درختی که شیرین برای فرهاد کاشت

درختی که شیرین برای فرهاد کاشت

شیرین و فرهاد شخصیت‌های فراموش نشدنی داستان‌های عاشقانه‌ی ایرانی در یکی از شهرهای ایران زمین درختی دارند که به نام درخت رحمت مشهور است و مربوط به دوره ساسانی است.
طبق گفته‌ها این درخت را شیرین در زمان شکسته شدن پای اسب خسرو پرویز و دیدار او با فرهاد در طاق بستان به عنوان یادگاری می‌کارد.
درخت رحمت در استان کرمانشاه واقع شده. این اثر ارزشمند با ارتفاع ۳۷/۷ متر و با قطر ۸/۴۶ متر در ورودی مجموعه تاریخی طاق بستان، خودنمایی می‌کند. این درخت علاوه بر ارزش ژنتیکی، ارزش فرهنگی و تاریخی هم دارد، به طوری که در فرهنگ عامه به درخت رحمت شهرت دارد. درختان چنار در کشور ما از اهمیت و سابقه تاریخی بالایی برخوردارند و درخت کهنسال طاق بستان پس از چنار هزار ساله ابرقو دومین درخت کهنسال کشور است.
در ادبیات عامه آن را به دوران ساسانی و افسانه شیرین و فرهاد نسبت می‌دهند. در ادبیات فولکلور در خصوص این درخت آمده که این درخت را شیرین در زمان شکسته شدن پای اسب خسرو پرویز و دیدار او با فرهاد در طاق بستان به عنوان یادگاری می‌کارد. این درخت در طول تاریخ به نام‌های مختلفی هم چون دارپهلوان، درخت رحمت و درخت کهنسال طاق بستان نامگذاری شده. این درخت در گذشته آسیب هایی دیده بود اما با حفاظت هایی که در سالهای اخیر از آن به عمل آمد در سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از آثار طبیعی استان به ثبت ملی رسید.
درختی که شیرین برای فرهاد کاشت
درختی که شیرین برای فرهاد کاشت
درختی که شیرین برای فرهاد کاشت

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]