ییلاق دو خاله کوه

ییلاق دو خاله کوه

منطقه ییلاقی دوخاله (کوه دو شاخه)کوه تالش از مناطق بکر و خوش آب هوای استان گیلان است.
تالش نام یکی از مردم‌های ایرانی‌تبار است که سکونتگاه اصلی آن‌ها در البرز غربی از جنوب شرقی جمهوری آذربایجان آغاز شده و تا شمال غربی استان گیلان و استان اردبیل در ایران ادامه دارد.
منطقه قومی تالش که یکی از نواحی ایرانی محل سکونت قوم تالش است با مساحتی حدود ۲۳۷۳ کیلومتر مربع که در شمال غرب گیلان قرار دارد، یک سوم خاک استان گیلان را تشکیل می‌دهد. این شهرستان که نام خود را از قوم تالش گرفته و به استناد منابع و شواهد بسیار، بازمانده اقوام کادوس باستان و از همسایگان دیرین قوم گیل می‌باشد، از غرب به استان اردبیل، از شمال به آستارا و از جنوب به رودبار و از شرق به دریای کاسپین و انزلی محدود شده و شامل شهرستانهای آستارا، تالش، ماسال وشاندرمن، رضوانشهر، صومعه سرا ،فومن ،شفت می‌باشد
همچنین جمعیت زیادی از تالشان در رشت و امام زاده هاشم و رودبار استان گیلان ساکن می‌باشند. علاوه بر این در مناطق عنبران و شاهرود و کلور اردبیل نیز تالش وجود دارد. تالش از سه جهت به کوههای تالش که ادامه رشته کوههای البرز هستند و از طرف دیگر به دریای کاسپین منتهی می‌شود.
کشف آثار تمدن ۴۵۰۰ ساله در ییلاق (نوه دیی) تالش جلوه‌های بیشتری به این منطقه خوش آب و هوا داده‌است. مردم تالش به زبان تالشی حرف می زنند که زبانی باستانیست . بخش اعظمی از تالش طی عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای از آن جدا شده و به روسیه ملحق شدندو هم اکنون تحت اشغال جمهوری آذربایجان می‌باشد.

منبع:نصیر محله
ییلاق دو خاله کوه
ییلاق دو خاله کوه
ییلاق دو خاله کوه
ییلاق دو خاله کوه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]