توضیحات

ویرایش

غار کیارام که با نام غار "وسط دل دل" نیز شناخته می‌شود در شش کیلومتری روستای فرنگ از توابع دهستان فارسیان بخش گالیکش شهرستان مینودشت واقع است. براساس منابع تاریخی قدیمی‌ترین بقایای حضور انسان که در استان گلستان کشف شده مربوط به غار "کیارام" است که گفته می‌شود به حدود 100 هزار سال پیش و دوره پارینه سنگی میانه (موسترین) تعلق دارد.
در جلوی در غار یک رودخانه فصلی وجود دارد که هفت متر پایین‌تر از کف غار است و اطراف آن پوشش جنگلی انبوه و متراکم وجود دارد.دسترسی آسان، نزدیکی به منبع تامین آب (رودخانه فصلی)، روشنایی نسبی داخل غار، امنیت و موقعیت جغرافیایی آن از جمله ویژگی‌هایی است که سبب برتری این غار و علت استفاده درازمدت و پیوسته آن در طول تاریخ و استمرار در آن شده است.
عمق غار کیارام در حدود ‪ ۲۴متر است و از انتهای غار تا ‪۱۹/۵ متری دهانه آن از سقف قطرات آب می‌چکد که در نتیجه آن یک بستر آهکی را تشکیل داده، کف غار صخره‌ای بوده و به علت استفاده مستمر برای سکونت دام (گوسفند و بز) پوشیده از فضولات است.
نور کافی در غار وجود دارد و تقریباً تا انتهای آن روشن است، سقف غار از جنس رسوبات سنگ آهکی است و در آن نحوه قرارگیری رگه‌های زمین ساختی که به طرز جالبی روی هم قرار گرفته، بسیار مشخص است.
بخشی از سقف غار فروریخته و آثار ریزش و آوار در کف غار کاملا مشهود است و در دهانه غار رگه‌های سیاه رنگ براقی دیده می‌شود که در اثر استفاده مستمر و طولانی بوجود آمده است.
غار وسط دل دل در تیر و مردادماه سال ‪ ۱۳۴۲توسط پروفسور مک برنی مورد بررسی، شناسایی و گمانه‌زنی باستان‌شناختی قرار گرفت. هیئت علمی دانشگاه کمبریج به سرپرستی "چارلز مک برنی" استاد باستان‌شناسی پیش از تاریخ این دانشگاه در این بررسی منطقه‌ای بابل و مشهد را مورد بررسی و بازدید قرار دادند که هدف آن بررسی و شناسایی مکان‌های پارینه سنگی جدید بود.
در طول این بررسی ‪ 24دهانه غار شناسایی شد که تعداد ‪ 10دهانه ارزش گمانه‌زنی باستان‌شناختی داشتند که از آن جمله کیارام یک یا وسط دل دل بود.
این غار همچنین برای دومین بار در سال ‪ 1379توسط هیئت بررسی و شناسایی غارهای استان گلستان به سرپرستی "جبرئیل نوکنده" مورد بازدید، بررسی و مطالعه قرار گرفت.
اولین فصل بررسی و باستان‌شناسی غارهای استان گلستان در این سال با هدف شناسایی غارهای پیش از تاریخ و مکان‌های استقراری و ثبت آنها در فهرست آثار ملی کشور انجام شد و عمده حوزه مطالعاتی آن شهرستان مینودشت و بخش گالیکش بود.
حاصل این پژوهش کشف تعداد ‪ 26دهانه غار و پناهگاه صخره‌ای بود که از این تعداد ‪ 20 دهانه دارای آثار استقرارهای مختلف فرهنگی بودند. گروه بررسی‌کننده در این فصل موفق به کشف مصنوعات و ابزارهای سنگی شد و دیگر غارهای این منطقه بدون آثار استقراری مشخص از دوره پارینه سنگی بود.
غار کیارام در گویش محلی به "دره چفت" خوانده می‌شود و از روستای "براین" است در حالی که هیئت علمی دانشگاه کمبریج به دلیل آنکه از روستای کیارام به این غار دسترسی پیدا کردند نام این روستا را بر غار نهادند.
گفتنی است غار کیارام با مشخصات "اثر تاریخی غار وسط دل دل" واقع در شهرستان مینودشت، ‪شش کیلومتری ضلع شرقی روستای فرنگ، بخش گالیکش در تیرماه سال ‪ 1379به شماره ‪ ۲۷۲۲و با قدمت "پارینه سنگی میانه، عصرآهن و اسلامی" در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
نتیجه گمانه‌زنی و کاوش باستان‌شناختی مک برنی پیدایش مواد فرهنگی از دوره‌های اسلامی، عصر آهن و ابزارهای سنگی دوره پارینه سنگی مشابه فرهنگی "موستری" بود.
ابزارهای سنگی و مصنوعات این غار شامل "تراشه"، ابزارهای کوچکی مشابه مصنوعات و ابزارهای سنگی فرهنگ موستری غارهای زاگرس و غار تشیک تاش ازبکستان است.
بقایای جانوری به دست آمده نیز شامل گاو وحشی، گوزن قرمز و گرگدن است، غار کیارام تنها محوطه پارینه سنگی است که بقایای گرگدن در آن شناسایی شده است. بقایای جانوری به دست آمده حاکی از وجود یک محیط جنگلی در اطراف غار در آن دوره بوده و این غار مورد سکونت گروه‌های شکار و جمع‌آورندگان غذا بوده است.
همچنین طبق نظر پروفسور مک برنی احتمالا این مکان به دوره پارینه سنگی میانه (حدود ‪ ۱۰۰هزار سال پیش) می‌رسد که در یک دوره میان یخچالی با طی دوره کوتاه گرم و در آخرین دوره یخچالی مورد استفاده انسان بوده است.
از سوی دیگر غار وسط دل دل قدیمی‌ترین غار مسکونی در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان محسوب می‌شود، تاکنون سه غار به نام‌های "کمربند، هوتو (هاتو) و علی‌تپه در بهشهر مازندران شناسایی و مورد کاوش باستان‌شناختی قرار گرفته‌اند که غار کیارام از همه قدیمی‌تر است.
در بازدیدی که از غار کیارام شد بر دیوار صخره سمت راست دهانه غار (ضلع شمالی) "نگاره گردونه مهر" که در داخل یک دایره حجاری شده مشاهده شد.قطر تقریبی دایره حدود 10 سانتیمتر و عمق حجاری بین یک تا سه میلیمتر متفاوت است جهت حرکت ضلع‌ها با شاخه‌های گردونه مهر در جهت حرکت عقربه‌های ساعت است.
گردونه‌های مهر هندی (تیره دیگر از اقوام آریایی) برخلاف حرکت ساعت است، هرچند به علت گذشت زمان و جنس صخره‌ها این نگاره‌های غار کیارام در حال کم‌رنگ شدن و نهایتا محو کامل است .
گردونه مهر نگاره‌ای بسیار کهنسال است که در نزد پیشینیان به عنوان نماد نیروهای آسمانی به شمار می‌آمد و نام‌های دیگر آن چلیپا، گردونه خورشید و صلیب شکسته است.
انگیزه حجار این نگاره ایجاد زیبایی ورودی غار نبوده بلکه هدف از حجاری نگاره گردونه مهر بر دهانه غار، یک انگیزه و اندیشه آیینی و باور دینی بوده و شاید با حجاری این طرح به زیبایی دهانه غار نیز نظر داشته است.

منبع :
http://www.farsnews.com/

غار آبریز طلا کوهی

غار آبریز طلا ...

در خصوص نام این غار به دلیل ریزش آب از بلندی و ایجاد غار، احتمالا آبریز نام گرفته و طلا کوهی نیز به دلیل وجود آثار باستانی در دنباله آن گفته می‌شود. غار آبریز طلا کوهی در ارتفاع 381 متری از سطح دریا قرار دارد و دارای 1 دهانه می‌باشد. این غار در 6 کیلومتری مینودشت در سمت جنوب جاده مبار...

اطلاعات | نقشه
غار کیارام ( وسط دل دل )

غار کیارام ( و...

غار کیارام که با نام غار "وسط دل دل" نیز شناخته می‌شود در شش کیلومتری روستای فرنگ از توابع دهستان فارسیان بخش گالیکش شهرستان مینودشت واقع است. براساس منابع تاریخی قدیمی‌ترین بقایای حضور انسان که در استان گلستان کشف شده مربوط به غار "کیارام" است که گفته می‌شود به حدود 100 هزار سال پیش و ...

اطلاعات | نقشه
روستای دوزین

روستای دوزین

از جمله روستاهای بزرگ و کوهستانیِ شهرستان مینودشت ( استان گلستان ) ، دوزین می‌باشد. دوزین طبق گفته اهالی قدیمی دو معنا دارد یکی به معنای واقع شدن بین دو کوه و معنی دوم در زمانهای گذشته دو " زن " حاکم این روستا بوده اند. این روستا 145 کیلومتر تا مرکز استان گلستان و 40 کیلومتر تا شه...

اطلاعات | نقشه
پارک جنگلی تنگه چهل چای

پارک جنگلی تنگ...

در ۷ کیلومتری شهر مینودشت یکی از زیباترین تفرجگاه‌ها ، پدیده ای طبیعی ، معروف به بهشت ؛ به نام تنگه چهل چای قرار دارد. دسترسی آسان ، وجود جاده آسفالته و امکانات پیش بینی شده ، باعث فراهم شدن موقعیت مناسبی برای گردشگری شده است. پوشش گیاهی پارک جنگلی چهل چای بر اساس تقسیم بندی جنگلهای...

اطلاعات | نقشه
موزه مینودشت

موزه مینودشت

موزه مینودشت در بنایی تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول و در محیطی پوشیده از درختان عظیم و سر به فلک کشیده و سرسبز قرار دارد و نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند. موزه باستان شناسی مینودشت پس از موزه شهدا گرگان دومین موزه باستانشناسی استان می‌باشد. این موزه از دو قسمت مردم شناسی ( ...

اطلاعات | نقشه
روستای قلعه قافه

روستای قلعه قا...

این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان مینودشت می‌باشد که در صد و سی و پنج کیلومتری شهرستان گرگان واقع شده است. قلعه قافه از اطراف به کوه ‏های آرام ذوالفقار در غرب ، کوه کمر در شمال و کوه‏های گاورلی ، اینجه‏ سو و نرمدار محدود می‏ شود. مردم این روستا آن طور که در کتاب گردشگری روستایی سازم...

اطلاعات | نقشه
کوهستان بوقوتو

کوهستان بوقوتو

کوهستان و قله بوقوتو با ارفاعی حدود دو هزار و دویست و چهل متر در مرز استان‌های گلستان و سمنان قرار گرفته است که از توابع مینو دشت به شمار می‌آید . دلیل نام گذاری آن به بوقوتو آنچه مردم محلی می‌گویند این است که این کلمه به معنای به باغ داخل یا به باغ تو می‌باشد. کمی آن طرف‌تر قله فرع...

اطلاعات | نقشه
آبشار لولوم

آبشار لولوم

آبشار لولوم مینودشت در نزدیکی روستای لولوم در بخش مرکزی مینودشت واقع شده است، که ارتفاع آن به حدود سی متر میرسد و زیبایی آن نظر گردش گران به سوی خود جلب می‌کند. برای دسترسی به آبشارلولوم از کنار شهرک صنعتی مینودشت که در حاشیه جاده بین المللی تهران – مشهد واقع است، باید عبور کرد. پس ا...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

غار دل دل ...

غار وسط دل دل که به نام کیارام هم شناخته می‌شود، مربوط به دوران پارینه‌سنگی است و یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر در ایران به حساب می‌آید. این غار در استان گلستان، شهرستان گالیکش، روستای فرنگ واقع شده و در سال 1342 از سوی پروفسور مک برنی شناسایی شد.
خوبی این غار این است که نور کافی در آن وجود ... ادامه مطلب
غار دل دل ...

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب