توضیحات

ویرایش
در میان منابع متنوع جهانگردی در ایران، کویر نیز از جاذبه‌های خاص خود برخوردار است. خصوصا این که بعضی از کویرهای ایران در نوع خود منحصر به فرد هستند و از جالب‌ترین مناظر و دیدنی‌های دنیا محسوب می‌شوند.
تپه‌های شن‌های روان بافق که محلی‌ها آن را با نام ریگ صادق آباد می‌شناسند یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های توریستی کویری است که متعلق به شهر بافق است و در حاشیه شمالی روستای صادق آباد قرار دارد.
تپه‌های شن‌های روان بافق دارای وسعت بیش از 1500 هکتار و ارتفاع بیش از 50 متر در فاصله 17 کیلومتری بافق قرار دارد.شکلی شبیه به لوزی دارد و گستره آن شمالی جنوبی است.
قطر بزرگ آن 5 کیلومتر و قطر کوچک آن در حدود 4 کیلومتر است.
تپه‌ها فاقد جهت مشخصی هستند و در مرکز ریگزار تپه‌های ماسه ای ستاره ای قابل مشاهده است. ارتفاع متوسط ریگزار از سطح دریا 951 متر است. تپه‌ها در حاشیه مرکز دارای بیشینه ارتفاع 10 تا 15 متر هستند که با حرکت به سمت مرکز و تپه‌های ستاره ای آن این ارتفاع تا 35 متر افزایش می‌یابد.
این ریگزار در شمال به روستای حسن آباد و در جنوب به روستای صادق آباد بافق ...مشاهده کامل متن محدود میگردد.
این منطقه پتانسیل بالایی در جذب توریست و گردشگر دارد ولی هنوز امکانات کاملی برای این کار فراهم نشده. البته به تازگی اهالی روستای صادق آباد یک کمپینگ تفریحی تاسیس کردند که در ایام تعطیل خدماتی رو مثل پیست شتر سواری، موتور سواری، کویر نوردی، پرواز با چتر پاراسل، والیبال ساحلی، حمام آفتاب، زمین بدمینتون و میزبانی از اردوهای دانش آموزی، برگزاری اردوهای خانوادگی و ریگ نوردی را ارائه می‌دهد.
پوشش گیاهی در ریگزار صادق آباد بسیار ضعیف و عمدتا از گیاه ماسه پسند هستند. از جوامع گیاهی این منطقه می‌توان بوته‌های نسی و به ندرت اسکنبیل را مشاهده کرد.
در مرز ریگزار و نمکزارهای حاشیه آن درختچه‌های گز قابل مشاهده است.
یکی از برنامه‌های بسیار جالبی که در این منطقه اجراشد همایش کویر نوردی بود که با حضور هیات‌هایی از چند استان کشور اجرا شد. تعداد زیادی از افراد علاقه‌مند به کویر نوردی در این همایش شرکت کردند و چند روزی را در بافق میهمان مردم خونگرم کویر بودند.
محل اقامت، سرویس بهداشتی، رستوران محلی، شتر سواری، موتور سواری، سرسره آبی و کویر نوردی در شن‌های روان تا ارتفاع 50 متر از جمله امکانات این منطق می‌باشد.
ریگ صادق آباد در تعطیلات نوروز، روزانه به طور متوسط میزبان 1500 تا 2000 گردشگر داخلی و خارجی بوده است.
لازم به ذکر است به گزارش میراث آریا(chtn) در تاریخ 25 آذر 1390 ، اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در نظر دارد تپه‌های مذکور را در فهرست آثار طبیعی کشورثبت کند.
دسترسی به این منطقه از طریق شهرستان بافق، جاده آسفالته روستای صادق آباد واقع در شمال شهرستان امکانپذیر است.
منابع:
http://www.yazdclick.ir/
http://noorportal.net/
http://www.bafghnews.ir
http://chtn.ir/Default.aspx
http://www.farsnews.com
http://shemirankooh.blogfa.com/post-
ریگزار شن روان صادق آباد

ریگزار شن روان...

در میان منابع متنوع جهانگردی در ایران، کویر نیز از جاذبه‌های خاص خود برخوردار است. خصوصا این که بعضی از کویرهای ایران در نوع خود منحصر به فرد هستند و از جالب‌ترین مناظر و دیدنی‌های دنیا محسوب می‌شوند. تپه‌های شن‌های روان بافق که محلی‌ها آن را با نام ریگ صادق آباد می‌شناسند یکی از جالب...

اطلاعات | نقشه
روستای قطرم

روستای قطرم

روستا قطرم از توابع بخش مرکزی بافق و در فاصله ۴۶ کیلومتری جنوب شرقی شهر بافق قرار گرفته است. از نظر موقعیت طبیعی در دامنه غربی کوههای باجگان در ارتفاع ۱۵۴۰ متری و در دره ای کوهستانی با جهت غربی و شرقی به شکل طولی و متمرکز متناسب با شکل دره به وجود آمده و مزارع باغات منازل مسکونی در دا...

اطلاعات | نقشه
روستای باجگان

روستای باجگان

باجگان یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان بافق که در فاصله ۸۵ کیلومتری جنوب شرقی بافق بر روی دامنه کوه باجگان در ارتفاع ۲۰۶۰ متری قرار گرفته است. این روستا دارای شکل متمرکز واز نظر موقعیت جغرافیایی روستایی کوهپایه ای است. وجه تسمیه باجگان : تاکنون در رابطه با وجه تسمیه باجگان اظهار ن...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده کوه بافق

منطقه حفاظت شد...

منطقه حفاظت شده کوه بافق در شهریور ماه 1367 به مدت 8 سال به طور رسمی منطقه شکار ممنوع و در سال 1375 مقدار 140000 هکتار آن به عنوان منطقه حفاظت شده کوه بافق تحت کنترل سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت. وضعیت آب و هوایی و اقلیمی منطقه حفاظت شده کوه بافق مانند سایر نقاط استان یزد خشک و بیا...

اطلاعات | نقشه
قلعه باقرآباد

قلعه باقرآباد

روستای باقرآباد در هشت کیلومتری مرکز شهرستان بافق قرار دارد، در شمال روستای باقرآباد قلعه ای به نام قلعه باقرآباد قرار دارد که قدمت آن به دوره قاجاریه برمی‌گردد . قلعه باقرآباد به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمدتقی خان بافقی ساخته شد. این قلعه در سه مرحله بنا شده، ابتدا برج شمالی که محل...

اطلاعات | نقشه
دره بیشه در

دره بیشه در

در مسیر شهرستان بافق به بهاباد و ۲۰ کیلومتری شرق بافق ، دره ای به نام " دره بیشه در " واقع گردیده است. این دره که به " دره سنگآب " نیز معروف است ، دارای کوچه‌های باریک با دیواره سنگی صیقل یافته از آب با پیچهای تند در انتهای خود می‌باشد که گواه وجود جریان‌های سیلابی بسیار شدید در این منط...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب