توضیحات

ویرایش
تاریخ در اطراف بوکان کنونی به طور گسترده ای گسترانیده شده، در پنج کیلومتری این شهر، در روستای حمامیان مسجد تاریخی حمامیان و بقایای مدرسه قدیمی روستای حمامیان که هم اکنون قسمتی از کلاس‌های آن سالم مانده، قرار گرفته است.
این مسجد قبل از جنگ جهانی دوم در سال 1328 هجری قمری بنا شده، و موسس آن مرحوم محمود آقا ایلخانی زاده و معمار آن شادروان معمار باشی مراغه ای بوده است.
بنای مسجد حمامیان مربع شکل است و جز معماری‌های بی نظیر مذهبی در ایران به شمار می‌رود. مسجد از ترکیب سنگ لاشه معادن اطراف، آجر خشتی، چوب گردو بنا گردیده است.
پی بنا که یکی از شاهکارهای معماری مقاوم در برابر زلزله و طوفان می‌باشد در عمق بیست متری زمین پی ریزی شده است. نمای کلی مسجد از هنر آجر تراشی بطور کلی بهره می‌برد.
هنری که به خوبی و به زیبایی در هم ترکیب شده و مجموعه ای ابتکاری را پدید آورده است.
نمای شمالی مسجد حمامیان که در میان باغ‌های زیبا و منحصر به فرد روستا محصور است از ترکیب ایوانی کوچک و ستون‌ها پدید آمده، که بوسیله تعدادی پنجره به داخل مسجد ارتباط می‌یابد.
نظم و قرینه سازی میان ستون‌ها و آجر تراشی‌های سقف و دیوار از ...مشاهده کامل متن جمله سبک معماری‌های مثال زدنی است، که در این مکان توسط سازنده مورد توجه قرار گرفته. معماری در ایران بیش از 6 هزار سال تاریخ پیوسته دارد.
این معماری نه‌تنها فراتر از مرز جغرافیایی ایران امروزی نمودی بارز دارد بلکه از نظر تنوع، پهنه وسیعی را در بر می‌گیرد.
عناصر طراحی نیز در معماری ایرانی از قدمتی 3 هزار ساله برخوردار است. اما مهمترین نکته معماری ایرانی که با معماری اسلامی نیز آمیخته است. وحدت و تنوع در معماری است که از برجسته‌ترین ویژگی‌های مسجد روستای حمامیان نیز همین نکته ست.
بر روی سقف مسجد تک گنبد پوششی به صورت دو لایه با ظرافت خاصی بنا گردیده که بوسیله آجر چهارگوش در بدنه و هنر رنگ آمیزی گیاهی تزیین شده است.
بعد از احداث بنای مسجد حمامیان، مدرسه ای در جوار آن ساخته شد و در فاصله سی متری آن نیز وضو خانه ای در ضلع شمال غربی احداث گردید، به این ترتیب در کنار نام مسجد به مرور مدرسه هم که طلاب علوم دینی نیز در آن کسب علم می‌کردند، اضافه گردید.
در بدو ورود به مسجد تالار چهار ستونی با یک سکوی نسبتاً کوتاه احداث شده که از آن جهت مراسم‌های ویژه و یا ختم اهالی روستا استفاده می‌شده. سقف تالار با چوب درخت توت پوشانده شده و ستون‌های آن به سبک بومی مناطق کردنشین ایران احداث گردیده است.
در طراحی ستون‌ها به آن صورت ظریف کاری خاصی استفاده نشده ، اما استحکام آن پس از سالها همچنان قابل توجه است. دورا دور سکوی تالار به وسیله نرده ای چوبی محصور گردیده.
از پنجره شرقی تالار مدرسه طلاب مسجد دیده می‌شود.
درب کوچکی تالار را به صحن اصلی مسجد متصل می‌کند. داخل صحن مسجد شکوه و عظمت ویژه ای دیده می‌شود که چشم انداز بسیار ارزنده ای از معماری اسلامی را به رخ می‌کشد.
گنبد صحن هرمی و بصورت پلکانی سقف را به نقطه ای واحد متصل می‌کند. که همچون دیگر نقاط مسجد برای تزئین هر چه بیشتر از هنر آجر تراشی بهره گرفته شده است.
در چهار سوی مسجد چهار گلدسته آجری در زیر سقف واقع شده اند که به نوعی فضای مدور مسجد را تلطیف می‌کند. محراب مسجد در میان دو پنجره قرار گرفته و در عمق آن نیز پنجره کوچک دیگری تعبیه شده است.
گرداگرد مسجد نیز با هنر آجر تراشی بهم اتصال یافته است، که این هنر غالب ایرانیان در معماری اسلامی به شمار می‌رود.
مسجد حمامیان مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بوکان، روستای حمامیان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۴۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع :
www.bookan-ag.ir
http://fa.wikipedia.org/
http://www.negahmedia.ir/
mirasertebati.blogfa.com
سد شهید کاظمی ( سد بوکان )

سد شهید کاظمی ...

سد شهید کاظمی یا سد بوکان برای تنظیم و استفاده از آب و سیلابهای رودخانه زرینه جهت آبیاری اراضی پایین‌دست سدی در محل جنوب‌شرقی بوکان بر روی این رودخانه بسته شده است . بوکان از دو کلمه (بوک) به معنی عروس و (آن) که علامت جمع است تشکیل گردیده و معنی عروسان یا عروسها را می‌دهد.گویا بوکان در...

اطلاعات | نقشه
مسجد جامع بوکان

مسجد جامع بوکا...

مسجد جامع بوکان در کنار تپهٔ قدیمی قلعه سردار و در ضلع شرقی رود سرآب در شهر بوکان در استان آذربایجان غربی قرار دارد. مسجد جامع بوکان، یکی از مسجد‌های قدیمی این شهر است که در دوره قاجاریه و به سبک این دوره طراحی و ساخته شده است. مسجد جامع بوکان با معماری سنّتی اسلامی در زمینی به مساحت ...

اطلاعات | نقشه
تپه باستانی قلایچی

تپه باستانی قل...

تپه باستانی قلایچی در 12 کیلومتری شمال شرقی بوکان،در روستای قلایچی قرار دارد این تپه یکی از آثار باستانی بسیار قدیمی در آذربایجان غربی است. برای اولین بار در سال 1363 خورشیدی کاوشهای باستان شناسی به سرپرستی اسماعیل یغمایی در این تپه صورت گرفت و آثاری از هزاره اول قبل از میلاد کشف شد. ...

اطلاعات | نقشه
غار قلایچی

غار قلایچی

غار قلایچی درحدفاصله ۹ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بوکان و در مجاورت محوطه باستانی تپه قلایچی (قلعه و یک تپه مجاور) یکی از مراکز تمدن مانایی‌ها قرار گرفته و از دسته غارهای طبیعی ایران به حساب می‌رود، این در اثر نفوذ آب در طبقات آهکی شکل گرفته و از نظر ساختار غار؛ آن را از جملهٔ غنی‌ترین ...

اطلاعات | نقشه
منطقه شکار ممنوع تالاب سه کانیان

منطقه شکار ممن...

این دشت در 15 کیلومتری شمال شرقی بوکان و در محور بوکان به میاندوآب قرار دارد. این دشت دارای 5 روستا به نام‌های سه کانیان، کانی علی گرده، کانی سور، کانی قلا و ارمنی بلاغی است. حیات وحش این دشت نیز یکی از مناطق جوجه‌آوری میش‌مرغ‌ها محسوب می‌شود. دشت‌های سوتا، حمامیان وسه کانیان شهرستان...

اطلاعات | نقشه
بوستان ساحلی بوکان

بوستان ساحلی ب...

این پارک در قسمت غربی شهر بوکان در جنوب استان آذربایجان غربی ایران قرار دارد. ویژگی یکی از بزرگترین پارک ھای واقع در استان آذربایجان غربی است و در قسمت غربی بوکان قرارگرفته است و بە سەبخش تقسیم شده است که عبارتند از :بخش مجتمع تفریحی بردەرش (کوەسیاە)؛ کوەھی درچندصدقدمی این پارک قراردا...

اطلاعات | نقشه
پناهگاه حیات وحش سوتاو

پناهگاه حیات و...

پناه‌گاه حیات وحش سوتاو در استان آذربایجان غربی واقع است. در ایران هم اکنون دشت « سوتاو » بوکان مهمترین زیستگاه پرنده میش مرغ در کشور است. این مکان به دلیل شرایط مطلوب و منحصر بفرد خود به مهمترین زیستگاه پرنده نادر میش مرغ در سطح کشور تبدیل شده‌است. دشت سوتاو که یک پهنه تپه ماهوری به ...

اطلاعات | نقشه
مقبره سردار بوکان

مقبره سردار بو...

این بنا در شهر بوکان در داخل پارک عمومی قرار گرفته است و مربوط به دوره قاجاریه می‌باشد . زیربنای مقبره در سطح 198 مترمربع بوده است و دارای یک گنبد مرکزی ، ایوان و دو دهلیز در طرفین می‌باشد . مصالح بکار رفته در بنا در قسمت پی از سنگ لاشه بصورت تفلیسی و دیوارها و گنبد و طلقها از آجر چها...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب