توضیحات

ویرایش
روستای گل خندان در ۸ کیلومتری جنوب جاده تهران به رودهن و در ۵۲ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده است. قلعه گلخندان از آثار تاریخی این منطقه است که مربوط به قرن 14 هجری قمری میباشد .
این روستا به بخش قدیم و جدید، تقسیم شده و روستای گلخندان جدید قبل از روستای قدیم قرار دارد که رودخانه رودهن از این روستا می‌گذرد. قلعه گلخندان در روستای گلخندان جدید قرار دارد.
این قلعه درمحل اتصال 2رودخانه و بالای یک تپه ساخته شده است. ساختمان داخلی قلعه ازبین رفته وتنها دیواره‌های آن که ارتفاع تقریبی آن به 20متر نیز میرسد باقی مانده است.
اولین اشاره به این دژ در کتاب تاریخ گیلان و دیلمستان به قلم سید ظهیر الدین مرعشی مربوط به سده‌ی 9 هجری قمری (حدود 600 سال پیش) آمده است.
طبق این کتاب ملک کاووس از حکّام محلی دوره‌ی تیموری پس از نافرمانی در برابر حکومت مرکزی به این دژ پناه برد.
در کتاب «حبیب السیر» نوشته‌ی غیاث الدین محمد خواند میر چنین آمده است که شاه اسماعیل صفوی برای سرکوبی امیر حسین کیای چلاوی به این محل آمد و پس از تسخیر دژ، آن را تخریب نمود و ساکنانش را از دم تیغ گذراند.
ظاهرا پس از این رویداد، دژ گل خندان هیچگاه اهمیت پیشین خود را باز یافت.
از سال 1385پژوهش‌های ...مشاهده کامل متن باستان شناسی در دژ گل خندان آغاز شد در نتیجه‌ی این پژوهش‌ها آثار و شواهدی از سکونت در این دژ از سده‌ی دوم هجری قمری تا اوایل دوره صفوی ( سده‌ی 10 هجری قمری) بدست آمده است.
قلعه گل خندان در سال 1379 به شماره 2888 در فهرست آثار ایران به ثبت رسیده است.

منبع:
pardiskhabar.ir/
http://aftaberey.com/
http://www.flashkhor.com/forum
http://sh-boumehen.ir/
قلعه گل خندان

قلعه گل خندان

روستای گل خندان در ۸ کیلومتری جنوب جاده تهران به رودهن و در ۵۲ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده است. قلعه گلخندان از آثار تاریخی این منطقه است که مربوط به قرن 14 هجری قمری میباشد . این روستا به بخش قدیم و جدید، تقسیم شده و روستای گلخندان جدید قبل از روستای قدیم قرار دارد که رودخانه رو...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب