توضیحات

ویرایش
این سایت موزه در شهرستان درگز واقع شده است و شامل بزرگ‌ترین گچ‌بری کشف شده شده از دوران ساسانی می‌باشد.
این محوطه در سال هزار و سیصد و شصت و نه در اثر کارهای تسطیح اراضی کشاورزی کشف شد که از سال هزار و سیصد و هفتاد و سه تاکنون در دست حفاری و بررسی می‌باشد.
کارهای باستان‌شناسی در این منطقه بررسی معماری معبد ساسانی که در فصل‌های پیشین حفاری شده‌است را شامل می‌شود. تپه دیگری نیز در همان نزدیکی در دست حفاری است .
یاریم تپه، در جوار آن هنوز مورد کاوش قرار نگرفته‌است. این محوطه باستانی مساحتی حدود هزار متر مربع را در بر می‌گیرد.
این اثر تاریخی از بناهای دوره ساسانی به شمار می‌آید که در دو کیلومتری شمال غرب شهرستان درگز ، در کنار رودخانه درونگر قرار دارد وبه دلیل آب بندی که در این ناحیه قرارداشته به بندیان معروف است.در اولین فصل مکاشفه تالاری به ابعاد ۸×۱۰ متر خاکبرداری شد که به احتمال زیاد دارای سقفی چوبی ومسطح بوده وبرفراز ستونها قرار داشته‌است.دور تا دور این تالار گچبری هایی زیبا به صوذت بسیار زیبایی نقش بسته ایت که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.کتیبه‌هایی به خط پهلوی نیز در این محوطه کشف شده است .
این تصاویر و نقشینه‌ها موضوعات زیادی را بازگو می‌کنند از جمله شکار، جنگ، صحنه‌های ...مشاهده کامل متن مذهبی وتفویض قدرت که در همه آنها روح اعتقادی وایرانی متجلی است.
اهمیت این گچ بری‌ها نه به طولانی بودن، بلکه به محتوای آن می‌باشد. این گچ بری‌ها بیش از صد متر مربع وسعت دارند و بخش مهمی از تاریخ دوره بهرام گور را به تصویر کشیده‌اند.
«مهدی رهبر»، باستان‌شناس و سرپرست کاوش‌های بندیان درگز درباره ویژگی این گچ بری‌ها می‌گوید: «گچ بری‌های داخل تالار آتشکده، پادشاهی بهرام گور و غلبه وی بر پادشاه هپتالی‌ها، قوم مهاجم شمال خراسان، را به تصویر کشیده‌اند.
گچ بری‌های به جا مانده از دوره ساسانی، اکثرا به صورت تزیینی و تک چهره می‌باشند. در حالی که آثار نقش شده بر دیوار آتشکده بندیان، صفحه هایی از تاریخ این دوره محصوب می‌شوند.»
مجموعه آثار بندیان درگز، علاوه بر آتشکده، کارگاه صنعتی، سازه‌ای وسیع با کاربری احتمالی مذهبی و حکومتی و برج خاموشی به عنوان راهنمای مسافرین را نیز در بر می‌گیرد.
با کشف ساختمان برج خاموشی نظر محققان اروپایی در زمینه نحوه تدفین زرتشتیان به کلی تغییر کرد .
امروزه این محوطه به همت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به اولین سایت موزه باستان شناسی – گردشگری ایران تبدیل شده است .
منابع :
http://razavi-chto.ir/?portal=mainportal&modules=pages&ref=283
http://fa.wikipedia.org/
http://mashhadtourism.net/service/?p=9350
پارک ملی تندوره

پارک ملی تندور...

پارک ملی تندوره که درشمال استان خراسان در شهرستان درگز و نزدیک ترکمنستان و در حوضه‌ی آبریز هریر رود و کشف رود و زیر حوزه رودخانه درونگر قرار گرفته است، بامساحت 73435 هکتاردربهمن ماه سال 1347 به عنوان منطقه‌ی حفاظت تندوره معرفی گشت و در اسفنده ماه سال 1348 به پارک وحش تندوره تغییرنام یا...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه علامه شهرستانی

آرامگاه علامه ...

مدفن علامه شهرستانی در حدود ۲۰ کیلومتری غرب درگز و ۴ کیلومتری جنوب شهر نوخندان از توابع شهرستان درگز قرار دارد. علامه ابوالفتح محمد بن ابوالقاسم عبدالکریم ، معروف به شهرستانی ، فقیه و متکلم ، عالم ادیان و از دانشمندان اشعری است. وی در سال ۴۷۹ هجری قمری در شهرستان یا شهرستانه خراسان م...

اطلاعات | نقشه
دهستان میانکوه درگز

دهستان میانکوه...

شهرستان درگز یکی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی می‌باشد, مرکز این شهرستان شهر درگز می‌باشد. دهستان میان کوه درگز با 27 پارچه آبادی جمعیت 8 هزار و 500 نفری دارد. بخش چاپشلو یکی از بخش‌های شهرستان درگز در استان خراسان رضوی ایران است دربندی روستای زیبایی در منطقه میانکوه است که تا م...

اطلاعات | نقشه
سایت موزه بندیان

سایت موزه بندی...

این سایت موزه در شهرستان درگز واقع شده است و شامل بزرگ‌ترین گچ‌بری کشف شده شده از دوران ساسانی می‌باشد. این محوطه در سال هزار و سیصد و شصت و نه در اثر کارهای تسطیح اراضی کشاورزی کشف شد که از سال هزار و سیصد و هفتاد و سه تاکنون در دست حفاری و بررسی می‌باشد. کارهای باستان‌شناسی در ای...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب