پل‌های شناور سیاتل

پل‌های شناور سیاتل

پل‌های شناور یکی از سازه‌های شگفت‌انگیز بشر است. در این میان در شهر سیاتل آمریکا، روی دریاچه‌ی واشنگتن ۳ پل شناور بتنی قرار دارد که جزو ۵ پل شناور طولانی جهان هستند.
پلی از جنس بتن و فولاد که شناور باشد، اگر غیرممکن به نظر نیاید، غیرمعمول است. اما ۲۰ پل این چنینی در سراسر جهان وجود دارد که فقط ۵ تای آن‌ها در واشنگتن آمریکا واقع شده است که ۴ عدد از آن‌ها جزو طولانی‌ترین پل‌های شناور جهان محسوب می‌شوند. پل‌های شناور که به پل‌های پانتون نیز شهرت دارند، معمولا سازه‌هایی موقت هستند که در مواقع اضطراری مانند جنگ از جنس چوب ساخته می‌شوند.
چوب‌های شناور و گاها قایق‌ها روی آب شناور می‌شوند و مسیری را ایجاد می‌کنند تا افراد یا اشیا بتوانند از روی آب عبور کنند. پل‌های پانتون برای اهداف بزرگ‌تر در جنگ‌های زیادی در طول تاریخ ساخته شده‌اند که جنگ جهانی دوم و جنگ ایران-عراق نیز جزو آن دسته جنگ‌ها است.
طولانی‌ترین پل شناور دائمی جهان پل «Evergreen Point» است که معمولا به آن پل «SR 520» می‌گویند. این پل به طول ۴۷۵۰ متر در سراسر دریاچه‌ی واشنگتن کشیده شده است که در شهر سیاتل قرار دارد. پل «Lacey V. Murrow Memorial» با ۲۰۲۰ متر طول، دومین پل طولانی جهان است که روی همین دریاچه، فقط چند مایل به سمت جنوب قرار دارد.
اما چرا پل‌های شناور؟ پاسخ این سوال در موقعیت جغرافیایی دشوار دریاچه‌ی واشنگتن نهفته است. بستر این دریاچه بسیار نرم است و برای ساخت پل‌های معمولی مناسب نیست. گزینه‌ی دیگر یک پل معلق است که نیازمند برج سوزن فضایی سیاتل است که هزینه‌ی آن هم به نظر زیاد می‌آید.
ایده‌ی ساخت پل شناور روی دریاچه‌ی واشنگتن برای اولین بار توسط مهندس «هومر هدلی» در دهه‌ی ۴۰ میلادی مطرح شد. هدلی در طول جنگ جهانی اول روی طراحی یک قایق بتنی کار می‌کرد و او ایده‌ی اتصال فضای خالی قایق‌های بتنی به «Lacey V. Murrow» را پیشنهاد داد. پل‌های شناور هدلی آنچنان موفق شد که ایالت واشنگتن از طرح آن در ساخت پل‌های آینده استفاده کرد.
دومین پل، یعنی بلندترین پل شناور جهان در سال ۱۹۶۳ به بهره‌برداری رسید. به احترام مردی که برای اولین بار این ایده را مطرح کرد، سومین پل را به نام او نامگذاری کردند. امروزه دریاچه‌ی واشنگتن ۳ پل دارد که هر ۳ در میان ۵ پل طولانی شناور جهان قرار گرفته‌اند.

پل‌های شناور سیاتل
پل‌های شناور سیاتل
پل‌های شناور سیاتل
پل‌های شناور سیاتل

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]