قلعه هائیتی

قلعه هائیتی

«چیتادل لافریره» در بالای کوهی در شمال هائیتی، یکی از بزرگترین قلعه‌های امریکاست. این قلعه توسط هانری کریستف ساخته شد که نقش کلیدی در انقلاب هائیتی بازی کرد و سرانجام باعث استقلال این کشور از فرانسه در سال 1804 شد. این قلعه بلافاصله بعد از انقلاب بین سال‌های 1805 و 1820 ساخته شد و بخشی از سیستم غنی سازی طراحی برای مقاومت در برابر تلاش‌های فرانسه برای پس گرفتن کشور تازه استقلال یافته هائیتی بود. از قلعه می‌توان تمام راه‌ها به اقیانوس اطلس را دید و در روز روشن می‌توانید حتی ساحل شرقی کوبا در 90 مایل دورتر از قلعه را هم ببینید.
این محوطه نظامی 10 هزار مترمربع وسعت دارد و با 365 توپ احاطه شده است. هنوز هم ذخایر عظیم توپ‌های جنگی به صورت هرمی چیده شده در پایه دیوار‌های قلعه قرار دارند. در داخل قلعه، بخش‌های زندگی، آب انبار و انبار مواد غذایی وجود دارد که طراحی شده تا آب و غذای کافی برای یک سال 5 هزار سرباز را نگه دارد. هم چنین یک بخش سلطنتی برای شاه و خانواده اش نیز در این قطعه وجود دارد.
شاه هنری بیشتر از اینکه از حمله فرانسه بترسد از حمله مردم خودش می‌ترسید. او یک پادشاه منفور و مستبد بود و سیاست‌های فئودالی اش برای استفاده از نیروی کار برده مورد رضایت مردم نبود. در سال 1820 مدت کوتاهی پس از تکمیل قلعه، شاه هنری در سن 53 سالگی به جای تحمل ترس ترور و کودتا خودش را با گلوله نقره کشت. امروزه این ساختمان عظیم نماد هائیتی است. روی تمبر، پول و پوسترهای سازمان گردشگری این کشور تصویر این قلعه که در سال 1982 در میراث جهانی یونسکو ثبت شد دیده می‌شود.
قلعه هائیتی
قلعه هائیتی
قلعه هائیتی
قلعه هائیتی
قلعه هائیتی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]