سربازخانه دوره ساسانی در حصار دیوار گرگان شناسایی شد

سربازخانه دوره ساسانی در حصار دیوار گرگان شناسایی شد

به گزارش یکشنبه ایرنا از میراث فرهنگی گلستان، سرپرست هیات باستان شناسی دیوار بزرگ گرگان گفت: در هفتمین فصل کاوش تمرکز بر روی قلعه شماره 2 دیوار با هدف شناسایی ساختار معماری پادگان قرار داشت.
جبرئیل نوکنده افزود: بعد از بررسی دقیق باستان شناسی در نقشه ژئوفیزیک آنومالی‌ها نشانی از اتاق‌ها و برج‌ها دیده شد.
وی اظهار کرد: مصالح این بنا از خشت به ابعاد 40 در 40 به ضخامت 10 سانتیمتر با ملات گل و ارتفاع دیوار در وضع موجود کمتر از 60 سانتیمتر است.
وی همچنین گفت: در این کاوش آشپزخانه در کنار اتاق خواب شناسایی شد که در آن بیش از 10 خمره بزرگ ذخیره آذوقه با درپوش و به ارتفاع بیش از یک متر کشف شده است.
این باستان شناس با اشاره به نمونه برداری از محتویات درون خمره‌ها افزود: با مطالعات آزمایشگاهی می‌توان تشخیص داد که چه موادی در خمره نگهداری می‌شده است که البته مشابه چنین خمره هایی از نظر شکل پیشتر در ترنگ تپه گرگان کشف شده بود.
طول دیوار بزرگ گرگان نزدیک به 200 کیلومتر است که به احتمال زیاد دارای 40 قلعه بوده است.
این قلعه‌ها محل استقرار نظامیان لشکر ساسانی بوده است.
مجوز هفتمین فصل کاوش دیوار بزرگ گرگان توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.
به گزارش ایرنا دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که در متون قدیمی با عنوان مار سرخ مطرح شده یکی از سه دیوار تاریخی جهان است.
این دیوار تاریخی با نام‌های سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، دیوار دفاعی، قزل ییلان، قزل آلانگ و آلان (به زبان ترکمنی) نیز در منابع جغرافیای تاریخی و سفرنامه‌ها نگارش شده است.
طول دیوار بزرگ گرگان در حدود 200 کیلومتر و عرض آن بین 2 تا 10 متر بوده که با مصالح آجر به ابعاد 10×40×40 سانتی متر ساخته شده است.
این دیوار در طول مسیر خود دارای تاسیسات وابسته نظیر خندق، زنجیره ای از قلعه ها، کوره‌های آجرپزی، سد، کانال‌های هدایت آب بوده است.
از نظر شرایط زیست محیطی در دو بخش کوهستانی و نیمه بیابانی جای دارد و به لحاظ موقعیت جغرافیایی به فاصله اندکی از گرگان رود و در امتداد آن (بخش اعظم آن در ضلع شمالی رودخانه) واقع بوده است.
امروزه بقایای دیوار تاریخی از کرانه‌های شرقی دریای خزر تا ارتفاعات و دره‌های البرز شرقی در دامنه بیلی کوه (پارک ملی گلستان نزدیک روستای زاو در شمال شرقی شهرستان کلاله) قابل مشاهده است.
سربازخانه دوره ساسانی در حصار دیوار گرگان شناسایی شد
سربازخانه دوره ساسانی در حصار دیوار گرگان شناسایی شد
سربازخانه دوره ساسانی در حصار دیوار گرگان شناسایی شد

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]