بی بی شهربانو نام آرامگاهی است درشمال شرقی شهر
ری، جاده کارخانه سیمان ،انتهای جاده بی بی شهر بانو، طبق کتیبه موجود در آن و باور مردم مقبره شهربانو همسر امام سوم شیعیان حسین
بن علی و مادر امام چهارم شیعیان سجاد است شهربانو دختر یزدگرد سوم است.
هرچند از دیدگاه تاریخی این موضوع مورد تردید میباشد.هیچیک از تاریخدانان باستان که به موضوع حمله اعراب به
ایران و سرنوشت خانواده ساسانیان پرداختهاند، به ارتباط میان یکی از دختران یزدگرد سوم و حسین
بن علی اشاره نکردهاند.
ضمن اینکه ابن قتیبه مورخ ایرانی قرن سوم هجری مادر علی
بن حسین را بردهای از اهالی ناحیه سند معرفی کرده است.
علی شریعتی، مرتضی مطهری، محمدحسین طباطبایی و سید جعفر شهیدی هم در صحت داستان ازدواج حسین پسر علی با شهربانو تردید کردهاند. نام شهربانو در بحارالانوار محمد باقر مجلسی و نیز در قابوس نامه آمدهاست.
نام وی در میان اسیران کربلا به چشم نمیخورد. در این میان برخی معتقدند که وی بعد واقعه کربلا خود را به رود دجله انداخت و برخی دیگر میگویند که وی بلافاصله به سمت
ایران تاخت و در نزدیکی
...مشاهده کامل متن href="/tourstate/237/ری">ری در دل کوه ناپدید گشت.
کوه بیبی شهربانو در جنوب
تهران منتسب به شهربانو است و میگویند مقبره وی در آن مکان مخفی است. آرامگاه بیبی شهربانو در دامنه جنوبی کوه
ری، با این عقیده که شهربانو، همسر حسین پسر علی و مادر امام سجاد است توسط شیعیان زیارت میشود.
ولی برخی منابع دیگر به دلیل قرارگرفتن زیارتگاه بر فراز کوه، مجاورت آن با چشمه، ویژگیهای معماری سنگی، اختصاص زیارت آن به زنان در برخی
دوره ها، کاربرد واژه بانو و شهربانو برای الهه آناهید و تشابه افسانه بیبی شهربانو با داستان زیارتگاه زرتشتی (بانوی پارس) در
یزد، بسیاری براین عقیدهاند که این بنا در اصل از نیایشگاههای آناهید، الهه آبها و باروری و از پرستشگاههای زرتشتیان پیش از اسلام بوده است .در تعزیه مجلس شهربانو چنین است: چون سیدالشهدا شهید میشود، ذوالجناح به خیمه آمده و شهربانو را به شهرری میبرد.
شهربانو سهوا به جای یاهو یا کوه گفته و کوه از هم شکافته میشود.در خرافات مردم
تهران است که زنان حامله که خود یا همسرشان سید نیستند، به زیارت شهربانو نمیروند.
چون ممکن است جنین پسر باشد و به شهربانو نامحرم بوده و کور شود.
این مجموعه محوطهای است مستطیل شکل (شمالی-جنوبی)، به طول ۳۳متر و عرض ۲۲ متر که با دیواری سنگی متعلق به سدهٔ چهارم (بوییان و سلجوقی) محصور گردیده و از شمال به کوهستان محدود میشود.
در بخش جنوبی آن چند بنای محکم سنگی با پوشش گنبدی از سنگ و آجر وجود دارد.
محوطه اصلی با احداث دیوارهای جدید، رواقها، اتاقها، راهرو و غیره در دورههای گوناگون به دو قسمت (صحن) تقسیم شدهاست. بنای اصلی بقعه از سنگ و گچ ساخته شده و طاقهای آن آجری است.
از سبک و وضع بنا برمی آید که هسته اصلی آن در
دوره ساسانی ساخته شده باشد و در سدهٔ چهارم (عهد آل بویه) از آن برای آرامگاه استفاده شده و قسمتهایی به آن افزودهاند.
این بقعه مشتمل بر حرم کوچک چهارگوشی است با ابعادی در حدود ۲۵ر۳متر. مدخل اصلی حرم رو به مشرق و دارای سردری است متعلق به روزگار صفوی، اما گنبد کاشیکاری و برخی گچبریها و تزیینات آن از آثار
دوره قاجار است.
جلو سر در، دهلیزی قرار دارد که در گذشته به صورت ایوانی بوده و بخشی از حیاط اندرون بقعه به شمار میآمدهاست. در جنوب همین دهلیز بنای مربع سنگی استواری با ابعاد ۸ر۵ متر و پوشش ضربی متعلق به قرن چهارم وجود دارد.
در جنوب حرم نیز اتاق طویل مسدودی در جهت شرقی-غربی قرار دارد که احتمال دادهاند متعلق به
دوره ساسانی باشد. این اتاق از مشرق به بنای مربع سنگی مذکور منتهی میگردد و معلوم میشود که در آغاز، راه ورود به بنای سنگی بودهاست.
در شمال حرم، مسجد یا رواقی از
دوره قاجاریه وجود دارد.
صحن بزرگتر بقعه که حیاط بیرونی آن محسوب میشود در شمال همین مسجد قرار دارد. در شمال صحن اتاقی برای اقامت میهمانان متولی یا زوّار دیگر احداث شدهاست.
پایین پلههای بقعه
بی بی شهربانو و در سمت راست غاری به چشم میخورد که مدخل تنگ و باریکی دارد. داخل غار نیز برای نذر شمع روشن میکنند.
در قسمتی از این هم غار پنجرهای مشبک قرار دارد که میگویند دختران جوان برای گشوده شدن بختشان بر روی آن دخیل میبندند.
منابع:
http://fa.wikipedia.org/
1. مری بویس،بی بی شهر بانو و بانو پارس، ترجمه حسن جوادی،مجله بررسیهای تاریخی، سال دوم،شماره 3و4،آبان1346.
2. حسین کریمان،
تهران در گذشته و حال،
تهران،1355
3.حسین کریمیان،
ری باستان،ج1،نشر انجمن ملی،1345