توضیحات

ویرایش
جلوه‌ای بهشت‌گونه از طبیعت سرخ و آتشین آکنده از شقایق‌هایی که چشم هر بیننده‌ای را محسور خود می‌کند، یکی از جاذبه‌های طبیعی و فصلی شهرستان میامی در منطقۀ کالپوش است که همه ساله در اردیبهشت ماه رُخ می‌نماید.
دشت شقایق‌های کالپوش در 140 کیلومتری شمال میامی قرار دارد. دسترسی به آن به گونه‌ای است که پس از گذراندن 460 کیلومتر از مسیر تهران به مشهد با رسیدن به شهر زیبای میامی به سمت شمال (جاده جاجرم) تغییر مسیر داده و به منطقه کالپوش منتهی می‌شود.
این منطقه سرسبز و جنگلی با چهارده هزار هکتار جنگل، سی هزار هکتار مرتع و 34 هزار هکتار مزارع زیر کِشت با بارندگی کافی و زمین‌های مستعد برای کشاورزی و جنگلداری، در فصل بهار با دشت‌های آکنده از گل‌های شقایق، در شهریور ماه با گل‌های آفتابگردان، در پاییز و زمستان با مناظر زیبا و در مجاورت با پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق و پارک ملّی گلستان از موقعیت ممتاز گردشگری برخوردار است.
رویش شقایق‌ها در دشت‌های حاصلخیز این منطقه همه ساله ...مشاهده کامل متن هزاران بازدید کننده و تورهای طبیعت گرد را از مناطق گوناگون کشور به ویژه تهران، مشهد، بجنورد و گرگان به سوی خود جلب می‌کند.
گیاه شقایق از خانواده (Papaverasea) با گل‌های قرمز، گرز مرکزی در گل‌ها و برگ‌های پهن کنگره دار که ارتفاع آنها نزدیک 40 تا 50 سانتی متر خواهد رسید، یکی از گیاهان بسیار زیبا تلقی می‌گردد.
گل‌های آن دارای عمری بسیار کوتاه و گلبرگ‌های آن پایداری کمی برروی کاسبرگ‌ها دارند. رنگ قرمز پررنگ و حساسیت زیاد گلبرگ‌ها در پرپر شدن از مصادیق و اصطلاحات ادبی بوده که در متون پارسیان و شعرهای ایرانی به فراوانی از آن ذکر شده است.
بیا کوچه را آب و جارو کنیم
کمی شعر تازه بیا رو کنیم
بیا تا شقایق در این دشت هست،
تنِ زخمی عشق را بو کنیم ...
از اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد ماه، زمین‌های زراعی و دامنۀ دشت‌های زیبای کالپوش به وسعت چندین هکتار پوشیده از گل‌های شقایقی است که سرخی آن از دوردست‌ها دیده می‌شود.
گویی، خالق هستی چادری سرخ بر دشت‌های سبز گسترده تا برای دقایقی آدمی را به درک قدرت لایزال خود به تأمل وادارد.
این منطقه از نظر اقلیمی جزو اقلیم نیمه خشک تا نیمه مرطوب به شمار می‌رود. واقع شدن در اقلیم نیمه مرطوب از یک سو و وضعیت اراضی کشاورزی (دیمزار) که با کشت گونه‌های گیاهی مشخص می‌شود، سبب شده تا پوشش گیاهی منطقه از شرایط ویژه‌ای برخوردار باشد.
افزون بر گونه‌های زراعی، انواعی از درختچه‌های جنگلی نیز در منطقه دیده می‌شود. در این میان دو مورد از گیاهان منطقه، یعنی گل شقایق و گل آفتابگردان به طور ویژه‌ای به عنوان امتیاز گردشگری درآمده‌اند.
قرار گرفتن 10 درصد مناطق نمونۀ گردشگری استان در محدودۀ کالپوش (دشت شقایق و آفتابگردان، جنگل دشت شاد و جنگل و آبشار نام نیک) از اهمیت گردشگری منطقۀ کالپوش و استعداد‌های بلقوه و خدادای این خطۀ زرخیز از سرزمین هزار نقشمان حکایت دارد.
آنچه این دشت را از دیگر نمونه‌های مشابه متمایز ساخته و از ویژگی‌های بارز آن است، وجود آبشارها، چشمه‌ها، گونه‌های درختان جنگلی در این محدوده و نیز مناطق زیبای آبشار حسین آباد، قَشقَلَتِه، سرداربیک، آبشار زو (نام نیک) و غار خواجه قنبر (سُم) در پیرامون آن است که با احداث سد کالپوش در آینده نزدیک شهرت این منطقه را دوچندان خواهد کرد و در کنار هوای دل‌انگیزش به قطب گردشگری کشور مبدل خواهد ساخت.

رویش شقایق در دشت‌ها و مزارع از نظر کشاورزان نوعی آفت به شمار می‌رود و سمپاشی‌های پی در پی در سال‌های اخیر نیز موجب کاهش رویش آن در منطقه شده است. کمبود زیرساخت‌ها و تسهیلات رفاهی گردشگران، از جمله مشکلاتی است که گریبانگیر این جاذبۀ ارزشمند بوده که می‌بایست با معرفی بیشتر، نسبت به جذب سرمایه‌گذار در بخش گردشگری کالپوش تلاش نمود.
دشت آفتابگردان در منطقه کالپوش نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان شاهرود است. با فرا رسیدن شهریور ماه میلیون‌ها گل آفتابگردان در دشت‌های مخملین کالپوش شاهرود شکفته می‌شوند و مناظر بدیع و بی‌نظیری در این منطقه خلق می‌کنند که چشم هر بیننده‌ای مسحور زیبایی آن‌ها می‌شود.
دشت آفتابگردان کالپوش در 220 کیلومتری شمال شرق شاهرود قرار دارد.
علاوه بر سفر به دشت شقایق‌ها، بازدید از کاروانسراهای تاریخی طی مسیر مانند کاروانسرای بدشت، میامی، سپنج (جهان آباد) و موزۀ میامی نیز خالی از لطف نخواهد بود.
می‌توانید به منظور ایجاد تنوّع در سفر، برای بازگشت مسیر نردین ـ گردنۀ خوش ییلاق ـ شاهرود را انتخاب کنید تا چشم انداز‌های زیبای روستای تلوبین و گلستان را نظاره نمود و آن را به خاطرات خوب سفر افزود.
بازدید از آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه سلطان العارفین، بایزید بسطامی می‌تواند از برنامه‌های سفر شما در بازگشت از منطقۀ کالپوش باشد و طبیعت گردی شما را رنگ و بویی عرفانی بخشد.
جاجیم بافی، لاک تراشی، سوزن دوزی و دیگر دستبافت‌ها از جمله صنایع دستی منطقۀ کالپوش محسوب می‌شوند که در کنار فرآورده‌های لبنی و تخمه آفتابگردان سوغاتی است که می‌توان از کالپوش به ارمغان بُرد.
چه زیباست نظاره طلوع و غروب خورشید اردیبهشت ماه در دشت‌های شقایق کالپوش... .

منبع :
http://www.tabnak.ir/
www.meraatnews.com
peydoldol.blogsky.com
http://www.farsnews.com/
کاروانسرای میامی

کاروانسرای میا...

این بنا در مرکز شهر میامی واقع شده و از کاروانسراهای زیبای عهد صفوی است که تقریباً سالم بر جای مانده است. این بنا به فرم حیاط مرکزی و از نوع چهار ایوانی است که با آجر ساخته شده است. ورودی این بنا که به شکل هشتی و در دو اشکوب است، در ضلع شمالی کاروانسرا قرار دارد. در سردرب ورودی کتیبه‌...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه شیخ حسن جوری

آرامگاه شیخ حس...

آرامگاه شیخ حسن جوری در روستای کلاته میرعلم فیروزآباد حوالی روستای فرومد در 150 کیلومتری شاهرود قرار دارد. حسن جوری معروف به شیخ حسن جوری یکی از رهبرانِ قیام سربداران در سده هفتم هجری و از شاگردان شیخ خلیفه مازندرانی بود. مبانی اندیشه وی بر «باور به تشیع دوازده امامی؛ تاکید بر مسئله ول...

اطلاعات | نقشه
دشت شقایق کالپوش

دشت شقایق کالپ...

جلوه‌ای بهشت‌گونه از طبیعت سرخ و آتشین آکنده از شقایق‌هایی که چشم هر بیننده‌ای را محسور خود می‌کند، یکی از جاذبه‌های طبیعی و فصلی شهرستان میامی در منطقۀ کالپوش است که همه ساله در اردیبهشت ماه رُخ می‌نماید. دشت شقایق‌های کالپوش در 140 کیلومتری شمال میامی قرار دارد. دسترسی به آن به گونه‌...

اطلاعات | نقشه
جنگل دشت شاد

جنگل دشت شاد

جنگل دشت شاد در ۱۸۰ کیلومتری شمال شرق شاهرود قرار دارد، تنوع گونه‌های جنگلی و طبیعت زیبا از ویژگیهای این منطقه می‌باشد. با رسیدن فصل بهار در روستای دشت شاد کالپوش گندم زارهای یک دست سبز که درمیان آنها سرخی گلهای شقایق زیبایی خاصی به طیبعت این روستا داده و جنگلهای بکر و دست نخورده با د...

اطلاعات | نقشه
جنگل و آبشار نام نیک

جنگل و آبشار ن...

جنگل و آبشار نام نیک در حوزه استحفاظی شهرستان شاهرود و در آبریز شمالی استان قرار دارند. این آبشار، در روستای نردین از توابع بخش میامی شهرستان شاهرود قرار دارد و از جاذبه‌های طبیعی و با ارزش این روستا محسوب می‌شوند. آبشار آب پران در جنوب‌غربی سراب تبقوس و در دامنه کوه بزرگ توپ‌سر واق...

اطلاعات | نقشه
دشت آفتابگردان کالپوش

دشت آفتابگردان...

یکی از جاذبه‌های طبیعی و فصلی شهرستان میامی وجود دشت آفتابگردان‌ها در منطقۀ کالپوش است که در شهریور ماه رخ می‌نماید. جلوه‌ای طلایی از طبیعت زرفام مملو از گل هایی که آفتاب را پرستش می‌کنند. دشت آفتابگردان‌ها کالپوش در 160 کیلومتری شمال شرق میامی این منطقه سرسبز و جنگلى با ‪ ۱۴ هزار هکت...

اطلاعات | نقشه
مسجد جامع روستای فرومد

مسجد جامع روست...

مسجد جامع فرومد در روستای فرومد از توابع شهرستان میامی، بر سر راه شوسه شاهرود به سبزوار و در 165کیلومتری شاهرود بنا شده است. فرومد مهم‌ترین مراکز فعالیت سربداران بوده و مزار شیخ حسن جوری از رهبران بنام نهضت سربداران نیز در این روستا واقع شده است. بنای مسجد فرومد از آثار ارزشمند معماری...

اطلاعات | نقشه

کالپوش، جلوه‌ای بهشت گونه با دشت‌هایی پر شقایق

جلوه‌ای بهشت گونه از طبیعت سرخ و آتشین آکنده از شقایق‌هایی که چشم هر بیننده‌ای را محصور خود می‌کند، یکی از جاذبه‌های طبیعی و فصلی منطقۀ کالپوش است که همه ساله در اردیبهشت ماه، رُخ می‌نماید. دشت شقایق‌های کالپوش در 140 کیلومتری شمال میامی قرار دارد. این منطقۀ سرسبز و جنگلی با 14 هزار هکتار جنگل، 30 هزار ... ادامه مطلب
کالپوش، جلوه‌ای بهشت گونه با دشت‌هایی پر شقایق

امیرعلی حسینی

امیرعلی حسینی پنجشنبه 27 خرداد 95 - 18:14

وو خدای من. آدرس دقیقش کجا میشه.

سفر به دشت شقایق‌های کالپوش میامی در 31 اردیبهشت‌ماه

سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی از برگزاری جشنواره گردشگری سفر به دشت شقایق کالپوش در 31 اردیبهشت‌ماه امسال خبر داد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، «محمد‌صادق رضویان» افزود: این جشنواره برای نهمین سال متوالی است که برگزار می‌شود.
وی گفت: ... ادامه مطلب
سفر به دشت شقایق‌های کالپوش میامی در 31 اردیبهشت‌ماه

منابع طبیعی دشت کالپوش

جنگل‌های منطقه کالپوش به عنوان بخشی از جنگل‌های کوهستانی استان است که از جهت غرب به حد فاصل جنگل‌های گلستان از ناحیه کوه خواجه قنبر کالپوش شروع شده و بصورت نواری و ارتفاعات جنوبی البرز شرقی را در بر می‌گیرد.این نوار در بخش‌های کم عرض و باریک و در مناطقی عمق بیشتری پیدا می‌کند. بر اساس تقسیم بندی و درجه ... ادامه مطلب
منابع طبیعی دشت کالپوش

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب