برج علی آباد

برج علی آباد

این برج در فاصله 260 کیلومتری جنوب مشهد در روستای علی‌آباد قرار دارد. نمای خارجی بنا بسیار زیبا و هنرمندانه تزئین شده است، به گونه‌ای که در نگاه نخست هر بازدیدکننده‌ای را برای دقایقی محو تماشا می‌کند. نمای بیرونی از پایه بنا تا بالای سر در ورودی به صورت دوازده‌ضلعی ساخته شده و از آن بالاتر حالت مدور به خود می‌گیرد و از داخل دارای پلان هشت‌ضلعی است. تزئینات بیرونی برج از آجر و کاشی اجرا شده که خود نشان‌دهنده اوج این هنر و صنعت زیبای ایرانی است.
برای رسیدن به برج علی‌آباد باید ابتدا به شهرستان بردسکن رفته و سراغ روستای علی‌آباد را در 12 کیلومتری شرق شهر بردسکن به سمت کاشمر از اهالی محلی بگیرید.
برج کاشمر روی قلعه‌ای به نام کوشک ساخته شده است و قدمت این منطقه به عصر کیانیان و اشکانیان می‌رسد. اعتقاد بر این است که این برج یک مقبره بوده است. به همین دلیل به مقبره کاشمر نیز معروف شده است. این که (این محل) مقبره چه شخصیتی است، به خوبی مشخص نیست. محققین با مطالعاتی که روی این بنا انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که لحظه سال تحویل در روز اول بهار را از روی این برج در محل یکی از طاقچه‌های آن با استفاده از نور خورشید تعیین می‌کرده‌اند.
برج علی آباد
برج علی آباد
برج علی آباد
برج علی آباد

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]