خانه رئیسعلی دلواری

خانه رئیسعلی دلواری

خانه رئیسعلی دلواری، در جنوب شرقی شهر دلوار در استان بوشهر قرار دارد. این خانه که از آثار اواخر دوره قاجاریه است، توسط بازماندگان رئیسعلی دلواری به سازمان میراث فرهنگی هدیه شده است و هم اکنون به عنوان موزه از آن بازدید به عمل می‌آید.
رئیس‌علی در محلی به نام «تنگک صفر» هنگام شبیخون به قوای بریتانیا توسط فردی نفوذی و اجیر شده، از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و در سن ۳۳ سالگی شهید شد. تاریخ شبیخون مذکور و شهید شدن رئیسعلی دلواری در همه منابع، شب ۲۳ شوال ۱۳۳۳ قمری برابر با ۳ سپتامبر کی۱۹۱۵ میلادی نقل شده‌است، که بر اساس همه مبدل‌های تقویم، این روز با ۱۱ شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی ( برخی نیز 12 شهریور می‌دانند) مطابقت می‌کند.
رئیس علی دلواری پس از اینکه به شهادت رسید، جسدش به رسم امانت در قبرستانی نزدیک جائینک در جوار حیاه الغیب ملگپ به رسم امانت تحویل خاک داده شد که پس از مدتی طی تشریفات خاصی به عراق منتقل گردید و در شهر نجف اشرف در قبرستان معروف وادی السلام شیعیان به خاک سپرده شد.
در حیاط این خانه مجسمه رئیسعلی دلواری در میان درختان نخل به چشم می‌خورد که در هنگام غروب با چراغ هایی که روشن می‌شود کمی باعث اندوه می‌شود. اندوه از نبودن آدم‌ها و بودن مجسمه هایی که شاید به ظاهر جانی در تن نداشته باشند.
رئیسعلی چهار زن اختیار کرد که فقط از آخرین همسر خود (مدینه دختر صفر از اهالی دلوار) صاحب فرزندی بنام عبدالحسین (بهادر شهیدی) شد. نوه‌های رئیسعلی از بهادر، سه نفر به نامهای غلامحسین، فرنگیس و گل اندام هستند که تنها گل اندام در قید حیات است.
پس اگر به بوشهر رفتین کافیست به چند کیلومتری جنوب این شهر بروید و از این خانه تاریخی پر رمز و راز دیدن کنید و وسائل جنگی را هم از نزدیک ببینید. خانه ای که روزی در آن زندگی و صفا و صمیمیت موج می‌زده و حال خاکسترهایی از آن باقی مانده است.
خانه رئیسعلی دلواری
خانه رئیسعلی دلواری
خانه رئیسعلی دلواری

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]