تماشای جنگل جیغ در پاییز

تماشای جنگل جیغ در پاییز

تماشای جنگل جیغ در پاییز

جنگل جیغ مشهد یکی از مکان‌های دیدنی این استان است که افراد زیادی سالیانه برای بازدید از آن به مشهد سفر می‌کنند. اگر دوست دارید در سفر خود کمی هیجان را تجربه کرده و یک سفر خاطره انگیز و متفاوت داشته باشید، بازدید از این جنگل عجیب و البته زیبا برای شما خالی از لطف نخواهد بود. با ما همراه شوید تا کمی بیشتر با این جنگل و راز و رمزهای آن آشنا شویم.

علت نام گذاری این جنگل عجیب و غریب

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که علت نام گذاری این جنگل به عنوان یکی از معروف‌ترین مکان های دیدنی مشهد چیست؟ در این جنگل از ابتدای شب تا آغاز سپیده دم شما جیغ‌هایی خواهید شنید که دقیقا شبیه جیغ یک زن است که در حال آزار دیدن و درد کشیدن است. بسیاری می‌گویند این جیغ شبیه به صدای زنی است که در حال سوختن در آتش است!

یک نکته عجیب و راز آلود در مورد این صدا آن است که صدای جیغ در جنگل تنها با آغاز تاریکی هوا شروع می‌شود و در طول روز شما هیچ صدای عجیبی نخواهید شنید. تا کنون بسیاری از افراد ماجراجو برای شنیدن این صدا شب هنگام به جنگل جیغ مشهد سفر کرده‌اند اما اغلب آن‌ها به دلیل حس هراس انگیز جنگل از نیمه راه پشیمان شده و برگشته‌اند.

جنگل جیغ مشهد کجا است؟

اگر با شنیدن توصیف رازآلود این جنگل به دیدن آن راغب شده‌اید، باید بدانید که جنگل در روستای سربرج از توابع طرقبه واقع شده است. این روستا در جنوب مشهد واقع شده و با مرکز شهر تنها 32 کیلومتر فاصله دارد. با توجه به نزدیکی این جنگل به دره ارغوان مشهد شما می‌توانید بعد از بازدید از جنگل جیغ از مکان‌های دیدنی دیگر شهر به خصوص این دره زیبا بازدید کنید.

باورهای محلی و قدیمی راجع به جنگل

خرافات و باورهای محلی بسیاری در مورد این جنگل و صدای عجیب آن وجود دارد. این جنگل در کنار رودخانه سربرج و در دره واقع شده است. این رودخانه در سالیان گذشته یک رود بسیار پرآب و خروشان بوده است که به تدریج از خشک شده و تنها در فصول خاصی از سال جریان دارد. این رودخانه در سال 1390 به شکل عجیبی مجددا پر اب شد، به گونه ای که در تمامی فصل‌های سال آب دارد. بسیاری از افراد معتقدند که صدای جیغ درست همزمان با پر آب شدن آب رودخانه شروع شده است.

تماشای جنگل جیغ در پاییز

برخی معتقدند که سال‌ها پیش در این جنگل زنی به آتش کشیده شده است و هر شب روح زن با این صدای دلخراش به دنبال قاتل خود می‌گردد. بسیاری دیگر بر این باورند که این جنگل محل سکونت شیاطین و ارواح است و شب هنگام این روح‌های نفرین شده در جنگل پرسه می‌زنند و این صداهای عجیب و غریب را از خود درمی‌آورند.

علت اصلی صدای جیغ در جنگل چیست؟

از سال 1390 بسیاری از افراد به خصوص سازمان گردشگری کشور به دنبال یافتن علت اصلی صدای جیغ در این جنگل به عنوان یکی از معروف‌ترین و البته ترسناک‌ترین مکان‌های دیدنی مشهد برآمدند. تحقیقات نشان می‌دهد که این صدا، مربوط به یک جیرجیرک محلی به نام چز یا کز است. این جیرجیرک‌ها به دلیل آب فراوان رودخانه در سال 90 به این روستا حمله کرده و در آن ساکن شده‌اند. تعداد این جیرجیرک‌ها به قدری زیاد است که روی هر شاخه حدود 3 هزار گنجشک می‌تواند بنشیند. آواز دسته جمعی این جیرجیرک‌ها صدایی شبیه به جیغ دارد و هر جیرجیرک می‌تواند تا 40 روز زنده بماند.

البته بسیاری از افراد این علت را نیز چندان دقیق نمی‌دانند. زیرا این پرسش هنوز مطرح است که چرا از سال 90 این رودخانه دیگر فصلی نیست و یا چرا تا کنون هیچ کدام از گردشگران این جیرجیرک‌ها را از نزدیک ندیده‌اند.

برخی دیگر بر این باورند که صدای جیغ به علت پیچیدن صدای باید در میان درختان و برگ‌های آن‌ها است. اما نکته جالب آن است که حتی در زمانی که هیچ نسیم ملایمی نیز در جنگل جیغ مشهد نمی‌وزد، باز هم صداها به شکل واضحی به گوش می‌رسد!

تماشای جنگل جیغ در پاییز

بازدید از جنگل جیغ مشهد

بازدید از این جنگل مانند به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی مشهد مانند دره ارغوان مشهد، شاندیز و طرقبه و مکان‌های دیگر برای عموم آزاد است. البته اگر از جمله افرادی هستید که ممکن است این جنگل و خرافات آن شما بترساند، بهتر است حتما در طول روز از ان بازدید کنید. همچنین اگر قصد کمپ زدن در جنگل را دارید، گروهی و یا همراه با تور آن را امتحان کنید. تا کنون تعداد کمی از افراد شبانه در جنگل جیغ مشهد کمپ زده‌اند، زیرا صدای جیغ در شب واقعا آزار دهنده است. اگر شما نیز قصد انجام این کار را دارید، حتما کیسه خواب و وسایل گرمایشی را همراه خود داشته باشید، چرا که جنگل در طول شب بسیار سرد می‌شود.

بهترین زمان بازدید از جنگل

با توجه به آن که این جنگل در منطقه ییلاقی مشهد واقع شده است، هوای آن خنک تر از مرکز شهر بوده و در فصل‌های پاییز و زمستان سرد خواهد بود. بهترین زمان سفر به این جنگل در فصل بهار و تابستان است که پوشش گیاهی جنگل نیز بسیار زیبا است. البته باید بدانید که صدای جیغ در تمامی فصل‌ها به خوبی شنیده نمی‌شود. اگر دلیل اصلی شما برای بازدید از این جنگل شندیدن این صداهای عجیب و غریب است، اواخر خرداد بهترین زمان سفر به مشهد و بازدید از جنگل جیغ است. 

تماشای جنگل جیغ در پاییز

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]