کتابخانه مدرن اسکندریه

کتابخانه مدرن اسکندریه

معماری شگفت انگیز کتابخانه جدید اسکندریه که به یک صفحه شیبدار نقره ای شباهت دارد. کتابخانه معروف اسکندریه که در ماه اکتبر سال ۲۰۰۲ گشایش یافت و قرار بود به یکی از مراکز مهم تبادل اطلاعات در تمام دنیا به طور اعم و در جهان عرب بطور اخص بدل شود. جالب توجه آنکه این کتابخانه مدرن، این روزها نه تنها یکی از نهادهای علمی و آموزشی، که یکی از جاذبه‌های توریستی مصر محسوب میشود و میکوشد که یاد کتابخانه اسطوره ای اسکندریه در مصر باستان را زنده کند.
یکی از شگفتیهای دنیای قدیم، کتابخانه اسکندریه در کشور مصر بود. این کتابخانه ۲۲۸ سال قبل از میلاد مسیح، توسط بطلمیوس اول در شهر بندری اسکندریه بنا شد و به محلی برای تجمع و تبادل نظر محققین و دانشمندان آن زمان درآمد.
کتابخانه اسکندریه در گذر زمان نابود شد. نخست ژولیوس سزار، ۴۸ سال قبل از میلاد مسیح ، با به آتش کشیدن اسکندریه خساراتی به این محل وارد کرد. سپس حملات متعدد رومیان در سال ۳۰۰ میلادی ، سبب نابودی تدریجی آن شد.
در این کتابخانه باستانی، حدود ۷۰۰ هزار ازآثار معتبر آن زمان بر روی پاپیروس نگهداری می‌شد و کارمندان این کتابخانه مرتبا این آثار را برای حفظ کیفیت بازنویسی می‌کردند تا اینکه در سده چهارم میلادی تمام این آثار در جنگ سوخت و نابود شد.
ساخت بنای جدید کتابخانه اسکندریه در مصر ۱۲ سال پیش آغاز شد، معماری این بنا، شگفت انگیز است و شباهت به یک صفحه شیبدار نقره ای دارد و بر روی نمایی از گرانیت خاکستری حروف الفبا به تمام زبانهای دنیا کنده کاری شده است. در طول حدود دو سال که از افتتاح این بنا می‌گذرد، یک میلیون نفر از آن بازدید کرده اند و به صورت یکی از جاذبه‌های توریستی مصر درآمده است.
حدودا نیمی از مخارج ساخت این بنای ۲۰۰ میلیون دلاری از طریق کمکهای خارجی تامین شده و کتابهای موجود آن اهدایی هستند. این کتابخانه گنجایش ۸ میلیون جلد کتاب را دارد اما تا به امروز فقط ۲۵۰ هزار کتاب در این محل جمع آوری شده و قسمت مجلات آن کاملا خالیست، یکی از دلایل، این است که آقای اسماعیل سراج الدین، مدیرکل این کتابخانه، اولویت را به اطلاعات رایانه ای می‌دهد و نه به کتاب و به این منظور، امکان دستیابی به میلیونها کتاب و مجله از طریق کامپیوتررا در این کتابخانه فراهم آورده است.
وی خاطرنشان میسازد: “کتابخانه اسکندریه باید به همان نسبت که دریچه ای به دنیا برای مصر است، دریچه ای از مصر برای دنیا بگشاید. اینجا باید نهادی راهبر در عصر دیجیتال باشد و پیش از همه میراث و نام کتابخانه باستانی اسکندریه را زنده کند، اینجا باید محل تبادل فرهنگها و تمدنها برای تمام مردم دنیا باشد.”
این کتابخانه زیر نظر مستقیم رییس جمهور مصر، حسنی مبارک است و بسیاری از منتقدین بر این نظرند که او با ساخت چنین بنای گرانی برای اندیشمندان، به یادگار باابهتی دست یافته است که با واقعیت موجود از نظر اقتصادی و اجتماعی در مصر در تناقض است، چرا که نیمی از مردم این کشور بیسوادند. سطح آموزش در مدارس دولتی بسیار پایین است. امکانات آموزشی موجود جوابگوی تعداد دانش آموزان نیست و معلمان حقوق ناچیزی دارند.
کتابخانه اسکندریه با بودجه ۲۰ تا ۲۵ میلیون یورو در سال به زحمت می‌تواند موفق باشد. در مقایسه باید گفت که کتابخانه Library of congress در واشنگتن از بودجه ۴۳۵ میلیون دلاری در سال برخوردار است. به هر حال کتابخانه اسکندریه نمی‌تواند به آن درخشش باستانی دست یابد اما شاید بتواند انگیزه ای برای آموزش و علم در جهان عرب بوجود آورد.
کتابخانه مدرن اسکندریه
کتابخانه مدرن اسکندریه
کتابخانه مدرن اسکندریه
کتابخانه مدرن اسکندریه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]