اثر تاریخی عصر صفوی

اثر تاریخی عصر صفوی

پل مارنان که در دوره صفویه ساخته شده است، در امتداد خیابان خیام به خیابان وحید در طرف غرب شهر اصفهان، مجاور پارک سعدی و ناژوان، واقع شده که سواحل شمالی و جنوبی زاینده رود را به هم متصل می‌کند. شکل امروزی این پل با نمای ساختمانی عصر صفوی تغییر اساسی نکرده است ولی تعمیرات مکرری برای برپا نگاه داشتن آن صورت پذیرفته است. این پل را با نام‌های ماربین، سرفراز، ماربانان، مادنان نیز می‌شناسند.
درباره قدمت ساختمان پل ماربان اصفهان باید اشاره کرد تاریخ ساخت این پل را منابع تاریخی به موارد متعددی نسبت می‌دهند به گونه ای که برخی شالوده‌های پل مارنان را به دوران ساسانی نسبت می‌دهند. اما آنچه که مسلم است از زمان‌های بسیار دور همچنان که پل جی یا پل شهرستان، واسطه اتصال شمالی‌ترین ساحل شهری زاینده رود به جنوبی‌ترین ساحل مقابل بوده است، پل مارنان نیز وجود داشته و واسطه اتصال دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه در غربی‌ترین قسمت شهر اصفهان بوده است و قصبات و روستاهای آباد و سرسبز ماربین از طریق پل مارنان (پل ماربانان و پل ماربین) به روستاهای مقابل آن در ساحل جنوبی رود خانه متصل می‌شده است.
پل مارنان اصفهان اکنون دارای هفده دهانه است اما در گذشته بیش از هفتاد دهانه داشته است که این دهانه‌ها با گذشت زمان تخریب و از بین رفته اند.
اثر تاریخی عصر صفوی
اثر تاریخی عصر صفوی
اثر تاریخی عصر صفوی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]