امامزاده صالح (ع)

امامزاده صالح (ع)

تهرانی‌ها وقتی دلشان می‌گیرد، نمی‌توانند به زیارت امام هشتم (ع) بروند، به برادر ایشان امامزاده صالح متوسل می‌شوند، تجریش محله‌ای فارغ از بازارچه‌های خرید، در پس ذهن تهرانی‌های به واسطه حضور آرامگاه امامزاده صالح مکانی برای زیارت و نذر و نیاز است.
بنای این آرامگاه به واسطه وضع طاق‌نما‌ها و معماری ساختمان و پوشش آن از معماری بناهای سدهٔ هفتم و هشتم است. همچنین بالای حرم در رواق، لوح مستطیل خشتی کاشی‌کاری شده‌ای وجود دارد که تاریخ ۱۲۱۰ هجری قمری را بر خود دارد و نام فتحعلی شاه بر آن حک شده‌است.
«نمک» نذر اصلی این امامزاده است، در تحقیقات به عمل آمده در این خصوص مشخص شد در ایام قدیم چنین رسمی وجود نداشته و مردم اکثرا به روشن کردن شمع و نذر و نیاز در این محل می‌پرداخته‌اند اما از آنجا که در فصل زمستان به دلیل سرما و یخبندان و نبودن جاده‌های مناسب، راه‌های رسیدن به این آرمگاه ناممکن می‌شد و زیارتگاه خالی از زائر، متولیان امامز‌زاده تصمیم می‌گیرند از مردم بخواهند به جای شمع، «نمک» نذر امامزاده کنند تا در فصل زمستان برای آب کردن یخ و برف اطراف امامزاده از آن استفاده کنند. با وجود اینکه این روز‌ها رفتن به امامزاده به واسطه اتوبوس‌های بی‌ار تی راه آهن به تجریش و خط یک متروی تهران سهل و آسان شده است، اما نذر نمک هنوز در بین زائران پابرجاست.
امامزاده صالح (ع)
امامزاده صالح (ع)
امامزاده صالح (ع)

مونا دانافر

مونا دانافر شنبه 28 شهریور 94 - 15:08

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]