توضیحات

ویرایش
روستای سرآقاسید از روستاهای گردشگری استان در مناطق مرتفع زاگرس میانی در شهرستان کوهرنگ است که ساختاری مشابه روستای ماسوله دارد .
روستای سر آقا سید در فاصله 140 کیلومتری شهرکردو از توابع شهرستان کوهرنگ است که برای دیدن جاذبه‌های متعدد شهرستان کوهرنگ باید از جاده خاکی، پیچ در پیچ، باریک و ناهموار عبور کرد، اگر این گذر در اردیبهشت و خرداد باشد، کوچ عشایری که از مناطق گرمسیر خوزستان به چهارمحال و بختیاری وارد می‌شوند، دیگر جاذبه‌ای است که چشم گردشگران را محسور می‌کند.
در یکی از دور‌ترین نقاط این شهرستان درارتفاعات زاگرس مرکزی، پس از عبور از مسیر پر پیچ و خم کوهستانی روستای پلکانی «سرآقا سید» یا همان «ماسوله زاگرس» بر بر دامنه کوه خودنمایی می‌کند.
روستای سرآقا سید، روستایی با بافت سنتی و معماری قدیمی است که درحدود ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در دره شمالی بخش شمال غرب زردکوه و در مرز استان لرستان ...مشاهده کامل متن در سراب رودخانه «زرک» یکی از شاخه‌های رودخانه «آب زالکی» از زیرحوضه‌های رودخانه «دز» واقع شده است.
در پایین دست روستای سرآقا سید امامزاده‌ای با همین نام وجود دارد که وجه تسمیه نام این روستا همین امامزاده است و چون روستا بصورت پلکانی در بالای این امامزاده شکل گرفته به این روستا" سراقاسید" می‌گویند.
روستای سرآقاسید با قدمت 600 سال از منظر معماری یکی از بی نظیرترین روستاهای فلات مرکزی ایران بویژه در منطقه زاگرس مرکزی است ، این روستا با توجه به بافت تاریخی اش به ماسوله دوم معروف است و دارای معماری پلکانی بسیار ارزشمندی است.
خانه‌ها تماماً با خشت ساخته و معماری به صورت پلکانی فشرده می‌باشد، بطوری که پشت بام منزل پایین به منزل حیاط منزل بالایی است. این روستا علاوه بر معماری زیبا دارای چشمه سارها باغات میوه و طبیعت سرشار از زیبایی منحصر به فرد است.
معماری این روستا به گونه ای است که حیاط هر خانه پشت بام خانه زیرین بوده و خانه‌ها بصورت زنجیر به هم متصل وپیوستگی ویژهای بر انها حاکم است و و خانه‌ها روستا تماما با خشت ساخته شده و معماری آن به صورت پلکانی فشرده است، به طوری که پشت بام منزل پایین حیاط منزل بالایی است.
انگار زمان در ماسوله زاگرس متوقف شده چراکه روستا به شدت به اصل خود نزدیک است و معماری آن تاکنون بکر مانده و ساختار پلاکانی بناهای این روستا معماری آنرا از دیگر زیست بوم‌های بختیاری متمایز کرده است.
خانه‌های ساده و گلین این روستا به صورت پلکانی متراکم و از مصالح خشت خام و چوب ساخته شده‌اند، اتاق‌های این خانه‌ها کوچک و تودرتو با دیوارهای پهن و درب‌های کوچک است، در بسیاری از قسمت‌های این روستا پشت بام خانه‌ای، حیاط خانه بالایی و یا محل گذر ساکنان قدیمی روستای سرآقاسید است که از تبار هفت لنگ و چهار لنگ بختیاری‌اند.
همچنین پیرامون این روستا چند درخت گردو با قدمتی نزدیک به سیصد سال مشاهده می‌شود و از سمت شرقی روستا یک آبراهه بزرگ می‌گذرد که دارای دو چشمه است. این روستا از شمال به کوه «کنگله» و از جنوب به کوه «وند و خیمه» با شیب نسبتا تندی منتهی می‌شود در فصل بهار از زاویه بالا که به این روستا می‌نگری روی بام هر خانه پشته‌های علوفه تازه برای آذوقه زمستانی دام‌ها پهن شده است.

مردمانی با گویشی ناب و پوشاکی اصیل و دست نخورده، مردمانی که صد‌ها سال به دور از دغدغه‌های زندگی شهری در این روستا زندگی می‌کنند. مردم روست از ایل چهار لنگ وزبان انها لری بختیاری بوده وفرهنگ حاکم بر روستا فرهنگ سنتی وبومی است.
این روستا از معدود روستاهایی است که مردم ان به ویژه زنان ودختران از پوشاک کاملا محلی استفاده می‌کنند.هنوز زن ودختر عزم کوه وصحرا کرده وپشته‌های سنگین هیزم رابردوش گرفته وبه روستا می‌اورند تا گرما بخش خانه‌ها وکمک به پخت وپز انان باشد.
این روستا دارای بیش از دو هزار نفر جمعیت در تابستان و کمتر از هزار نفر در زمستان است حفظ آداب و رسوم محلی، گویش و پوشاک مردم روستای سرآقاسید بیانگر پیشینه غنی فرهنگی و دینی مردم این روستای است که صددرصد ساکنان آن را سادات تشکیل می‌دهند.
مردم سرآقاسید تنها شش ماه از سال می‌توانند با دیگر روستاها و شهرهای اطراف ارتباط داشته باشند و بقیه سال در پشت حصار بزرگی از برف که تمامی راه‌های ارتباطی این روستا را قطع می‌کند، در انتظار می‌مانند تا بهار شود و دستان طبیعت و راهداران با یکدیگر راه بر روستای سرآقاسید بگشاید.
لازم به ذکر است، در غرب روستا منطقه ای به نام"بی ابه"وجود دارد که می‌گویند قبل از حضور اقا سید- روستا در محل فوق قرار داشته است . در این روستا چشمه ای به نام" خدر"وجود دارد و مردم این روستا اعتقاد دارند که این چشمه متعلق به حضرت خضر میباشد

منابع:
http://sara.jamejamonline.ir/
http://www.khabaronline.ir/
http://fa.wikipedia.org/wiki
منطقه کوهرنگ بختیاری

منطقه کوهرنگ ب...

در منطقه کوهرنگ بختیاری چهارمحال، گردشگران می‌توانند از مناظر طبیعی دشت لاله‌های واژگون، تونل کوهرنگ، چشمه دیمه، چشمه کوهرنگ، فضاها و سکونت گاه‌های عشایری، ارتفاعات زردکوه بختیاری، پیست اسکی چلگرد، غار یخی چما، آبشار شیخ علی خان، روستای شگفت انگیز سرآقا سید، جنگل‌های بازفت، ایلراه پلکان...

اطلاعات | نقشه
منطقه بازفت

منطقه بازفت

شهرکرد- بازفت" چهارمحال و بختیاری را بسیاری از ایرانیان یا به بهارش می‌شناسند یا به انباشت برفهای زمستانی اش. "بازفت"شهرستان کوهرنگ در190 کیلومتری شهرکرد،سرچشمه رودهای فلات مرکزی و جنوبی ایران است. بهار بازفت، تصویری زیبا از یک اثر هنری را رقم می‌زند و در دورنمای تصویر آن، آمیزه ای از ...

اطلاعات | نقشه
چشمه دیمه

چشمه دیمه

چشمه دیمه در منطقه کوهرنگ در مجاورت روستایی به همین نام که اهالی آنرا به کیکاووس از قهرمانان شاهنامه نسبت می‌دهند قرار دارد این چشمه سر چشمه‌ی اصلی زاینده رودقبل ازایجاد تونل‌های کوهرنگ و در 12 کیلو متری چلگرد در مجاورت روستای دیمه واقع شده و تا مرکز استان 85 کیلو متر فاصله دارد آب این ...

اطلاعات | نقشه
روستای سرآقاسید

روستای سرآقاسی...

روستای سرآقاسید از روستاهای گردشگری استان در مناطق مرتفع زاگرس میانی در شهرستان کوهرنگ است که ساختاری مشابه روستای ماسوله دارد . روستای سر آقا سید در فاصله 140 کیلومتری شهرکردو از توابع شهرستان کوهرنگ است که برای دیدن جاذبه‌های متعدد شهرستان کوهرنگ باید از جاده خاکی، پیچ در پیچ، باریک...

اطلاعات | نقشه
پیست اسکی چلگرد

پیست اسکی چلگر...

پیست اسکی چلگرد یکی از مکان‌های تفریحی - توریستی شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری است, این پیست در 85 کیلومتری شهرستان شهرکرد قرار دارد و دسترسی به آن از طریق منطقه زاگرس امکان پذیر می‌باشد.محل پیست در نزدیکی شهر چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ می‌باشد. این پیست یکی از شناخته شده‌...

اطلاعات | نقشه
تونل کوهرنگ

تونل کوهرنگ

تونل کوهرنگ در نزدیک شهر چلگرد در استان چهارمحال و بختیاری برای انتقال آب رود ماربر (آب کوهرنگ) به زاینده‌رود در ایران ساخته شده است . نخستین تونل کوهرنگ در سال ۱۳۳۲ بهره‌برداری شد. در دهه ۱۳۵۰ تونل دوم و در دهه ۱۳۷۰ سومین تونل کوهرنگ به بهره‌برداری رسید. آب کوهرنگ یکی از سرچشمه‌های ...

اطلاعات | نقشه
غار یخی چما

غار یخی چما

شهرستان کوهرنگ یکی از شهرستانهای استان چهارمحال و بختیاری است. مرکز این شهرستان، شهر چلگرد است شهرستان کوهرنگ به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی فراوان و چشمه‌های جوشان، یک شهرستان توریستی، سیاحتی، عشایری و ورزشی شمرده می‌شود که ماه اردیبهشت یکی از بهترین زمان‌ها جهت سفر به این منطقه می‌ب...

اطلاعات | نقشه
آبشار شیخ علیخان

آبشار شیخ علیخ...

شهرستان کوهرنگ به عنوان یکی ازذخایر آب کشور و تولید کننده آب کشور مطرح است. در جای جای آن چشمه‌ها و آبشارهای فصلی و دائمی بسیار زیادی وجود دارد که جلوه‌های خاصی در هر فصل از سال ایجاد می‌کند. آبشار شیخ علیخان در شهرستان کوهرنگ، در 92 کیلومتری شهرکرد در نزدیکی روستایی به همین نام قرار ...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

ماسوله‌ی زاگرس

روستای سرآقا سید، روستایی با بافت سنتی و معماری قدیمی است که درحدود ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در دره شمالی بخش شمال غرب زردکوه و در مرز استان لرستان در سراب رودخانه «زرک» یکی از شاخه‌های رودخانه «آب زالکی» از زیرحوضه‌های رودخانه «دز» واقع شده است.
در پایین دست روستای سرآقا ... ادامه مطلب
ماسوله‌ی زاگرس

میثم میرمرادی

میثم میرمرادی پنجشنبه 1 مرداد 94 - 12:56

این عکس خیلی معروف شده تو دنیای مجازی آیا عکاسشو میشناسید؟

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب