توضیحات

ویرایش
جنگل مهروئیه با وسعتی نزدیک به 55831 هکتار ، جزو قدیمیترین و بزرگترین توده جنگلی درخت کهور در جنوب شرق ایران و بزرگترین پناهگاه حیات وحش در جنوب استان کرمان است که ثبت جهانی یونسکو است.
پناهگاه حیات وحش مهروئیه که یکی از قدیمی‌ترین مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در جنوب استان کرمان به شمار می‌آید. این پناهگاه در محدوده شهر فاریاب و 60 کیلومتری شمال کهنوج و 100کیلومتری جنوب جیرفت واقع است.
پناهگاه حیات وحش مهروییه زیستگاه جوجه‌آوری "دراج و جیرفتی" دو گونه پرنده بومی ایران که از گونه‌های نادر و حمایت شده نیز می‌باشند به شمار می‌آید.ابتدا در سال 1350 با مساحت اولیه 7000 هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده مهروئیه اعلام شد و در سال 1354 با توجه به اهمیت منطقه به منظور حفاظت بیشتر، سطح حفاظتی آن به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.
در سال‌های اولیه انقلاب، مردم محلی به تصرف بخشی از اراضی جنوبی پناهگاه پرداختند و بدین ترتیب قسمتی از پناهگاه به زمین‌های کشاورزی تبدیل شد و در نهایت مساحت آن به 55831 ...مشاهده کامل متن هکتار کاهش یافت.
بخش عمده‌ای از منطقه را دشت‌های آبرفتی با پستی و بلندی‌های کم تشکیل می‌دهد و کوه «کلمراد» یکی از ارتفاعات نزدیک به منطقه است که که زیستگاه خرس سیاه آسیایی به‌شمار می‌آید.
پناهگاه حیات وحش مهروئیه نیز مانند سایر نقاط جنوبی استان کرمان به ویژه کهنوج، آب و هوای خشک و گرمسیری دارد که متوسط بارندگی آن 148 میلی‌متر گزارش شده است .
این پناهگاه با توجه به داشتن کهن‌ترین درختان کهور کشور و همچنین مناسب و منحصر به فرد بودن برای بقای نسل پرندگان حمایت شده بومی از قبیل دراج و جیرفتی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
هدف اصلی حفاظت از این پناهگاه ، حفظ باقی مانده جنگل‌های گرمسیری کهور ایرانی می‌باشد.
مهمترین پوشش گیاهی این منطقه شامل درختان کهور، کهورک، گز، اسکنبیل، قیچ و انواع گیاهان شور و خار شتر، گون و کُنار است و پرندگانی همچون جیرفتی، دراج، تیهو، کبوترچاهی، سبزقبا، سنگ چشم، شاهین، باقرقره، سهره جنگلی، دیدومک، یاکریم، زنبورخوار و جانورانی مانند گراز، کفتار، گرگ، گربه وحشی، تشی، روباه، شغال و خرگوش، حیات وحش این پناهگاه را تشکیل می‌دهند.
منبع :http://k-khabar.blogfa.com/post/236
http://www.irannature.net/
http://www.parsipet.ir/
پناهگاه حیات وحش مهروییه

پناهگاه حیات و...

جنگل مهروئیه با وسعتی نزدیک به 55831 هکتار ، جزو قدیمیترین و بزرگترین توده جنگلی درخت کهور در جنوب شرق ایران و بزرگترین پناهگاه حیات وحش در جنوب استان کرمان است که ثبت جهانی یونسکو است. پناهگاه حیات وحش مهروئیه که یکی از قدیمی‌ترین مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در جنوب استان ...

اطلاعات | نقشه
قلعه ضرغام یا قلعه سعیدخان

قلعه ضرغام یا ...

قلعه کهنوج را سعید خان بنا نهاد از زمان ساخت این قلعه اطلاع دقیقی در دست نیست اما به نقل از اسناد و مدارک تاریخی این قلعه تا زمان سلطنت سلسله قاجار قلعه آباد و مستحکمی بوده که در زمان شورش آقاخان محلاتی – که سعیدخان رودباری ( حاکم رودبار ) نیز از او حمایت کرد – بدست امیرتوپخانه خراب شده...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب