توضیحات

ویرایش
کاخ تاریخی کاترین (قصر خامه ای) در روسیه واقع شده است. نام اصلی این قصر کاخ کاترین است اما مردم به خاطر شکل و نوع معماری این کاخ را قصر خامه ای نامیده اند.
اگر پتر کبیر می‌دانست ممکن است روزی که از شهر خارج می‌شود، کاترین علیه او شورش کند و خودش را امپراتور و ملکه روسیه بنامد، هیچ‌وقت زمین این قصر را به نامش نمی‌کرد.
پتر علاقه‌ای به کاترین نداشت و در جمع او را تحقیر می‌کرد. کاترین هم بعد از 18سال زندگی با پتر و تحمل این وضعیت در سی‌وسه سالگی از غیبت پتر کبیر در پایتخت استفاده کرد و با کمک چند نفر از نزدیکانش خودش را امپراتور روسیه خواند.
هرچند پتر انتظار چنین اتفاقی را نداشت اما چندان هم مقاومت نکرد و خیلی سریع استعفا داد. چند روز بعد هم نزدیکان کاترین او را مسموم کردند تا شرش برای همیشه از سر روسیه کم شود.
کاترین حدود 30سال بر روسیه حکومت کرد. در دوره سلطنت او شیوه کشاورزی اصلاح شد، اصول بانکداری رایج شد، ارتش سامان گرفت، بیمارستان‌ها ساخته شد و به‌طور کلی اقتصاد کشور رونق گرفت.
کاترین هم مانند ...مشاهده کامل متن همه ملکه‌های دیگر خودش را یک موجود برتر می‏‌دانست؛ ملکه‌ای که در کنار هوش و جسارت فراوانش این‌قدر خودرای بود که به حرف هیچ‌کدام از مشاورانش اهمیت نمی‌داد.
او تصمیم‌های اشتباه می‌گرفت و در نهایت بین مردم روسیه طرفدار زیادی نداشت.
اتاق طلایی:
داخل قصر کاترین می‌توانیم یکی از باشکوه‌ترین معماری‌های جهان را ببینیم. تالار بزرگ کاخ به نام اتاق طلایی شهرت دارد. با دیدن این تالار به این نتیجه می‌رسیم ادعاهایی که درباره میزان طلایی که در قصر به کار رفته می‌تواند درست باشد.
تالار طلایی درست روبه‌روی ورودی کاخ است. این تالار زرین نخستین جایی است که با ورود به داخل قصر می‌بینیم. نور اتاق از پنجره‌های بزرگ قوسی‌شکل تامین می‌شود.
انعکاس نور روی دیوار زرین، روشنایی اتاق را صدچندان می‌کند و به دلیل همین روشنایی خیره‌‌کننده است که به این تالار اتاق نور هم می‌گویند. سقف این تالار به نوعی تاریخ پیروزی‌های روسیه در جنگ‌ها است.
سقف به‌طور کامل با طرح‌هایی از این جنگ‌ها پوشیده شده است.
اتاق سبز:
اتاق سبز در ابتدای بخش خصوصی کاخ قرار دارد که در سال 1770 به دستور کاترین کبیر برای پسرش پل اول و همسرش ناتالیا اکسونیا ساخته شد. دیوارهای اتاق سبز کم‌رنگ است و با گچبری‌های سفیدرنگ تزیین شده است.
مجسمه‌هایی که به دیوار چسبیده زن و مردی با لباس‌های سنتی روسیه هستند. در اطراف این مجسمه‌ها طرح گلدان‌های یونانی و درخت انگور از دیوارهای اتاق بالا رفته است.
این اتاق در سال 1820 بر اثر آتش‌سوزی تقریبا از بین رفت اما به دستور امپراتور الکساندر اول دوباره قسمت‌های سوخته اتاق به همان سبک گذشته‌اش بازسازی شد.
هرچند نام اصلی این کاخ، کاخ کاترین است اما به خاطر شکل و شمایلش مردم به آن قصر خامه‌ای می‌گویند. پتر کبیر در سال 1708 این منطقه را به همسرش کاترین هدیه داد.
کاترین اول در سال 1717 دستور داد تا معماری فرانسوی به‌نام «جوان فردریک» این خانه را برای استراحتگاه تابستانی‌اش بسازد.
بعد از مرگ کاترین این قصر به دخترش الیزابت رسید. از نظر الیزابت این قصر زیادی از مد افتاده بود. برای همین هم او در سال 1733 دستور داد ساختمان قدیمی را تقریبا ویران کنند و ساختمان جدیدی در سبک روکوکو بسازند؛ سبکی در ادامه سبک باروک که آن زمان طرفداران زیادی داشت.
بالاخره در سال 1756 ساختمان جدید قصر تحویل الیزابت داده شد. این‌طور می‌گویند که در ساختمان جدید چیزی حدود 100کیلوگرم طلای ناب استفاده شده است البته داستان‌های زیادی درباره میزان طلایی که در ساختمان قصر استفاده شده وجود دارد.
بعضی‌ها ادعا می‌کنند تمام سقف این کاخ هم از طلاست.
اتاق پرتره
یکی دیگر از تالارهای زیبای این کاخ، تالار پرتره است که در آن پرتره‌های زیبایی از کاترین، الیزابت، پتر کبیر و بقیه شاهزادگان و شاهان روسیه وجود دارد.
اتاق کهربا
تمام وسایل این اتاق از میز و صندلی گرفته تا کف و دیوارها همه با کهربا تزیین شده است. این اتاق در سال1701 ساخته شده و به دلیل شکنندگی و گرانبها بودن وسایلش یک نفر تمام وقت مسوول نگهداری و مراقبت از آن بود.
این اتاق به وسیله مجسمه‌ساز معروف آلمانی آندرسن شلتر طراحی شد و بعد از آن استادکاران کهربا ساخت اتاق را ادامه دادند. در طول جنگ جهانی دوم اتاق کهربا توسط آلمان‌ها به غارت رفت.
درواقع این‌طور می‌شود گفت که کل اتاق ناپدید شد.
درباره سرقت اتاق کهربا چندین داستان وجود دارد؛ مثلا اینکه هنرمندان شوروی در سال 1939 یک کپی دقیق از این مجموعه را تهیه کرده بودند بنابراین آنچه در دست ارتش آلمان بوده تنها یک کپی تقلبی است.
جست‌وجو برای اتاق کهربا تا به حال جان بسیاری از جویندگان گنج و حتی افسران وزارت امنیت دولت آلمان شرقی را گرفته است. در سال 1982 دستور داده شد اتاق کهربا بازسازی شود.
پروسه بازسازی نزدیک به 20سال طول کشید و بیشتر از 12 میلیون دلار هزینه برداشت و اتاق کهربا بار دیگر در سال 2003 افتتاح شد.
اتاق سفید
اتاق سفید پذیرایی کاخ همان سبک تالار زرین را در اندازه‌ای کوچک‌تر دارد. این اتاق با رنگ‌های سفید و آبی آرامش بیشتری نسبت به تالار طلایی دارد.
اتاق کمرون
یکی دیگر از اتاق‌های جذاب این کاخ اتاقی است معروف به اتاق کمرون. این اتاق به وسیله معمار محبوب کاترین، چارلز کمرون طراحی شده است. سلیقه شخصی کاترین کبیر، دیوارهای آبی‌رنگ و سقف‌های نقاشی شده را می‌شود در این اتاق دید.
در سال 2009 مجسمه‌ای از الیزابت با لباس سلطنتی را در این اتاق گذاشتند. مجسمه الیزابت را مجسمه‌ساز معروف بلژیکی، ایزابل دو بولچگواردا برای سیصدمین سالگرد تولد الیزابت ساخت.
بعد از آن مجسمه الیزابت را به اتاق پرتره بردند تا در کنار پرتره‌ها و مجسمه‌های خاندان سلطنتی جاخوش کند.
باغ و دریاچه مصنوعی
نخستین چیزی که وقتی وارد کاخ می‌شویم خودنمایی می‌کند، باغی سرسبز و بزرگ با یک دریاچه بزرگ در مرکزش است. این دریاچه مصنوعی به یاد پیروزی ارتش روسیه بر نیروی دریایی عثمانی در دریای سیاه ساخته شده است.

منبع:ww.samatak.com
موزه ارمیتاژ

موزه ارمیتاژ

موزه ارمیتاژ یا آرمیتاژ یا هِرمیتاژ واقع در سن پترزبورگ روسیه، با ۳ میلیون اثر هنری (که البته همه به طور همزمان نمایش داده نمی‌شوند)، یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان و از قدیمی‌ترین گالری‌های هنری و موزه‌های تاریخ و فرهنگ بشری در جهان است. مجموعه عظیم آرمیتاژ در شش بنا به نمایش گذاشته ...

اطلاعات | نقشه
قلعه پیتر و پاول

قلعه پیتر و پا...

تاریخ شروع احداث قلعه پتروپاول ۱۶ می‌سال ۱۷۰۳ می‌باشد که تاریخ تاسیس شهر سنت پترزبورگ محسوب میشود، ارتفاع دیوارهای قلعه ۱۲ متر و ضخامت آنها حدود ۱۰ متر می‌باشد. این قلعه به منظور برخورداری از توان دفاعی بالا، به صورت شش ضلعی ساخته شده و در جریان جنگ شمال بین روسیه و سوئد نقش مهمی را ا...

اطلاعات | نقشه
کاخ کاترین

کاخ کاترین

کاخ تاریخی کاترین (قصر خامه ای) در روسیه واقع شده است. نام اصلی این قصر کاخ کاترین است اما مردم به خاطر شکل و نوع معماری این کاخ را قصر خامه ای نامیده اند. اگر پتر کبیر می‌دانست ممکن است روزی که از شهر خارج می‌شود، کاترین علیه او شورش کند و خودش را امپراتور و ملکه روسیه بنامد، هیچ‌وقت...

اطلاعات | نقشه
کلیسای سنت ایزاک

کلیسای سنت ایز...

کلیسای جامع سنت ایزاک یک کلیسا ارتدوکس روسی واقع در سن پترزبورگ، روسیه می‌باشد و ساخت و ساز آن در ۱۸۵۸ به پایان رسید.کلیسای سنت ایزاک که به ایزاکیوفسکی هم معروف است بزرگترین کلیسای ارتودوکس روسیه در این شهر و چهارمین کلیسای ارتودوکس بزرگ جهان می‌باشد....

اطلاعات | نقشه
کلیسای ناجی در خون

کلیسای ناجی در...

کلیسای ناجی در خون یک کلیسا ارتدوکس روسی واقع در سن پترزبورگ، روسیه می‌باشد و عملیات ساخت و ساز آن در ۱۹۰۷ به پایان رسید که این بنا به سبک ملی‌گرایی رمانتیک طراحی شده‌است....

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب