راز گوی‌های سنگی کاستاریکا

راز گوی‌های سنگی کاستاریکا

سنگ‌های کروی شکلی که در دهه ۴۰ میلادی در دلتا دیکوئیز در جنوب کاستاریکا کشف شدند، به عنوان یکی از عجیب‌ترین اسرار باستان‌شناسی دنیا شناخته می‌شوند. قطر این سنگ‌های کروی عجیب که به نظر می‌رسد به دست انسان‌های دوران باستان ساخته شده‌اند، از چند سانتی‌متر تا بیش از دو متر متغیر است.
بعضی از آنها وزنی در حدود ۱۶ تن دارند و به نظر می‌رسد که این اشیا که مثل مجسمه‌هایی شبیه هم ولی در اندازه‌های متفاوت هستند که با دقت و مهارت زیادی ساخته شده‌اند.کره‌های سنگی کاستاریکا از چند جهت توجه مردم دنیا را به خودشان جلب کردند؛ یکی از این موارد، شکل خاص این سنگ‌ها و اندازه و وزن‌های متفاوتی بود که این کره‌های سنگیی داشتند.
از سوی دیگر، این کره‌ها قدمتی دیرینه داشتند و مواد تشکیل‌دهنده و روش ساخت آنها برای دانشمندان جالب بود. اما چیزی که بر جذابیت این سنگ‌ها می‌افزود این بود که اصلا به چه دلیل چنین سنگ‌هایی ساخته شدند و مردم دوران باستان در چه مواردی از آنها استفاده می‌کردند.
با این حال هیچ کس نمی‌داند هدف از ساختن این کره‌های سنگی دقیقا چه چیزی بوده؛ ساخت این توپ‌های سنگی زمانی که کاشفان اسپانیایی پا به این سرزمین گذاشتند متوقف شد. در نتیجه تا دهه ۴۰ میلادی که این سنگ‌ها کشف شدند آنها کاملا به فراموشی سپرده شده بودند.
برخی چنین استدلال می‌کنند که این توپ‌ها به عنوان نوعی نقشه استفاده می‌شده که نقاط مختلفی از جمله جزیره ایستر یا استونهنج را نشان می‌دهند. اما امروزه دانستن آن غیرممکن است، زیرا زمانی که این توپ‌ها کشف شدند اندازه‌گیری دقیق فاصله‌های دور امکان‌پذیر نبود.
طی این سال‌ها، جابجایی تنها بلایی نبود که بر سر گوی‌ها آمد. بسیاری از آن‌ها به خاطر داستان‌هایی مبنی بر این‌که آن‌ها پر از طلا هستند، متلاشی شدند. آب و هوا و کشاورزی هم سهم خود را در تخریب گوی‌ها داشته‌اند.
برخی گمان می‌کنند که چون توپ‌ها خیلی با عقل جور در نمی‌آیند، در واقع همان بیگانه‌ها هستند. مطمئنا شکل عجیب سنگ‌ها این فرضیه را توجیه می‌کند. شما چه به بیگانه‌ها اعتقاد داشته باشید و چه نداشته باشید، احتمالا این سنگ‌ها شما را قانع نکرده‌اند.
برخی، توپ‌ها را به‌گونه‌ای، به شهر از دست رفته‌ی آتلانتیس ربط می‌دهند که یا از طریق آب به کاستاریکا رسیده اند یا به آن جا فرستاده شده‌اند. به نظر می‌آید که این نظریه از اینجا سرچشمه می‌گیرد که آتلانتیس قطب تجارت و بسیار پیشرفته بوده است.
یکی از دانشمندان پیشنهاد می‌کند که ممکن است گوی‌ها به وسیله‌ی اولمک‌ها (olmecs)، یک تمدن پیشرفته باستانی، در آن جا قرار داده شده‌اند.
متاسفانه هیچ مدرکی وجود ندارد که وجود آتلانتیس را ثابت کند، و همچنین اطلاعات کافی برای این گمان، که این تمدن گوی‌های سنگی را بار کشتی کرده و به کاستاریکا فرستاده است نیز، وجود ندارد. فرضیه‌ی اولمک‌ها هم فرضیه‌ای شک برانگیز است. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که رابطه‌ی اولک‌ها را با گوی‌ها توجیه کند. تمام نشانه‌ها بیانگر این امر هستند که گوی‌ها توسط ساکنین اولیه که با هدف کشاورزی، ماهیگیری و شکار وارد کاستاریکا شدند، ساخته شده‌اند.
و درواقع آن طور که مطالعات قبلی و پرنقص نشان می‌دادند، این توپ‌ها بی‌عیب نیستند. اختلافاتی در قطر برخی از توپ‌ها وجود دارد. این نشان می‌دهد که گوی‌ها ساخته دست بشر جایزالخطا بودند تا وسایل پیشرفته بیگانه‌های قدیمی.
توپ‌ها احتمالا به‌وسیله‌ی تکنیک‌های سمباده کشیدن، ضربه زدن و شکستن ساخته شده‌اند. زغال داغ یا آب سرد، یا هر دو ممکن است برای تبدیل سنگ به لایه‌ها استفاده شده باشد . هیچ ابزار فلزی در ساخت آن‌ها بکار نرفته است. هیچ‌کس دلیل ساخته شدن و یا کارایی آن‌ها را نمی‌داند، و بجز جواب‌های بدست آمده، این توپ‌ها یکی از سحرآمیزترین اسرار علوم طبیعی محسوب می‌شود.
راز گوی‌های سنگی کاستاریکا
راز گوی‌های سنگی کاستاریکا
راز گوی‌های سنگی کاستاریکا
راز گوی‌های سنگی کاستاریکا
راز گوی‌های سنگی کاستاریکا

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]