«سراب تیان» پدیده جالب زمین شناسی

«سراب تیان» پدیده جالب زمین شناسی

سراب تیان «طیان» یا به عبارتی به زبان محلی «چاه تیان» شبیه به گودالی است که آب گوارا و شفافی از دهانه‌ی آن جاری می‎شود. تیان نام دهکده‎ای زیبا و خوش آب و هوا در 22 کیلومتری غرب شهرستان ازنا و در شمال غربی دامنه شمالی اشترانکوه در مسیر جاده‌ی «ازنا - دورود» واقع شده است.
ارتفاع سراب از سطح دریا 2200 متر و دهانه‌ی آن تقریباً به قطر 3 تا 4 متر و عمق 5 متر و بستر سنگی دارد و یکی از پدیده‌های جالب زمین‌شناسی است.
این سراب یا چشمه در اوایل بهار به‌طور ناگهانی و به یکباره فوران کرده و پرآب می‌شود. آبدهی آن زیاد بوده و تا ماه‌ها ادامه می‌یابد و پس از مدتی در اواخر تابستان و اوایل پائیز به همان نحو به یکباره خشک شده و تا سال آینده و دوره جدید بی‎آب می‌شود.
کارشناسان احتمال داده‌اند، این امر ناشی از ذوب شدن برف‎های اشترانکوه و جریان آب از دهلیزهای زیرزمینی، آب برف‌ها در این محل از زمین فوران کرده و تشکیل چشمه می‌دهند.
زیبایی این سراب آن را به تفرجگاهی منحصر به‌فرد برای بازدید عموم و مشاهده‌ی جلوه‎های ویژه آن تبدیل کرده است.هم‌چنین رودخانه و سد تیان به همراه آبشار فصلی که در فاصله 1 کیلومتری سراب قرار دارد سرسبزی و چشم‌انداز زیبایی به این منطقه داده و سبب جلب طبیعت‌گردان و دوست‎داران جاذبه‎های طبیعی به این مکان می‎شود.
«سراب تیان» پدیده جالب زمین شناسی
«سراب تیان» پدیده جالب زمین شناسی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]