توضیحات

ویرایش
روستای تاریخی پیرامام در فاصله 97 کیلومتری شهرستان الیگودرز در منطقه ززوماهرو ، قرار دارد، این روستا قدمت چند هزار ساله دارد.
روستای پیرامام مرکب از دو کلمه «پیر» و « امام» است ،کلمه پیر در لهجه بختیاری اصطلاحی است که در باب معرفی زیارتگاه بکار گرفته می‌شود و کلمه امام شاید بدین خاطر بوده است، که این زیارتگاه به امامان معصوم(ع) منتسب است .
با روشن شدن معنای اصطلاحی این واژگان به وجود زیارتگاهی در این مکان پی می‌بریم و آن وجود نورانی و پر برکت سه تن از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام به نامهای سید ابراهیم ،سید محمد و سید احمد (ع) معروف به سه فرزندان می‌باشد.
وجود غارهای متعدد در این روستا،نشان از سکونت افرادی از نوع بشر در چند هزار سال قبل در این مکان را دارد.
با توجه به اسناد تاریخی موجود سابقه سکونت درآن به سده دوم هجری قمری یعنی بعد از شهادت این سه بزرگوار بر می‌گردد ، اما آنچه از لابه لای تاریخ بر ما روشن است دیر زمانی محل سکونت اقوام یهودی بوده است ، تا اینکه در قرن هفتم هجری آقای سید ابوالحسن خراسانی به همراه احمد و محمود فداله به زیارت قبور مطهر این امامزادگان آمده و مقبره ای را بر فراز آنان بنا می‌کند.
در این زمان آقای سید ابوالحسن خراسانی بخش وسیعی از مراتع ...مشاهده کامل متن و زمینهای کشاورزی اطراف حرم را که حدود چهارگانه آن در شجره نامه امام زادگان (ع) مکتوب است را از آقای رئیس قاسم ززی خریداری نموده و آن را تماماً وقف آن امام زادگان می‌نماید و آقای شیخ پیرعلی کوچک که مقبره آن در یک فرسخی حرم مطهر قرار دارد را به عنوان تولیت آستان مقدس معرفی و زمام کلیه امورات مربوط به املاکات موقوفه را در چارچوب شرایطی که در شجره نامه آمده است،به ایشان می‌سپارد .
اهالی کنونی روستای پیر امام اقوامی از ایل بختیاری هستند که سابقه سکونت آنان را برخی به حدود300سال قبل یعنی هنگامی که بابا غریب جد اعلی آنان از سردشت خوزستان به این ناحیه مهاجرت نموده است نقل می‌کنند و گروهی دیگر ساکنین کنونی این روستا را از نوادگان شیخ پیر علی کوچک اولین خادم و تولیت حرم مطهر سه فرزند امام موسی کاظم(ع) مدفون در این روستا می‌دانند.
وجود رودخانه دائمی و پرآب «زز» که از سر شاخه‌های عمده سد دز محسوب می‌شود،ضمن اشتغال افراد زیادی از ساکنین به پرورش ماهی قزل آلا محل مناسبی جهت تفریح و تفرج گردشگران درساباط درختان اطراف آن خصوصاً در فصول بهار و تابستان گردیده است.
مزین بودن این روستا به حضور فرزندانی از نسل ائمه معصومین سلام الله علیها و چشم اندازهای طبیعی زیبا ، این دیار را به عنوان قطب زیارتی - سیاحتی منطقه ززوماهرو تبدیل کرده است.
وجود کوه برنجه که نشان از استواری و سخاوتمندی مردان و زنان این دیار را دارد شکوه و عظمت مثال زدنی به این منطقه داده است.کوه برنجه با ارتفاع بالغ بر 3500 متر از سطح دریا و همچنین وجود پوشش جنگلی و جانوری گوناگون و آب افشانی آبشار زیبای تاف (برنجه) در سه پلکان با بلندای تاج بیش از 500 متر در ارتفاعات این کوه ، زیبایی چشم نوازی به این منطقه داده است.
پوشش گیاهی متنوع،گلهای رنگارنگ و لاله‌های واژگون در ارتفاعات کوه برنجه در دومین ماه سال به راستی بهشت را در نظر هر بیننده ای به تصویر می‌کشاند و با نظارگر بودن حرم مطهر از ارتفاعات کوه برنجه خصوصاً در ارتفاعی موسوم به« سرپیا » در حالی که آدمی خود را در بهشت گمشده الهی محصور می‌بیند و از عطر دلاویز گلهای بهاری مدهوش گردیده است حقیقتاً تماشایی است .
در حوالی این روستا و در منطقه ززوماهرو جاذبه‌های گردشگری، آثار باستانی و بقاع متبرکه دیگری نیز وجود دارد.
باتوجه به بافت کوهستانی این روستا و وجود چشم اندازها و مناظر زیبای طبیعی هر ساله مورد استقبال و بازدید گردشگرانی از داخل و خارج کشور قرار می‌گیرد.
مشتاقان طبیعت با حضور در این خطه زیبا و با دیدن مناظر طبیعی کم نظیر و تصویر سازی‌های نقاش زبر دست هستی در کنار آستان متبرکه امامزادگان علیه السلام سر تسلیم خود را در مقابل خداوندگار خلقت فرود آورده و به شکرانه این نعمات سجده شکر به جای می‌آورند.

منبع:
http://shoolabad.persianblog.ir/post/26/
http://www.jamejamaligoodarz.blogfa.com/post/222
http://piremam641.blogfa.com/post/3
آبشار چکان

آبشار چکان

آبشار چکان یکی از عجایب و زیبایی‎های استان لرستان در منطقه‎ای کوهستانی - جنگلی، در جنوب غربی شهرستان الیگودرز و در دامنه ارتفاعات مشرف بر دره چکان در فاصله 141 کیلومتری شهرستان خرم آباد واقع شده است. ارتفاع آبشار چکان 30 متر و عرض تاج آن چهار متر است . قرارگیری در مرکز لرستان و وضعی...

اطلاعات | نقشه
آبشار آب سفید

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید یکی از طبیعی‌ترین و زیباترین آبشارهای کشور و از جلوه‌های زیبا و منحصربفرد طبیعت بکر و سرسبز استان لرستان می‌باشد که با ارتفاع ۴۰۲۸ متر که در بخش بشارت زلقی شهرستان الیگودرز و در جوار قالی کوه ( غالیه کوه )واقع شده است. آبشار آب سفید (در گویش محلی او اسبید) با لقب عروس زیب...

اطلاعات | نقشه
امامزاده محمد بن حسن

امامزاده محمد ...

امامزاده محمد بن حسن از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) میباشد, آرامگاه این امامزاده در روستای اینوه در بخش بشارت در 130 کیلومتری شهرستان الگودرز واقع شده است این مسافت مسیری کوهستانی و پیچ در پیچ و خطرناکی است,از طرفی طبیعت سر سبز و آبشار‌های کوچک و بسیار زیبا زیبایی‌های طبیعی هستند که د...

اطلاعات | نقشه
سد خان آباد

سد خان آباد

سد خان آباد در 25 ‪کیلومتری الیگودرز در استان لرستان بر روی رودخانه " اسل شاه " ساخته شده است. این سد از نوع خاکی همگن است و طی سالهای 1380 تا 1384 ساخته شده است. طول تاج آن ‪ 270‬متر و بلندی آن 5/33 متر است، سد خان آباد علاوه بر مهار حدود ‪ 18‬میلیون متر مکعب آب ، 1700هزار هکتار از ...

اطلاعات | نقشه
روستای چمن سلطان

روستای چمن سلط...

روستای چَمَن سُلطان مرکز بخش بربرود شرقی در 18 کیلومتری جنوب شرقی شهر الیگودرز و کنار راه رکن آباد به مغانک قرار دارد . چمن سلطان توسط امیرهوشنگ خان فرزند محمدرفیع خان امیربختیار که خود فرزند لطفعلی خان امیرمفخم بختیاری ایلخان وقت بختیاری بود اداره میشد و امیرهوشنگ خان و همسرش بی بی هو...

اطلاعات | نقشه
دشت لاله واژگون الیگودرز

دشت لاله واژگو...

جنس لاله واژگون متعلق به خانواده لاله می‌باشد که تا به حال 125 گونه از آن از نقاط مختلف دنیا گزارش شده است.لاله واژگون برخلاف سایر گونه‌های لاله و سایر گلها از ساقه به سوی زمین برگشته است و بدین سبب نامش را واژگون نهاده اند و برخی نیز به سبب آنکه درمیان گلبرگهایش همواره قطره آبی جاری اس...

اطلاعات | نقشه
کوه تمندر

کوه تمندر

کوه تمندر رشته کوهی در جنوب غربی شهرستان الیگودرز میباشد که در نواحی بربرود و زلقی واقع شده است .کوهستان تمندر یکی از بزرگترین شکارگاه‌‌های شهرستان الیگودرز است. این کوه چهار رشته شمالی، جنوبی، خاوری و مرکزی دارد. رشته شمالی ۲ قله ازنا و دره سر را در بر می‌گیرد که به ترتیب ۳۲۰۰ و ۳۵۰۰ ...

اطلاعات | نقشه
قالی کوه

قالی کوه

رشته کوه قالی کوه ،غالیه کوه یا قلعه کوه دومین رشته کوه بلند لرستان محسوب می‌شود وسعت این رشته کوه به حدی است که بخش بزرگی از بخش‌های بشارت زلقی و ززو ماهرو را پوشانده است، قله بلند این کوه ۴۰۲۸ متر ارتفاع دارد. قالی کوه یکی از مرتقع‌ترین قلل رشته کوه زاگرس در منطقه لرستان شهرستان الیگ...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب