توضیحات

ویرایش
این تالاب در 34 کیلومتری غرب هشترود بین روستاهای ذوالبین، قوپوز و قلعه جوق واقع و در اراضی زراعی دیم زار روستای ذوالبین محصور شده است. مساحت این تالاب حدود 10 هکتار بوده که در سال‌های کم باران به مقدار قابل توجهی از وسعت آن کاسته و اغلب به مانداب تبدیل می‌شود.
این تالاب بیضی شکل بوده و بستر آن در ضلع شرقی عمق چندانی نداشته و به حدود یک هزار و 650 متر می‌رسد. عمق پایین این تالاب درقسمت شرقی، فرصت را برای رشد گیاهان ریشه در آب مانند نی و لویی فراهم کرده و نیزار‌های انبوهی در ناحیه شرق و جنوب تالاب بوجود آمده که پناهگاهی امن برای پرندگان و تخمگذاری آنان است.
عمق آب تالاب در مناطق رویش نی بطور متوسط 5/1 تا دو متر بوده و در قسمت شمال غربی آن منطقه عمیقی وجود دارد که زهکش‌های آب‌های زیر زمینی از این قسمت تالاب ذوالبین بصورت چشمه تراوش می‌کند.
حوزه آبریز تالاب ذوالبین حدود 500 هکتار وسعت دارد و جریان آب سطحی قابل توجهی به آن واریز نمی‌شود.
عمده‌ترین منابع تامین کننده آب تالاب ذوالبین را حفره‌های زیرزمینی و جریانات مختصر قشری ناشی از بارش‌های جوی در فصل‌های مختلف سال تشکیل می‌دهد که در سال‌های کم آبی و یا خشکسالی سطح آب تالاب ...مشاهده کامل متن به شدت افت می‌کند و با عقب نشینی خط ساحلی، نیزارهای بخش شرقی از آب بیرون می‌ماند.
زیبایی‌های تالاب محدود به پرندگان زیبای آن نبوده بلکه ناحیه غربی پوشیده از چمن آن که دامنه ای تا خط ساحلی ادامه می‌یابد فضای مطلوبی را برای حیات وحش ایجاد می‌کند.
در ترکیب پوشش گیاهی سواحل تالاب، درخت یا درختچه اعم از وحشی یا کاشته شده به وسیله مردم منطقه قابل مشاهده است و علاوه بر آن گیاهان ریشه در آب نیز پوشش گیاهای داخل آن را تشکیل می‌هد.
نی، لویی، بلیگنوم، آمفی بیوم، خوشاب و آیسما گرامینیوم، پوشش گیاهای عمده درون تالاب ذوالبین است. به علت شیرین بودن آب این تالاب، بخشی از آب این سفره گسترده به مصرف دام‌های روستاهای اطراف می‌رسد.
پس از باز شدن یخ تالاب در اوایل بهار، حضور پرندگان مهاجر در آن که پیام آوران صلح و دوستی از کشورهای شمال به ایران هستند حیاتی دوباره به آن می‌بخشد. از عمده‌ترین پرندگان تالاب می‌توان به اردک سرسفید ، سرحنایی، بلوطی ، سرسبز ، چنگر کشیم، گردن سیاه ، کشیم کوچک و بوتیمار اشاره کرد.
به دلیل وجود مزارع گندم و چمنزار در اطراف تالاب، غاز خاکستری به عنوان یک پرنده مهاجر و عبوری، زمانی طولانی‌تر از سایر گونه ها، میهمان تالاب می‌شود.

منبع :
http://khabarfarsi.com/
http://tabriz.irib.ir/
قلعه ضحاک

قلعه ضحاک

قلعه ضحاک (آژدهاک) یا داش قلعه در شهرستان هشترود، بخش مرکزی، دهستان علی آباد، ۵ کیلومتری جنوب روستای عربلو قراردارد. این دژ تاریخی، احتمالاً از دوران اشکانیان، یا معبدی زردشتی و یا محلی برای پادگان نظامی محلی بوده‌است. مهمترین نگاره‌ها موجود در این قلعه، شاهینی است که پنجه بر پشت گ...

اطلاعات | نقشه
بقعه شیخ بایزید بسطامی

بقعه شیخ بایزی...

بقعه شیخ بایزید بسطامی یکی از جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی شهرستان هشترود می‌باشد. این بقعه در شمال غربی مرکز شهرستان هشترود و در مجاورت اتوبان زنجان – تبریز و در روستای عزیز کندی واقع است. این روستا دارای 85 خانوار و حدود 450 نفر جمعیت است و از حیث اقتصاد معیشتی ساختار روست...

اطلاعات | نقشه
تالاب یانیق هشترود

تالاب یانیق هش...

تالاب یانیق از تالاب‌های زیبای هشترود است که در35کیلومتری جنوب غربی این شهرستان و در کنار جاده آسفالته هشترود - مراغه، واقع شده است. این تالاب از ۲ بخش مجزا به فاصله ۱‎/۵ کیلومتر از همدیگر، تشکیل شده است. یکى از ۲ تالاب یانیق که به عنوان استخر طبیعى آبیارى مورد استفاده کشاورزان قرار م...

اطلاعات | نقشه
روستای آتش بیگ

روستای آتش بیگ

روستای آتش بیگ از توابع بخش نظرکهریزی شهرستان هشترود واقع در استان آذربایجانشرقی، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای آذربایجان شرقی است که در طول تاریخ، وقایع بسیار مهمی در آن اتفاق افتاده است. رودخانه ­ها و چشمه­‌ها در روستای آتش­‌بیگ دو رودخانه اصلی با نام­های قرّانقو و جبیید وجود دارندT ک...

اطلاعات | نقشه
تالاب ذوالبین

تالاب ذوالبین

این تالاب در 34 کیلومتری غرب هشترود بین روستاهای ذوالبین، قوپوز و قلعه جوق واقع و در اراضی زراعی دیم زار روستای ذوالبین محصور شده است. مساحت این تالاب حدود 10 هکتار بوده که در سال‌های کم باران به مقدار قابل توجهی از وسعت آن کاسته و اغلب به مانداب تبدیل می‌شود. این تالاب بیضی شکل بوده و...

اطلاعات | نقشه
روستای بزوجیق

روستای بزوجیق

روستای بزوجیق یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان هشترود و دهستان قرانقو (استان آذربایجان شرقی) است. روستا تقریباً در40کیلومتری شهرستان هشترود قرار دارد. این روستا از شمال با روستای دربند از جنوب با روستای گنج آباد از غرب با روستای تمتراب و از شرق با روستای قزللو هم مرز است. روستای بزو...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب