برداشت زعفران ، عکس روز شبکه‌های اجتماعی

برداشت زعفران ، عکس روز شبکه‌های اجتماعی

این روزها تصاویر برداشت زعفران و توریست‌های داخلی و خارجی که در حال پاک کردن گل‌های زعفران هستند به عکس روز شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.
برای بسیاری از ما جالب است بدانیم زمان برداشت این طلای سرخ کی فرا میرسد و تورهای گردشگری که برگزار میشوند شما را به کجا میبرند؟

در این مقاله هر چیزی که درباره این طلای سرخ ایران زمین لازم است بدانیم ، شرح میدهیم

محل کاشت طلای سرخ کجاست؟
زعفران گیاهی است نیمه گرمسیری و در نقاطی که دارای زمستانهای ملایم و تابستان گرم و خشک باشد بخوبی می‌روید. مقاومت زعفران در مقابل سرما زیاد است و لیکن چون دوران رشد آن مصادف با پائیز و زمستان و اوایل بهار است طبعا در این ایم به هوای مناسب و معتدلی نیاز دارد. در دوره خواب یا استراحت گیاه (تابستان) بارندگی یا آبیاری برای آن مضر است بنابراین کشت و کار آن در مناطق گیلان و مازندران و مناطق گرم جنوب کشور معمول نیست. اراضی آفتاب گیر و بدون درخت که ضمنا در معرض بادهای سرد نیز نباشد برای رشد زعفران مناسب است. با این وجود در برخی از روستاهای بیرجند و قاین در زیر سایه بوته‌های زرشک و درختان بادام که در تابستان کمتر آبیاری می‌شوند کاشته می‌شود.
استان خراسان به عنوان بزرگترین منطقه تولید کننده زعفران در ایران محسوب می‌گردد که مراکز عمده این استان نواحی جنوبی و مرکزی استان است و به ترتیب اهمیت در شهرستان‌های تربت حیدریه،گناباد قاینات،فردوس، کاشمر و بیجند انجام میگرد. پس از استان خراسان استان‌های فارس،کرمان،یزد و اصفهان 96/6 از سطح زیر کشت زعفران کشور را به خود اختصاص داده اند. بسیاری از تورهای گردشگری برداشت زعفران که از تهران حرکت میکنند ، گردشگران را به نطنز میبرند تا ار آنجا شاهد باروری طلای سرخ ایران زمین باشند.

زعفران و این قیمت بالا! چرا واقعا؟
اگرچه زعفران گیاه گرانی است که طلای سرخ نیز نامیده می‌شود ، اما پرورش آن بسیار ساده بوده و برای هر کس امکان پذیر است. قیمت زیاد زعفران به دلیل زحمت زیادی است که برداشت آن نیاز دارد، نه به دلیل اینکه پرورش آن دشوار است.زغفران می‌تواند تقریبا در هر نقطه از جهان رشد کند. نوع خاک بسیار مهم‌تر از اقلیمی است که زعفران در آن پرورش می‌یابد.

کی بریم برداشت زعفران رو از نزدیک ببینیم؟
مزرعه زعفران در سال اول محصول قابل توجهی نخواهد داد و فقط تعدادی از غده هایی که درشت بوده و ذخیره غذایی کافی داشته اند گل داده و تولید محصول می‌کند. معمولاً اواسط آبان ماه گل‌های بنفش رنگی در مزرعه ظاهر می‌شود و به محض پیدایش اولین گل برداشت آغاز شده و تقریبا سه هفته ادامه دارد. موقعی که گل‌ها ظاهر می‌شوند، مزرعه زعفران خوش منظره، معطر و به رنگ ارغوانی یا بنفش خوش رنگی در می‌آید و یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعت را زمانی می‌توان دید که مزرعه زعفران به گل نشسته است زیرا در آغاز سرما و خزان کلیه گیاهان که هیچ گلی در صحرا نیست گل می‌دهند.

برای چیدن گل‌ها پیش از آنکه خورشید صبحگاهی اشعه نارنجی خود را بر مزرعه پوشیده از گل بتاباند، برداشت شروع و تا ساعت 9 صبح ادامه می‌یابد. عملیات گل چینی حدودا 25 ـ 15 روز به طور می‌انجامد.
زعفران عمدتاَ در خراسان جنوبی از اوایل آبان تا اوایل آذر گل می‌دهد. به محض اینکه اولین گل‌های زعفران ظاهر شدند، برداشت محصول آغاز می‌شود. پیاز زعفران هر روز صبح یک گل تولید می‌کند و با چیده شدن آن، روز بعد بوته دوباره گل می‌دهد و این روند تا یک ماه ادامه می‌یابد

چه زعفرانی مرغوب هست؟
اهمیت زمان چیدن گل زعفران، نقش مهمی در کیفیت طلای سرخ ایران دارد. گل زعفران باید همان روز چیده شود، چرا که هر چقدر آفتاب به آن تابیده شود از کیفیت زعفران کاسته می‌شود. زمان، در جمع آوری زعفران نقش ویژه ای دارد. به همین دلیل تمام افراد خانواده در مزرعه کار می‌کنند.
کشاورز یا خودش باید زعفران‌ها را از گل جدا کند و بعد از خشک شدن، آن را به فروش برساند و یا همان روز در بازار محلی به واسطه‌ها بفروشد.

چه جوری زعفران اصل بخریم؟
ویژگی زعفران خوب را می‌توان از رنگ، عطر و طعم بالای آن تشخیص داد و رشته‌های زعفران اصل انعطاف پذیر و در عین حال مقاوم است. رشته‌های قرمز رنگ زعفران که به آن کلاله می‌گویند به وسیله ریشه‌ی سفید آن به کلاله‌ها متصل است که به آن خامه می‌گویند.
تشخیص زعفران‌های اصلی از روی سرشاخه کلاله زعفران ساده‌ترین روش محسوب می‌شود. چراکه سرشاخه‌های کلاله زعفران سه‌شاخه و قسمت بالای آن شیپوری بوده که هرچه پایین‌تر می‌آید باریک‌تر می‌شود ضمن اینکه دارای مقداری طعم تند است؛ اگر زعفران شیرین باشد به این معناست که کاسب برای افزایش وزنش مقداری نمک یا شکر به آن افزوده است.البته چنانچه زعفران‌ها پودرشده باشند تنها با دستگاه‌های آزمایشگاهی قابل‌تشخیص هستند.

یک راه دیگر قرار دادن برخی تار و رشته زعفران در آب و حل کردن آن است. در صورتی که پس از رنگین شدن آب، الیافی نخ مانند باقی بماند آن زعفران تقلبی خواهد بود. در مجموع کسانی که این محصولات تقلبی را می‌فروشند، بسته‌بندی آن‌ها فاقد مشخصات کامل و صحیح تولیدکننده است.


برداشت زعفران ، عکس روز شبکه‌های اجتماعی
برداشت زعفران ، عکس روز شبکه‌های اجتماعی
برداشت زعفران ، عکس روز شبکه‌های اجتماعی
برداشت زعفران ، عکس روز شبکه‌های اجتماعی
برداشت زعفران ، عکس روز شبکه‌های اجتماعی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]