توضیحات

ویرایش
کشکان نام پلی است که بر سر راهِ باستانى و بسیار قدیمى طرهان به شهر باستانى شاپورخواست (کوهدشت - خرم‌آباد) و بر روى رودخانهٔ کشکان ساخته شده است.
در پایین پل که ساختمان آن به قرن چهارم هجرى مربوط است ، پایه‌هاى دورهٔ ساسانى به جاى مانده است. در حال حاضر قسمتى از چهار پایهٔ آن دیده مى‌شود و بقیهٔ آن از بین رفته است.
پل کشکان عظیم‎ترین پل استان لرستان است که 325 تا 330 متر طول دارد و ارتفاع آن بین 15 تا 20 متر است که بیشتر سنگ‎های نمای آن در فاصله 15 کیلومتری از کوه مپل انتقال داده شده‎اند.
کتیبه پل کشکان نیز یک قرن پیش از محل اصلی خود سقوط کرده و در حال حاضر در موزه فلک‎الافلاک نگهداری می‎شود.
روی کتیبه تاریخ و سال دقیق ساخت و نام سازنده پل نگاشته شده و این کتیبه با خط کوفی برگ‎دار که نوعی خط تزئینی به شمار می‌رود، کنده‎ کاری شده است.‎
براساس این کتیبه ، این پل به دستور ابوالنجم بدربن حسنویه ساخته شده و عملیات ساخت آن از سال 389 هجری قمری شروع شد و در سال 399 به اتمام رسید.
از گذشته‎های دور کشکان را به مادر پل‎های ایران لقب داده‎اند و مطالعات زیادی از سوی باستان‎شناسان داخلی و خارجی بر روی آن صورت گرفته، ...مشاهده کامل متن اما مهم‎ترین بررسی مربوط به «احمد پرویز» بوده که در پایان‎نامه خود با نام «پل‎ و تحول آن در قلمرو «ابوالنجم بدر بن حسنویه» آنها را مورد بررسی قرار داده است.
وی از کردهای برزیکانی عراق بود، در قرن چهارم هجری بر این استان حکومت می‎کرد و یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین حاکمان وقت به شمار می‌رفت که دوره فرمانروایی وی با حکومت آل بویه مقارن شده بود.
بدر بن حسنویه منشأ بسیاری از آبادانی‎های استان از جمله پل کشکان، پل‎دختر، مقبره امامزاده زید بن علی، آسیاب‎ها و آبدان‎ها و ... بوده است.
این کتیبه از روی نسخه اصلی موجود در موزه فلک الافلاک کپی‎برداری شده و روی بدنه اصلی بعد از صد سال نصب می‎شود. محل نصب در جای واقعی کتیبه و روی پایه ششم در ارتفاع 10 متری است و طوری نصب می‎شود که به بافت اصلی آسیب وارد نکند.
به فاصلهٔ یکصد مترى جنوب این پل ، آثار یک پل دیگر که بى‌گمان به دورهٔ قبل از اسلام و به عهد ساسانیان مربوط است ، باقى مانده است. بین این پل و آثار بر جاى ماندهٔ پل ساسانى کشکان ، پل جدیدى ساخته شده که اکنون جادهٔ کوهدشت از روى آن مى‌گذرد.
طبق گفته‌های مدیر پایگاه پل‌های تاریخی لرستان گمان می‎شد که تمام پل‎ها مربوط به دوره ساسانیان است اما طبق بررسی وی معلوم شد که ساخت بیشتر پل‌های بزرگ لرستان مربوط به بدر بن حسنویه است.
کار مرمت پایه‎ها و آبشکن‎های این پل از سال 88آغاز شد و در سال 92 به پایان رسید و اکنون تکمیل مرمت این پل به صورت پیوسته ادامه دارد.
برای مرمت آبشکن‎ها از سنگ پاکتراش استفاده شده و تا حد امکان سعی شده از خود مصالحی که در پل به کار گرفته شده استفاده شود تا به اصالت پل نزدیک باشد.
پل کشکان به شماره ۳۵۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است
منبع:
http://www.beytoote.com/iran/bastani/historic-bridges-kashkan.html
http://www.irna.ir/fa/News/81439737/
http://khabarpu.com/h.php?t=180-xFA-xNEWS-x81439622-x_t_-adxbwocrodajxhxo-am-aauobjoixvajwo-cuou-kbomvi_axjua
http://vista.ir/content/119544
پل کشکان

پل کشکان

کشکان نام پلی است که بر سر راهِ باستانى و بسیار قدیمى طرهان به شهر باستانى شاپورخواست (کوهدشت - خرم‌آباد) و بر روى رودخانهٔ کشکان ساخته شده است. در پایین پل که ساختمان آن به قرن چهارم هجرى مربوط است ، پایه‌هاى دورهٔ ساسانى به جاى مانده است. در حال حاضر قسمتى از چهار پایهٔ آن دیده مى‌...

اطلاعات | نقشه
سراب ناوه کش

سراب ناوه کش

سراب ناوه کش در روستای سراب ناده کش در بیست و پنج کیلومتری غرب خرم آباد و در پنج کیلومتری شهرستان دوره چگنی در مسیر جاده خرم آباد به کوهدشت قرار دارد. سرچشمه اصلی این سراب داخل همین روستا قرار دارد. طبیعت بکر و منحصر به فرد این روستا دل هر گردشگری را می‌رباید . مردم خوب و مهمان ...

اطلاعات | نقشه
روستای چم دیوان

روستای چم دیوا...

روستای تاریخی چم دیوان در شهرستان دوره (چگنی ) واقع شده است این روستای دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصر به فردی می‌باشد. شغل اغلب مردم روستا کشاورزی و دامپروری است. از جمله محصولات کشاورزی چم دیوان سیفی کاری، باغات انگور، گوجه سبز، هلو،.. یرنج چم دیوان معرف‌ترین برنج ایرانه بنام د...

اطلاعات | نقشه
امام زاده پیر شمس الدین

امام زاده پیر ...

مقبره امامزاده پیر شمس‌الدین در 22 کیلومتری غرب شهر سراب دوره و در شمال دهستان تشکن در کوهپایه سفید کوه واقع است. در اطراف این مقبره ، آثار یک بنای سنگی دیده می‌شود که نشان می‌دهد اینجا در گذشته مقبره‌ای بوده که به مرور زمان ویران شده است. صاحب قبر ، «شمس‌الدین ابن علی ابن محمد ابن اح...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب