2 2

توضیحات

ویرایش
غار قوری قلعه در بخش شاهو از شهرستان روانسر قرار دارد می‌باشد. این غار در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر قرار دارد از غارهای کارستی منطقه است که احتمالا" غاری جوانی است که حاصل فرایندهای انحلالی کواترنری است.
این غار منحصربه فرد در 86 کیلومتری جاده کرمانشاه به پاوه و در 25 کیلومتری شمال شهر جوانرود در دیار زیبای اورامانات در نزدیکی شهر پاوه (شهر هزار ماسوله ) مشتاقان شاهکارهای طبیعت را به خود فرا می‌خواند .
غار قوری قلعه در دامنه کوه شاهو و در یکی از کوهستانی‌ترین مناطق ایران واقع شده است. دره ای که غار قوری قلعه در آن قرار دارد از زیباترین دره‌های استان است که از ویژگی‌های جنگلی خاص و چشمه سارهای بی شمار با چشم اندازهای حیرت انگیز و جذاب برخوردار است.
قوری قلعه با ارتفاع 1650 یکی از زیباترین غارهای کشور می‌باشد که دوستداران طبیعت را به خود جلب نموده است. وجود استالاگمیت و استالاکتیتها در غار بر زیباییهای آن افزوده است.آب ...مشاهده کامل متن غار جاری و مقدار آن تابع بارش در منطقه است.از گونه‌های شاخص جانوری میتوان از خفاش گوش موشی نام برد.
غار زیبا و اعجاب‌آور قوری قلعه هفتمین اثرطبیعی ملی ایران است که هرسال به ویژه در ایام نوروز گردشگران بی‌شماری را از سراسر جهان به سوی خود می‌کشاند. این غار در 85 کیلومتری جاده کرمانشاه به پاوه قرار دارد و از آن به عنوان بزرگترین غار آبی آسیا نامبرده می‌شود.
بنابر گفته‌ی زمین شناسان، قوری قلعه ‪ ۶۵‬میلیون سال قدمت و سه‌هزار و ‪۱۴۰‬ مترعمق دارد. دمای داخل غار را ‪ ۷۰‬و رطوبت نسبی آن را ‪ ۸۹‬درصد اندازه‌گیری کرده‌اند.
در ‪ ۷۰۰‬متری غار آبادی وجود دارد که در ایام دور قلعه‌هایی به شکل‌های مختلف آن را محاصره کرده‌اند و وجه تسمیه این غار یکی از همین قلعه‌هاست که به شکل قوری بوده است.
غارنوردان آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی قوری قلعه را در سالهای ‪،۱۳۳۶‬ ‪ ۱۳۴۵‬و ‪ ۱۳۶۳‬شمسی بررسی و تقریبا ‪ ۵۵۰‬متر را از آن کشف کرده‌اند. همچنین در سال ‪ ۱۳۶۸‬شمسی ، حدود یکهزارو ‪ ۳۴۰‬متر از آن توسط غارنوردان کرمانشاه شناسایی و دو فاز برای آن در نظر گرفته شد.
درفاز نخست غار که ‪ ۵۰۰‬متر طول دارد، دو تالار کوهان شتر و مریم شناسایی شد. دراین تالارها شکل‌های مختلفی ازجمله نیم‌رخ شتر، کوهان شتر، مار، طوطی، کرکس، شیرسنگی، کاخ سفید، قلب، کشتی، برج پیزا، آسیه‌زن‌فرعون، (ابوالهول)، بابا نوئل، مجسمه فردوسی و مشابه تصویر حضرت مریم دیده می‌شود.
فاز دوم غار نیز یکهزار متر طول دارد که تالارهای نماز، بلور و عروس در آن کشف شده است.
تالار نماز در ‪ ۵۵۰‬متری غار و در کنار این تونل قرار دارد. این تونل که ‪ ۱۲‬متر طول و هشت متر عرض دارد، قسمت اصلی غار را تشکیل می‌دهد و به تونل برزخ شهرت دارد واز آنجا که سقف تونل به آب چسبیده، مانع از ادامه حفاری‌ها شده است.
در یکهزار متری غار تالار بلور و در داخل تالار نیز حوضچه‌ای فوق‌العاده زیبا وجود دارد. وجود قندیلهای پرده‌ای در حوضچه که با دست زدن به هرکدام صدای یکی از آلات موسیقی ایجاد می‌شود، ازجمله دلایل این زیبایی است، به‌طوری که بسیاری از جهانگردان و کارشناسان متفق القولند که این حوضچه، زیباترین حوضچه دنیاست.
تالار عروس که یکی از هیجان انگیزترین بخشهای غار قوری قلعه است در هزار و ‪ ۵۰۰‬متری آن واقع شده است. جنس سنگ‌های این تالار کریستال و براق و سفید بوده و کسانی که برروی آنها راه می‌روند می‌توانند جای پای خود ببینند.
وجود چهار آبشار به ارتفاع ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۲‬متر در هزار و ‪ ۷۰۰‬متری غار، زیبای آنرا به اوج می‌رساند. قندیل‌های کریستال مانند نیز که جنسشان از رسوبات آهکی است و از سقف آویزان شده‌اند در تمام طول غار خودنمایی می‌کنند و در بعضی نقاط طول قندیل‌ها به هشت متر نیز می‌رسد.
علاوه بر جذابیت و اهمیت اکوتوریستی قوری قلعه اشیایی نیز در آن کشف شده است که از جمله آنها می‌توان به هشت عدد قاشق و بشقاب، چهارعدد کوزه بزرگ، یک عدد کوزه کوچک که ‪ ۱۵‬سکه از دوران یزدگرد سوم و اواخر دوره ساسانی در داخل آن بوده و جمجمه سر انسان را نام برد

منبع :
http://www2.kermanshahtamin.ir//nature/n3/g1
http://www.tabnak.ir/fa/news/303176
http://www.fardanews.com/fa/news/49035
غار قوری قلعه

غار قوری قلعه

غار قوری قلعه در بخش شاهو از شهرستان روانسر قرار دارد می‌باشد. این غار در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر قرار دارد از غارهای کارستی منطقه است که احتمالا" غاری جوانی است که حاصل فرایندهای انحلالی کواترنری است. این غار منحصربه فرد در 86 کیلومتری جاده کرمانشاه به پاوه و در 25 کیلومتری شمال شهر ج...

اطلاعات | نقشه
گوردخمه روانسر

گوردخمه روانسر

گور دخمه روانسر معروف به تاق فرها,در دیواره کوه قله در شمال شرقی روانسر واقع شده است، قدمت این اثر به دوره هخامنشی باز می‌گردد این گوردخمه در داخل شهر روانسر و در جوار گورستان محل ، به طرف شرق و ارتفاع 35 متری از سطح قبرستان در سینه کوه کنده شده است. نخستین بار مسعود گلزاری در کتاب ک...

اطلاعات | نقشه

زیباترین حوضچه جهان با قندیل‌های گوش‌فیلی صدادار

خبرنگار و عکاس خبری بدون مرز در سفر خود به کرمانشاه و بازدید از غار قوری‌قلعه از جاذبه‌های اعجاب‌انگیز طولانی‌ترین غار آبی آسیا همچون زیباترین حوضچه جهان با قندیل‌های گوش‌فیلی صدادار روایت می‌کند.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غار قوری قلعه با 65 میلیون سال قدمت در شهرستان روانسر و در دل کوه‌های شاهو جای گرفته و بزرگ‌ترین غار آبی آسیا لقب گرفته است.
خبرنگار و عکاس خبری بدون مرز که در سفر یک‌روزه خود به استان کرمانشاه و شهرستان روانسر از غار قوری‌قلعه بازدید کرده است، گفت: غار قوری‌قلعه که بزرگ‌ترین غار آبی آسیا نام گرفته یکی از زیباترین غارهای جهان است.
سیدمنصور عمادی اظهار کرد: این غار در سال 68 شناسایی شده است و در سال 78 آماده بازدید برای عموم قرار گرفت که 3 هزار و 140 متر آن تاکنون شناسایی شده و 450 متر آن شامل تالار مریم و تالار کوهان شتر است.
وی خاطرنشان کرد: ابتدای فاز دوم غار با تونل آبی برزخ واقع در مسیر 500 متری غار که عبور از آن با امکانات لازم میسر است، طرح‌شناسی شده و در آینده تنها با تونل شیشه‌ای می‌توان مسیر برزخ را از حالت صعب‌العبور درآورد.
عمادی در خصوص تالارهای موجود در غار افزود: تالار بلور دارای زیباترین حوضچه جهان با ساختاری اعجاب‌انگیز و قندیل‌های گوش‌فیلی صدادار در یک‌هزار متری غار قرار دارد.
وی ادامه داد: تالار عروس واقع در یک‌هزار و 500 متری غار با چهار طبقه مجزا و شفاف و کریستالی هر ذهن پریشانی را به سوی خالق بی‌نظیر فرا می‌خواند.
این عکاس خبری بدون مرز یادآور شد: در فاصله 2 هزار و 600 متری غار چهار آبشار به ارتفاعات 3 ،6، 8 و 12 متری قرار دارد که انتهای غار تاکنون مورد شناسایی قرار نگرفته است و طول حجمی آن را 13 کیلومتر برآورد کرده‌اند.
وی قدمت غار را مربوط به 65 میلیون سال پیش و دوران دوم زمین‌شناسی دانست و خاطرنشان کرد: علت نامگذاری غار به این اسم وجود روستای قوری‌قلعه به معنای واقعی روستا قلعه گلی است.
منبع :http://khabarfarsi.com/
باتشکر از عکاس : علی رضایی ... ادامه مطلب
زیباترین حوضچه جهان با قندیل‌های گوش‌فیلی صدادار

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب