توضیحات

ویرایش

کوه هومیان از کوههای شهرستان کوهدشت است که در خود بخش دیگری از هنرمندی مردمان این سرزمین در رسم نقوش صخره ای را در خود جای داده است.
صخره‌های غار هومیان، قدیمی‌ترین سکونتگاههای بشر باستانی در استان لرستان را تشکیل می‌دهند که قدمت سکونت در آنها به 100 هزار سال قبل از میلاد برمیگردد.
همچنین غار میرملاس" که در 17 کیلومتری شمال کوهدشت در بالای کوهی به نام " سرسورِن " واقع شده نخستین غاری است که بر روی دیوار آن که قسمت هایی از آن نیز فرو ریخته است، رنگین نگاره هایی کشف شد.
این نقوش باستانی هر ساله بخش گسترده ای گردشگران و مسافران را در فصول مختل سال به این منطقه جذب می‌کند.
میرملاس با نقاشی‌های دوازده هزار ساله و همچنین هومیان نامهایی آشنا برای باستان شناسان دنیا محسوب می‌شوند اما مانند دیگر آثار مشابه در این زمینه رنگ حفاظت و حراست را به خود ندیده اند.
نقاشی‌های مذکور نقش جادوی و سحر آمیزی داشتند و معمولا افراد این نقوش رابر روی دیواره غارها ایجاد می‌نمودند و آرزو و آمال خویش را که همانا شکار بود بر روی دیواره‌ها نقش می‌کردند تا شاید در عالم واقع بهتر بتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند.
نقوش صخره‌ای هومیان با نقش لنگر کشتی آغاز و سپس نقش هایی از میادین شکار گوزن به صورت‌های فردی و جمعی پایان می‌یابد.
تعداد این نقش‌ها در غار هومیان ۱۰ نقش و در دره میرملاس ۱۸ نقش است که بیشتر آنان به رنگ‌های سیاه و زرد کشیده شده‌اند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه در سراسر دنیا نقوش صخره ای تنها در چهار نقطه مشاهده شده اند، عنوان کرد: کرکس و لاسکوی فرانسه، آلتامیرای اسپانیا، هومیان و میرملاس در ایران این چهار نقطه هستند.
اطلاعات دقیقی از زمان ایجاد این نقوش در دست نیست اما احتمال می‌رود مربوط به دوره پارینه سنگی باشند.
شعار جهانی سنگ نگاره‌ها * هرگز آنها را لمس یا خیس نکنید . بسیار ضربه پذیر هستند.
* هرگز روی آنها اثر نگذارید و چیزی اضافه نکنید.
* روی آنها راه نروید.
* همان طور که هستند بگذارید بمانند.
* فقط از آنها عکس بگیرید
منبع :http://www.mehrnews.com/
گزارش: حشمت الله آزادبخت
www.tebyan.net
http://www.ghatreh.com/
http://tnews.ir/khabar
http://www3.irna.ir/fa/News/80442725

امامزاده شاه محمد ( شازده محمد )

امامزاده شاه م...

در انتهای شمالی طرهان، بر دامنه کوههای «تت» و «درامار» کنار رود سیمره گنبد و مقبره شاه محمد واقع شده که زیارتگاه مردم لرستان و کرمانشاه است. سبک ساختمان مقبره شبیه تاق مسجد جامع بروجرد است. اصل بنا چهار گوش است که در بالا به هشت ضلعی تبدیل شده است. دیوار هر ضلع با کاشی‌های مشبک زینت...

اطلاعات | نقشه
تنگ شیرز

تنگ شیرز

این منطقه در شمال شهرستان کوهدشت و در محیطی کوهستانی و مرتفع شامل کوه‌های سربه فلک کشیده و دره‌های عمیق واقع شده است. تنگ شیرز را می‌توان از حیث سورفولوژی و ریخت شناسی از بدایع و نگین اقلیم کوهدشت و به واسطه زیبایی‌های خدادادی آن، نگین سبز لرستان دانست. منطقه شیرز، با اقلیمی سرد و کوه...

اطلاعات | نقشه
سنگ نگاره‌های هومیان

سنگ نگاره‌های ...

کوه هومیان از کوههای شهرستان کوهدشت است که در خود بخش دیگری از هنرمندی مردمان این سرزمین در رسم نقوش صخره ای را در خود جای داده است. صخره‌های غار هومیان، قدیمی‌ترین سکونتگاههای بشر باستانی در استان لرستان را تشکیل می‌دهند که قدمت سکونت در آنها به 100 هزار سال قبل از میلاد برمیگردد. هم...

اطلاعات | نقشه
معبد باستانی سرخ دم لکی

معبد باستانی س...

معبد باستانی سرخ دم لکی منطقه ای تاریخی در شش کیلومتری شمال غربی کوهدشت است که در دامنه کوه چنگری قرار دارد. از این منطقه تاریخی که یک هکتار وسعت دارد آثار و اشیای تاریخی متعددی از دوره تاریخی نخست هزاره یکم قبل از میلاد به دست آمده است. آثار موجود در آن نشان میدهد که وضعیت کوه در نحو...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب