچستان است و اگر مشابهت هایی بین این هنر و انواع آن در کشورهای هم جوار دیده می‌شود فقط به جهت وجوه اشتراک فراوانی است ‌که اهالی بلوچستان ایران با اقوام ساکن در کشورهای مجاور از نظ‌ر قومیت، نژاد، زبان و فرهنگ دارند و لذا وجود این تشابهات در هنر دستی ساکنین این مناطق امری طبیعی است‌.‌
آشنایی با هنر زیبای سکه‌دوزی
آشنایی با هنر زیبای سکه‌دوزی
آشنایی با هنر زیبای سکه‌دوزی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]