اسرار شهر اشباح

اسرار شهر اشباح

در نگاه اول شهرک "اسکراندا " با خانه‌ها و فضای متروکه شاید چندان توجهی به خود جلب نکند اما اینجا در روزگاری نه چندان دور یکی از مراکز مخفی اتحاد جماهیر شوروی برای تجهیزات ماهواره ای و راداری بوده است.شهرک اسکراندا در لتونی در دوران جنگ سرد محل تاسیسات مخفی راداری بود و دو رادار اصلی فضایی و تجهیزات وابسته به آن در اینجا قرار داشت. این شهرک مخفی مانند بسیاری دیگر از مراکز مخفی شوروی کد رمزی داشت که پس از فروپاشی شوروی و استقلال لتونی کشف شد.
در دهه 1990 میلادی با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه این شهرک را تخریب و تجهیزات راداری و فضایی آن از جمله رادار "دنیپر" را منهدم کرد؛ دنیپر یکی از 6 راداری بود شوروی برای تشخیص تشخیص و ردیابی حملات موشکی در دوران جنگ سرد ساخته بود.
ساختمان‌ها و فضای شهری این مجتمع که برای اقامت کارکنان مرکز و خانواده آنها ساخته شده بود کاملا شبیه به معماری کمونیستی شوروی است. "لورنس گورجین" عکاس و گردشگر که به سختی توانسته در دل جنگل‌های لتونی این شهر متروکه را پیدا کند اسکراندا را "شهر اشباح" توصیف کرده و نوشته از پیدا کردن این شهر خالی از سکنه که هنوز بقایای عصر جنگ سرد در آن دیده می‌شود به هیجان آمده است.
از خانه‌ها و ساختمان‌های قدیمی، پناهگاه، گاراژ و زمین بازی گرفته تا نگاتیو دوربین، ماسک ضدشیمیایی، پلاک با نشان شوروی و حتی نقاشی‌های دیواری با عکس لنین تصاویری بوده که عکاس شاهد آن بوده و از آن‌ها عکاسی کرده است.
اسرار شهر اشباح
اسرار شهر اشباح
اسرار شهر اشباح
اسرار شهر اشباح
اسرار شهر اشباح

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]