اولین جاده خورشیدی جهان

اولین جاده خورشیدی جهان

مقامات فرانسوی اولین خیابان خورشیدی جهان را در منطقه نورماندی افتتاح کردند،‌جاده‌ای یک کیلومتری که از ۲۸۸۰ صفحه خورشیدی پوشانده شده است.
براساس گزارش ساینس الرت، این جاده آزمایشی که وات‌وی نام دارد، از میان شهری کوچک به نام Tourouvre-au-Perche عبور می‌کند و انتظار می‌رود طی دوران آزمایشی دو ساله، روزانه 2000 خودرو از آن عبور کنند تا توانایی تولید برق این جاده مورد آزمایش قرار گیرد.
بودجه این پروژه توسط سازمان محیط زیست فرانسه تامین شده‌است و ساخت آن را گروه مهندسی Colas به عهده داشته‌اند و میزان خروجی تخمینی این جاده نشان می‌دهد این جاده از توانایی تولید برق مورد نیاز برای روشن کردن تمامی چراغ‌های شهر را داشته باشد.
وات‌وی قرار است 280 مگاوات در سال یا 767 کیلووات در روز تولید کند. به گفته سازمان محیط زیست فرانسه این میزان برق برای تامین انرژی جمعیتی 5000 نفری کافی خواهد بود و با توجه به جمعیت 3400 نفری این شهر کوچک،‌می‌توان گفت که جاده وات‌وی می‌تواند برق مورد نیاز شهر را تامین کند.
با این همه هزینه 5 میلیون یورویی ساخت این جاده مورد انتقاد افراد مختلف قرار گرفته‌است زیرا این گروه معتقدند انرژی تولید شده توسط این جاده 13 برابر ساخت بام‌های خورشیدی هزینه دارد.
این جاده به شکلی ساخته شده‌اتست تا بتواند عبور پی در پی خودروها و کامیون‌های بزرگ را تحمل کند. صفحات خورشیدی در این جاده از رزین‌هایی حاوی صفحات سیلیکونی پوشیده شده‌اند که می‌توانند زیر فشار بار خودروها دوام بیاورند. فرانسه قصد دارد طی چهار سال آینده هزار کیلومتر از این جاده‌ها را در شهرهای مختلف خود افتتاح کند.
اولین جاده خورشیدی جهان
اولین جاده خورشیدی جهان
اولین جاده خورشیدی جهان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]