طبیعت زیبای قارقالان

طبیعت زیبای قارقالان

قارقالان منطقه ای است کوهستانی ییلاقی و زیبا در شهرستان ماهنشان زنجان
همانطور که از اسم این کوهستان پیداست (قارقالان در ترکی به معنای جایی است که در آن برف دائمی وجود دارد) بخاطر ارتفاع زیاد (تقریبا سه هزار متری)بیش از نیمی از سال سرما در آن حکمفرماست و مملو از برف است.
منطقه قارقالان درروستای علم کندی از توابع شهرستان ماهنشان که یک طبیعت بکر وهمیشه بهاری وآرام با کوه هاودامنه‌های سرسبز وبرفی که دارد چشم هر بیننده ای راخیره خودمی کند.
مسیر علم کندی تا پای کوه جزء زیباترین مناطقی است که در استان زنجان میتوان دید. جویبارها و چشمه‌های فراوان،مسیری مملو از گل وگیاه و انواع گیاهان دارویی مانند کاکوتی،چای کوهی(توکلوجه)گل پر،پونه و بیش از همه ریواسهای بزرگ و خوشمزه . اینجا سرزمین ریواسهاست.گیاهی به نام ترکی سُوی شبیه شاخه درخت که پوستش را میکنند و میخورند و به همین خاطر نام سُوی (پوستش را بکن) به آن داده اند .
در اینجا بهار در خرداد ماه آغاز می‌شود و در اواخر بهار و در اوایل تابستان منطقه بسیار زیبایی را می‌سازد.برای رفتن به این منطقه ،ابتدا باید به آبادی به تازگی تبدیل به شهر شده ی"پری"(تقریبا در 150 کیلومتری غرب زنجان)برویم. بعد مسیرمان را به طرف روستای علم کندی ادامه دهیم 35 کیلومتر فاصله آنهم جاده خاکی داریم.بعد از رسیدن به روستای زیبای علم کندی،2 تا 3 ساعت باید پیاده روی کنیم تا پای کوههای قارقالان برسیم ولی اگر اتومبیل شاسی بلند داشته باشیم یا از اهالی علم کندی کرایه کنیم 40 دقیقه بیشتر راه نداریم.
قارقالان،مرتع فوق العاده ای برای دامها در فصل تابستان است و بخاطر همین غنای مرتع،محصولات لبنی عالی دارد بخاطر همین مراتعش،هر ساله تابستانها چندین روستا از روستاهای شهرستانهای ماهنشان،هشترود و میانه(مانند روستاهای انجمن،رجعین،طوق و...)برای چرای دامهایشان به اینجا می‌آیند و تابستان را در اینجا می‌مانند در واقع این روستاها،زندگی نیمه کوچ نشینی دارند و برخی از آنها 20 روز در راهند تا به قارقالان برسند.هر یک از این روستاها سهمیه ای از نظر تعداد دامهایش دارد چند هزار دام در تابستان در این مناطق چرا میکنند و همین موجب دلخوری اهالی علم کندی شده است و گاه گاهی دعوایی با این عشایر(به قول خودشان اوباها) دارند آنها میگویند سرمای هشت ماهه منطقه مال ماست و نفعش برای دیگران.عشایر ظاهرا در زمان ارباب-رعیتی مجوز چرا گفته اند که تا کنون اعتبار دارد.ناگفته نماند کرم خدا در این مناطق بسیار افزونتر از آن است که با استفاده چند روستای دیگر تمام شود.
طبیعت زیبای قارقالان
طبیعت زیبای قارقالان
طبیعت زیبای قارقالان
طبیعت زیبای قارقالان
طبیعت زیبای قارقالان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]